Zlevní životní pojištění? Odpovídala expertka na pojištění Lhotská

Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young.
velikost textu:
vydáno 20.5.2015 10:55
Válka o provize pojišťováků končí. Pokud projde aktuální návrh zákona, čeká zákazníky poslední velký nálet prodejců, ale dost možná i levnější pojištění. Na otázky čtenářů iDNES.cz o životním pojištění odpovídala Kateřina Lhotská, expertka na pojišťovnictví ze společnosti EY.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 20. května 2015 do 12:00

OTÁZKA: To je neuvěřitelné, kam až sahají chapadla zprostředkovatelů. Babiš odvolal náměstka Prose kvůli tomu, že se postavil za spotřebitele a chtěl regulovat provize zprostředkovatelů... Co si o tom myslíte? Jiří Šauer
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Neumím posoudit. 20.5.2015 11:33
OTÁZKA: Jaký dopad to bude mít na běžné lidi? Dojde k velké vlně přepojištění, kdo si v pojištění spoří, tak příjde o významnou část peněz, takže se nažerou prodejci pojštění, sníží se provize, ale hlavně prodlouží doba storna, takže se extrémně zvýší příjem a hlavně zisk pojišťoven. kde je klient? Za pár let bude nějaká další regulace z EU a zase se to bude měnit a třeba zase někdo vymyslí lepší regulaci a lepší produkt a zase to zaplatí klient. Roman
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Krátkodobě se musíme připravit na zvýšenou aktivitu zprostředkovatelů, kteří budou chtít (pře-)pojistit co nejvíce klientů piodle stávajících podmínek. Není to nic nového, něco podobného jsme už zažili v minulosti, když se měnily jiné zákony a čeká nás to i v budoucnosti. Je to zkrátka dobrá záminka... Regulace provizí je navržena tak, aby byla "ziskově neutrální" pro pojišťovny. 20.5.2015 11:35
OTÁZKA: Přijde Vám normální dostat za dvě schůzky s klientem 200% ročního pojistného? Jinak koukal jsem na čísla ČNB a nekalé praktiky zprostředkovatelů jsou zcela běžný jevem. Proč s tím ČNB něco neudělá? Luboš Hájek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: 200 % může být někdy opravdu nenormální. Pokud jde ale o smlouvu, která by měla trvat desítky let (třeba 30-40 let), tak je to samozřejmě něco jiného a tam ji vidím jako přiměřenou. Problém je 200 % u smluv trvajících několik málo let. ČNB může konat na základě podnětu a jen v intencích zákona. Také si ovšem myslím, že by měla mít v ruce poněkud mocnější nástroje na potírání nekalých praktik. 20.5.2015 11:38
OTÁZKA: Paní Lhotská, chtěla byste pracovat v branži, kde výplatu za práci dnes dostanete rozloženou do 5 let s rizikem, že ji můžete do 5 let taky vrátit? Děkuji Karl Karl von Bahnhof
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Jde o to pečovat o klienta tak, abych ji vracet nemusela. 20.5.2015 11:39
OTÁZKA: Ekonomicky uvazujici clovek si od pojistovaciho agenta necha udelat nabidku a nasledne si dojde sam primo na pobocku, kde nemusi platit tak vysokou provizi za zprostredkovani. Neni tedy nova regulace jen ochrana "neznalych" klientu, na ktere si pojistovaci agent najde nejaky jiny trik dle nove regulace? Jaky smysl ma tvorit takove zakony, kdy se jen vymysli nove zpusoby "okradani" klientu? Proc rovnou nenechat klient primo platit provizi agentovi pri podpisu smlouvy, at klient vi, kolik plati za "sluzby" agenta? Karel
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Vyplácení odměny přímo zprostředkovateli by opravdu bylo vhodné řešení. Bohužel naše společnost na to není ještě úplně připravena. Ono je ale také rozdíl v tom, kdo koho zastupuje. Pokud zprostředkovatel zastupuje pojišťovnu, je logické, že ho platí ona (jedná jejím jménem), pokud zastupuje klienta (což je v současnosti ovšem jen realtivně malá skupina pojšťovacích makléřů), pak by měla být odměna hrazena přímo klientem. Bohužel u nás ovšem nefunguje ani tento princip. 20.5.2015 11:42
OTÁZKA: Pokud klient zemře do pěti let od sjednání pojištění, bude muset také poradce vracet část provize? Pokud bych jako poradce chtěl odejít do důchodu, abych si začal spořit na život v důchodě, kdy budu muset být připraven na tyto zvláštní výdaje....:-( Petr Vlcek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Podle návrhu nebude muset vracet nic. 20.5.2015 11:42
OTÁZKA: Nestačilo by, kdyby se přijala novela zákona s tím, že by v ní bylo zakotveno, že poradce "nesmí vědomě nepoškodit klienta", což se u tohoto typu "přebouchávání smluv" dá lehce dokázat. A v neposlední řadě zvýšit požadavky na vydání osvedčení pro práci poradce. Dnes ho dá ČNB snad komukoliv s maturitou. PJ
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Nedokážu si představit, jak by se prokazovalo, jestli byl klient poškozen "vědomě" nebo "nevědomě". Obávám se, že "vědomě" by nebyl poškozen nikdo. Se zvýšením nároků souhlasím. 20.5.2015 11:44
OTÁZKA: Když jsem se zajímal o životní pojištění, přišel jsem jen na jednu výhodu, pokud bych např. chtěl odkázat nějaký majetek milence nebo nemanželským dětem, plnění životka mohu napsat na kohokoliv. Souhlasíte s tím, že životko je jen běžná úrazová pojistka + nějaké nic moc spoření + šílená nákladová složka? Karel
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Nesouhlasím. A nemyslím si ani to, že je to nástroj na podporu milenek... Životní pojištění má svůj význam. Musí být ale správně nastaveno a neměly by se pojišťovat nesmysly. 20.5.2015 11:46
OTÁZKA: Zprostředkovatelé si protiřečí, na jednu stranu říkají, že bude velká vlna přepojištění. Na druhou stranu tu velkou vlnu vyvolají oni, jelikož jim jde jen o provize. Nepřekvapuje Vás to, že zloděj křičí, chyťte zloděje? Luboš Hájek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Zprostředkovatelé nejsou jednolitá skupina. Jak už jsem psala, je tam část lidí vždy poctivých a část vždy nepoctivých. Každá skupina logicky říká něco jiného. Jedna se obává důsledků, druhá se na ně těší. 20.5.2015 11:48
OTÁZKA: Dobrý den ještě jednou. Chtěla jsem se ještě zeptat, zda je při zrušení životní pojistky se spořící složkou běžné, že je odkupné alespoň tak vysoké, aby obsahovalo všechny peníze (nad rámec pojistného, tj. ty co jdou na spořící složku), které tam klient vložil. Tzn. že pokud poradce pojistku "přetočí", tak klient na tom neztratí své peníze. A existuje nějaký postih pro poradce v případě, že klienta neupozorní na to, že nedostane při přetočení smlouvy své peníze alespoň v té výši, ve které je vložil do té spořící složky? Někde je přece nutné, aby ta pojistka byla alespoň pár let uzavřená, aby klient vůbec nějaké odkupné dostal. Je možné si od pojišťovny vyžádat nějaký přehled, který by ukazoval v čase, kolik klient vložil a kolik tam má naspořeno aktuálně v té spořící složce? Květa
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: V případě výplaty odkupného je zapotřebí počítat s tím, že člověk nedostane většinou to, co do pojištění vložil. V některých případech nemusí nyní dostat vůbec nic. Vše závisí na tom, jak dlouho od sjednání odkup provádí. Postih pro poradce existuje už nyní. Nedávno jsme byli svědky poměrně vysokých pokut udělených ČNB právě za porušení pravidel "odborné péče", kam lze zahrnout případ, o kterém píšete. K tomu přehledu... Pojišťovny obvykle posílájí jednou ročně informaci o výši "naspořené" částky, o výši odkupného apod. Není předepsaný žádný formát, nicméně tyto informace tam obvykle bývají. 20.5.2015 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, změnou se smlouvy nebudou přetáčet po 2 letech, ale po 5 letech. Kde je tedy ta výhoda (kromě průběžného vyplácení). Chytrolín
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Cílem je aby se smlouvy pokud možno vůbec nepřetáčely. A omezením provizí na 150 % ročního pojistného by měl klient dostat o něco víc peněz. Navíc se mu budou průběžně zhodnocovat od prvního roku a ne až od třetího, jak je tomu nyní. 20.5.2015 11:55
OTÁZKA: Pokud má klient čistě rizikovou pojistku (bez spoření) a zaujme ho konkurenční nabídka jiné pojišťovny a projeví zájem si ji sjednat. V případě, že se s poradcem domluví na založení nové smlouvy ( s plným vědomím všech karenčních a čekacích dob), je na tomto jednání posuzováno jako na nesprávné jednání poradce, který smlouvy "přetáčí" ? To potom všichni přetáčíme doma televize, auta, pračky....... Petr Vlcek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Toto není případ "přetáčení". Tam je hlavní motivace získat novou provizi bez toho, aniž by se klientovi podstatným způsobem zlepšila jeho pojistná ochrana. O faktické ztrátě prostředků zaplacených za první dva roky nemluvě... 20.5.2015 11:57
OTÁZKA: Dobry den, pripada Vam normalni, ze kdyz mi nekdo da podepsat pojistnou smlouvu, odpracuje treba hodinu a pak shrabne jako provizi pojistne, ktere tam dalsi dva roky budu sypat? Ja myslim, ze to je nehoraznost. Josef Zdepa
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Na podobnou otázku jsem již odpovídala... 20.5.2015 11:58
OTÁZKA: Koukám, že paní Lhotská musíte zde odpovídat na návodné otázky zprostředkovatelů - Chytrolín, Vlček, Banhof, a spol. Myslíte, že změna bude přijata, když zprostředkovatelé vytvářejí různé lobbistické tlaky, vč. dnešní novinky, kdy pana náměstka Prose vyhodil pan Babiš kvůli tomu, že chtěl dělat něco pro lidi a regulovat nemravné provize. Luboš Hájek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Situaci kolem p.Prose neumím posoudit. Jestli bude přijata, nebylo jisté ani před odvoláním p.Prose. Nakonec regulace provizí není umístěna do zákona 38/2004 (o zprostředkoavtelích), ale do zákona 277/2009 (o pojišťovnictví), jehož přijetí je "povinnost" daná nám evropskými pravidly. Tento krok může znamenat třeba i to, že existují obavy, že 38 nemusí být přijata, ale je zde velký zájem provize regulovat. 20.5.2015 12:02
OTÁZKA: V souvislosti se změnou zákona by mělo být také řečeno, že kvalitní zprostředkovatelé jsou pro společnost užiteční a potřební. Spoustu naivních lidí, kteří nemají o této práci ani páru si pak musí myslet, že primárním cílem poradců je škodit svým klientům. V souvislosti s tím se ptám, co má klient dělat se svou smlouvu, která v době sjednání neuměla pokrýt rizika, jako umí třeba ta dnešní? Musí mít nutně další na pokrytí nových rizik? Petr Vlcek
Kateřina Lhotská, expertka na pojištění poradenské společnosti Ernst & Young. Kateřina Lhotská: Souhlasím s Vámi, že existuje celá řada kvalitních zprostředkovatelů, kteří svoji práci vykonávají opravdu dobře. 20.5.2015 12:03

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.