Rozhovor o kalamitě s Michalem Štěpánem z Českých drah
vydáno 4.12.2014 13:55
Zvládly České dráhy situaci s ledovkou nebo mohly něco udělat lépe? V příštím týdnu čeká státního dopravce velké hájení. O lidech na dlouhé hodiny uvízlých v nevytápěných vlacích se diskutuje i ve Sněmovně a na ministerstvech. Na otázky čtenářů odpoví člen představenstva Michal Štěpán od 14:00.
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. prosince 2014 do 14:23
OTÁZKA:
Dobrý den, měl bych dotaz na aktuální počet lokomotiv nezávislé trakce, které jsou schopny v podobné sitauci převzít roli strojů elektrických. Včetně těch, které vlastní dceřinná společnost ČD Cargo. S tím souvisí i další otázka, zda existuje nouzový plán, jak v podobných situacích co nejrychleji zabezpečit provoz nezávislou trakcí. Nejde teď o vlaky, jež uvázly na trati - tam problémy chápu - ale nasazení na spoje, jež ještě nevyjely z výchozích stanic. Děkuji.
Josef Majtan
Michal Štěpán:
Během kalamity jsme použili použili cca 40 dieselových lokomotiv ze zálohy, tedy nad rámec běžně používaných. Další el. vlaky byly nahrazeny zhruba 25 záložními motrovými soupravami. Byly využity i dieselové lokomotivy ČD Cargo a dvou dalších dopravců.
Celkem máme na ČD 216 dieselových lokomotiv.
4.12.2014 14:37
OTÁZKA:
Kolik mají v tuto chvíli České dráhy ve vlastnictví dieselelektrických lokomotiv ?
Radek
Michal Štěpán:
Viz předcházející odpověď.
4.12.2014 14:37
OTÁZKA:
Proč nebyly použíté pro stažení osobních vlakových souprav uvíznutých na volné trati dieslové lokomotivy ČD CARGO?
Martin Delong
Michal Štěpán:
Byly.
4.12.2014 14:37
OTÁZKA:
Neměli by se cestujícím omluvit a vysvětlovat především představitelé SŽDC, kteří ČD koleje pronajímají? SŽDC měla zajistit provoz na kolejích nebo včas tento provoz zakázat a zaplatit odškodné ČD. RegioJet a Leo Expres žádné potíže neměly? Ve všech zprávách se zmiňují jen ČD, asi záměrně.
Procházka
Michal Štěpán:
Ano. Je pravda, že problém byl na straně infrastruktury SŽDC, ne na straně ČD.
4.12.2014 14:39
OTÁZKA:
Dobrý den,
velmi by mne zajímalo, kdy začalo stahování (anebo pohotovost) lokomotiv a jednotek nezávislé trakce k výkonům na hlavních tratích. Ptám se hlavně proto, že v Brně byla silná ledovka již kolem poledne v pondělí a bylo zřejmé, že pokud namrzá trolej tramvajová a MHD kolabuje, může se totéž stát i na dráze.
Děkuji.
Pavel Mertlík
Michal Štěpán:
Již po 14. hodině jsme postupně zahájili aktivaci nezávislých lokomotiv.
4.12.2014 14:41
OTÁZKA:
Lidi to odnesly ale vy jste se svou prací spokojeni. TO fakt nechápu.
Jan Boule
Michal Štěpán:
Zaměstnanci odvedli kus poctivé práce. V situaci, kdy téměř najednou se v uvázlých vlacích zdržuje několik desítek tisíc cestujících, je bohužel opravdu nemožné pomoci okamžitě všem. Do dvou až tří hodin jsme stáhli většinu uvázlých vlaků.
4.12.2014 14:43
OTÁZKA:
Dobrý den, nemám žádnou otázku, jen chci vyjádřit pochopení nad nastálou situací. Sám jsem strávil ve vlaku několik hodin navíc, přesto chápu, že za to prostě nikdo nemůže a je mi líto některých lidí, kteří prostě musí najít viníka.
Zdeněk
Michal Štěpán:
Děkuji Vám za Vaši podporu i jménem všech provozních zaměstnaců.
4.12.2014 14:45
OTÁZKA:
Díky za všechny vysvětlující odpovědi! I řadový cestující pak pochopí, že odtáhnout vlak není tak jednoduché, jako odtáhnout porouchané auto. A že ČD nejsou malá soukromá firma, kde by bylo možné snadno změnit navyklé postupy (a případně nějaký z nich obejít), ale skutečně velká organizace. I když se leccos nepovedlo, tak podle mého úsudku udělaly ČD v dané chvíli maximum možného. Tragédie se v tu chvíli odehrávaly jinde než na českých kolejích. Konečně otázka: lze tuto zkušenost vyhodnotit a na případnou podobnou situaci se do budoucna lépe připravit?
Petr Geldner
Michal Štěpán:
Ano, děkuji za podporu. Jak jsem již uváděl, celý průběh mimořádnosti analyzujeme a určitě se z průběhu poučíme. Díky.
4.12.2014 14:47
OTÁZKA:
Byl jsem jedním z cestujicích. Informace které nám byly předávany, ať od průvodčích, či v rozhlase vůbec nekorespondovali s vzniklou situací. Kdyby sdělili, že vlaky nepojedou a že doprava není zajištěná mohly by se cestující alespoň nějak zařídit. Do té doby se dostávali informace typu. Za půl hodiny asi pojedeme... nahradní vklad je ji ž na cestě.... Nic z toho se nestalo.
Zdeněk Sobotka
Michal Štěpán:
Jak uvádíte, byl jste jedním z prvních cestujících. V tu dobu kalamita teprve začínala a nikdo nevěděl, jakých rozměrů nabude. Odhadnout rozsah a dobu trvání opravdu nebylo v tu chvíli možné.
4.12.2014 14:48
OTÁZKA:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč ve středu, když jelo pouze omezené množství vlaků měli pouze 4 vozy, např. Hutnik z Třince.
jirka
Michal Štěpán:
Náhradní dieselové soupravy měly obvykle šest vozů (lokomotivy nemají takový výkon, aby utáhly víc než šest vozů a zároveň je vytápěly). Případ středečního Hutníku prověřím.
4.12.2014 14:50
OTÁZKA:
Proč tedy z těch cca. 10 vlaků, které zůstaly stát, nebyli cestující evakuováni. Obávám se, že pro 17 hodin stání neexistuje žádná omluva.
Aleš Kofránek
Michal Štěpán:
Z dlouho odstavených vlaků s cestujícícmi byly například tři soupavy pendolino, v nichž strojvedoucí zajistili funkčnost osvětlení, vytápění a funkčnost toalet. Palubní personál zabezpečil podání občerstvení. V dané noční době (cca 3:00 ráno) bylo toto řešení bezpečnější, než zabezpečovat evakuaci. V tu dobu již byla také naplánována jízda prvních náhradních vaků, do nichž si tito cestující následně přestoupili.
4.12.2014 14:54
OTÁZKA:
Rád bych se zeptal, jakým způsobem řešily ČD informovanost pro cestující. Na dnešní dobu mi přišla naprosto nedostačující. Zejména chyběly informace, které spoje pojedou a které nikoli. Na webu ČD bylo jen, že je kalamita a kterých úseků se to týká, a na informacích na nadrážích pracovnící ČD sotva vědělí víc než cestujcíc atd.
Přemysl Bar
Michal Štěpán:
Na podobný dotaz jsem již odpověděl.
4.12.2014 14:55
OTÁZKA:
Vážený pane Štěpáne, prosím poděkujte všem strojvůdcům a personálu za jejich mimořádný výkon při zvládání nadlimitní situace. Byť jsem promočený a zmrzlý stál hodinu a půl na nádraží ČD v Brně, bylo možné v témže dni odjet a dostat se domů. Ikdyby ne, jsou situace, které neovlivníte..Nejsem odborník, ale když jsem viděl, jak od trolejí lítají plameny a strojvůdce se snaží znovu a znovu odjet - přestože tím mohl dle mě způsobit škodu na majetku zaměstnavatele.. A věřím, že zaměstnavatel by se na strojvedoucích nehojil.. (byť sám mám špatnou zkušenost se zaměstnavatelem). Jsou to opravdoví srdcaři..a dělají českým drahám čest.. Moje otázka budou jim přiděleny odměny?? PS:Pracuji ve zdravotnictví - zcela mimo obor, ale myslím, že by si dárek zasloužili..
Miroslav
Michal Štěpán:
Dobrý den. Moc děkuji za podporu a samozřejmě pochvalu vyřídím. Díky.
4.12.2014 14:55
OTÁZKA:
Co je pravdy na tom,že České dráhy odmítly pomoc soukromých železničních dopravců?
Například Regiojet tahaly stroje například KDS Radka Šauera apod.
Václav Kolka
Michal Štěpán:
Toto není pravda. Kalamita začala 1. 12. odpoledne a například 2. 12. nejel téměř žádný spoj konkurenčních dopravců. ČD naopak využily pomoc ČD Cargo a dalších dvou dopravců.
4.12.2014 14:57
OTÁZKA:
Jaké mají pro podobné případy ČD připraveny business continuity plán. Připadá mi hrozné, že někteří lidé museli strávit ve vlaku i 17 hodin přičemž nebyli daleko od velkých měst. To nevypadá, že by byly ČD na podobnou situaci připraveny.
Pepa
Michal Štěpán:
Na podobný dotaz jsem již odpověděl.
4.12.2014 14:57
předchozí | 1 2 3 4 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.