Emisní aféra Volkswagen

Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky...
velikost textu:
vydáno 23.9.2015 11:00
Aféra automobily Volkswagen, který podváděl s hlášením emisí, hýbe celým automobilovým průmyslem. Na další vývoj v celé kauze se můžete ptát redaktorů iDNES.cz Františka Dvořáka a Luďka Vokáče od 11 hodin, kteří se dlouhodobě automobilům věnují.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. září 2015 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, může mít aféra ještě horší následky, jak pro automobilový trh tak pro samotnou automomilku VW. Může jí to zrujnovat. díky za odpověď Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, všichni si musí dát velký pozor, aby Volkswagen nedohnal ke krachu. Jen v Evropě je na autoprůmysl (nejen v automobilkách, ale i v navazujících odvětvích) zaměstnáno přes sto milionů lidí. Otřes celým odvětvím by byl otřesem i pro stabilitu Evropy. Pokud se automobilky nebudou účinně bránit a nezmění se přístup regulátorů, kteří budou i nadále trvat na splnění norem, povede to ke zdražení aut. Do obyčejných aut budou výrobci nuceni montovat drahé technologie. Většina aut by pak potřebovala kupříkladu hybridní pohon. To by pak obvyčejná octavia stála třičtvrtě milionu. František Dvořák 23.9.2015 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že se může na podobný podvod s měřením emisí přijít i u jiných automobilek? Co by se dělo, pokud by takto podváděla většina automobilek? Petr
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na podobnou otázku jsme již odpovídali, pro detaily si projeďte diskusi. Ale v podstatě může, emisím se všemožně, včetně softwarových úprav řídící jednotky, snaží automobilky vyhovět. Pro automobilový svět je to negativní reklama, nicméně tato nejspíš nastartuje debatu o smysluplnosti současných extrémně přísných norem i jejich měření a prokazování. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:42
OTÁZKA: Je možné, že se na základě současné aféry upraví předpisy v EU a automobilky začnou uvádět skutečnou spotřebu založenou na měřeních, která budou více odpovídat reálnému provozu? Nelson
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, o úpravách předpisů se hovoří ji několik let, tato aféra by mohla změnu urychlit. Zdá se, že rázem bude jak v zájmu úřadů, tak i automobilek, protože stávající předpisy se ukazují být velmi děravé. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, může autobilka VW ztratit některé trhy ve světě tímto skandálem. Díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problémy nejspíš bude mít v USA, kde se jí ale stejně dlouhodobě nedařilo. Jinak spíš půjde o krátkodobé zakolísání kvůli ztrátě důvěry některých zákazníků, ale o další trhy by neměla přijít. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:44
OTÁZKA: Znamená instalace toho sw prohřešek vůči normě EURO (x)? Nebo je ten fígl v pořádku a norma je tak postavená, že si to mohli dovolit? Pokud ne, je to podvod a škodný je (mimo konkurenci, ale tam se to špatně vyčíslí) především stát, protože vybere menší daň (u nás silniční), bude Babiš žalovat VW taky? Mám pocit, že by to měla být povinnost správného hospodáře státní kasy. Libor
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na tuto otázku přesně neznáme odpověď, ale je velmi pravděpodobné, že podle EU norem si mohou automobilky něco podobného dovolit a dělají to. Jen v USA to považují za nelegální. Proto se nejspíš nedá očekávat velký evropský hon za automobilkami, povede se spíše debata o smysluplnosti současných norem. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:46
OTÁZKA: Dobrý den, jedná se opravdu o jednání, které se dá směle označit za podvod, nebo je možné, že šlo o více či méně obhajitelnou snahu projít přes podmínky v mezích (vlastního) výkladu zákona? Pokud by šlo o vědomý podvod, jak by mohl výrobce spoléhat na to, že se na to nikdy nepřijde? Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v Evropě jde nejspíš o vámi zmiňovanou obhajitelnou snahu projít přes podmínky v mezích výkladu zákona. Jenže to, co si inženýři VW vykládali jako možné, je nejspíš možné v EU, ale nikoli v USA, které to považují za nelegální. Z vědomého podvodu bych VW nepodezíral. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:48
OTÁZKA: dobrý den myslíte si, že bude ohrožena dividenda u akcií vw ? karel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, dividenda určitě ohrožena bude, automobilka si vyhradila už z loňských zisků 6,5 miliardy eur a celá kauza ji může stát i mnohem více peněz. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:48
OTÁZKA: Dobrý den. Je možné, že tato aféra konečně nastartuje diskuzi o šíleně nastavených limitech CO2, NOx apod? Vždyť je jasné, že se jedná o v podstatě nesplnitelné cíle (za rozumných investic). Kromě stále nižších emisních limitů se mají navíc měnit pravidla pro testování spotřeby a emisí v EU, což je na jednu stranu rozumné, ale v kombinaci se stále přísnějšími limity v podstatě šílené. Nechápu, proč se pořád řeší automobily, když např. nákladní lodě vypouštění řádově více škodlivin, než všechny automobily dohromady. Díky za odpověď. David
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, diskuse se jistě nastartuje. Otázkou je, nakolik ale budou ochotny diskutovat americké úřady, jejichž rétorika je taková, že aféra vlastně prokazuje, jak jsou jejich emisní předpisy užitečné a spravedlivé. To, proč se neustále řeší automobily, také chápeme jen těžko, byť uznáváme, že snaha o jejich ekologický provoz je nutná, ale nesmí se to přehánět. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, současná měření emisí, jsou normovaná, tedy říkají, při jakých podmínkách má mít automobil jaké množství emisí. Jedná se tedy vůbec o podvod, když tato podmínka byla splněna? Samotná měření už neodpovídají realitě, jak u emisí, tak i u spotřeby. Neměla by se spíš řešit otázka jak vůbec tyto věci měřit? Jan
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, dle našeho názoru se o podvod nejedná, jenže to vypadá, že VW využil v USA stejné "kličky", které používá i v EU a prochází mu to. Tam ale kvůli specifikům homologačních pravidel něco podobného legální není. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:52
OTÁZKA: Chci odškodné za cinknutí VW Golf Plus 1,9TDI, jak postupovat? Jaroslav Komosný
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, zatím určitě nijak, v Evropě se kauza zatím neprojevila. Navíc u starších agregátů 1.9 TDI, pro které platí zcela jiné emisní limity, nejspíš tento problém vůbec neexistoval. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, ostatní automobilky zatím mlčí a k situaci se nijak nevyjadřují. Zcela jistě se nyní pozornost obrátí nejen na VW, ale také na ostatní automobilky a za pár měsíců budou hotová nezávislá měření pro většinu automobilek. Výsledek může být, že podobně šidí všichni, nebo (a to je asi pro VW horší), že šidil jen VW a ostatní se do limitů vešli bez podvodů a manipulací. Jaký je Váš názor na další vývoj? Děkuji, T. Tomáš
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problém je v tom, že motory jsou od začátku stavěné tak, aby emisní předpisy plnily. Stejně jako se auta staví tak, aby prošly na výbornou crashtesty. Systém je tak nastavený, a jestli to má něco společného s realitou, na to si každý odpoví sám. Pro příklad stačí uvést,, že průměrná rychlost, kterou auto dosahuje v homologačním cyklu je 33 km/h. To má k realitě docela daleko. František Dvořák 23.9.2015 11:55
OTÁZKA: Dobrý den, jak se na to přišlo?..kdo to odhalil? jsou nějaké podrobnější informace...děkuji za odpověď. Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, celou aféru již před rokem odhalila nezávislá orgranizace ICCT, která se rozhodla otestovat tři moderní turbodiesely prodávané na americkém trhu, aby ukázala, že jsou ekologické. Jenže vozy VW s dvoulitrovými turbodiesely při jejím měření na silnici vykazovaly výrazně vyšší emise, než automobilka deklarovala a než naměřila v laboratoři. Více v článku, který na iDnes.cz vyjde někdy po poledni. 23.9.2015 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, v čem je tedy přesně problém? Jsou údaje, které udává řídící jednotka falešné? Martin Volatil
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, problém je v tom, že řídící jednotka umí přepnout mezi dvěma režimy - tím pro běžný provoz a tím pro měření emisí. V tom druhém vykazuje motor mnohem nižší hodnoty emisí, řídící jednotka by tak falešné údaje dávat neměla. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:58
OTÁZKA: Dobrý den, naše firma vyrábí díly pro VW.......můžeme teoreticky přijít o práci toto kauzou? děkuji za odpověď. Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, je těžké předjímat přesné dopady kauzy na některé konkrétní dodavatele VW. Ten teď bude mít v krátkodobém horizontu určité potíže a nejspíš nebude růst, jak předpokládal. Ale není pravděpodobné, že by Volkswagen nechal své dodavatele padnout, to pro něj není výhodné z dlouhodobého hlediska. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:59
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze se toto tema prenese i na ostatni automobilove znacky, nejen z koncernu VW? Je preci verejnym tajemnstvim, ze se automobili testuji v ruznych ECO rezimech a rozpoznaji, ze jsou prave testovany. Zdravim z Mnichova Tomas
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, již jsme na to odpovídali, dle našeho názoru je pravděpodobné, že stejně emise řeší i jiné automobilky. Ostatně, dnes mají i samotná auta různé eko přepínače a vlastně není důvod, proč by tyto nemohly ovlivnit i nastavení řídící jednotky. V celé kauze tak jde spíš o výklad práva, který je v USA jiný. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:01

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.