Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emisní aféra Volkswagen

Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky...
velikost textu:
vydáno 23.9.2015 11:00
Aféra automobily Volkswagen, který podváděl s hlášením emisí, hýbe celým automobilovým průmyslem. Na další vývoj v celé kauze se můžete ptát redaktorů iDNES.cz Františka Dvořáka a Luďka Vokáče od 11 hodin, kteří se dlouhodobě automobilům věnují.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. září 2015 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mě váš názor na přísnost emisních norem. Životní prostředí znečišťuje spousta jiných věcí. Např. dle tohoto článku - http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok - znečistí 15 největších nákladních lodí více než všechna auta na světě. David
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, současné emisní normy pro automobily jsou opravdu přísné a také je moc nechápeme. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že auta produkují emise tam, kde se pohybují lidé, tedy hlavně ve městech, zatímco třeba lodě a továrny je produkují tam, kde se mohou škodliviny lépe rozptýlit. Proto je určitá snaha o ekologický provoz aut pochopitelná, ale vše má samozřejmě své (i fyzikální) meze. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:03
OTÁZKA: Prosím o Váš názor: všechny vozy v našem vozovém parku, mladší 5ti let, vykazují extrémní výkyvy spotřeby podle stylu jízdy. Mám na mysli násobky normované spotřeby. Je to dáno metodikou měření, kdy v měřicím režimu je snížený krouticí moment a při "honění" motor pak žere neomezeně? Děkuji. M. Milan
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, předpokládám, že motory, o kterých mluvíte, jsou přeplňované /turbo) benziňáky. Ty jsou dnes extrémně citlivé na způsob jízdy. Při nízké zátěži opravdu vystačí s málem, při vysoké žerou. Homologační metodika předepisuje autu velmi krotkou jízdu, takže to určitě souvislost mít bude. Napodobit ji ale v reálném provozu bude nereálné. Dostat se jízdou po silnici do režimu, kdy se motor chová jako v laboratoři (při měření spotřeby) bude ale pravděpodobně nemožné. Homologační cyklus nelze napodobit ani na klasické STK, která měří emise. František Dvořák 23.9.2015 12:03
OTÁZKA: Dobry den, maji tyto americke Blue TDI SCR? Pokud ne, tak da se splnit US norma bez SCR, nebo bude muset VW dodatecne SCR namontovat do vsech prodanych TDI? Kdy si myslite, ze v CR bude STK schopna merit kourivost 0.5-0.52 a odhalovat odstranene DPF a zaslepne EGR? Petr Stejskal
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v kauze jde o motory s NOx trap i s SCR. Těžko tedy říci, zda normu automobilka dovede splnit i u motorů bez SCR. Tedy, ono to samozřejmě půjde, ale může to mít dopad na výkon motoru nebo spotřebu a to by pro změnu bylo důvodem k civilním žalobám zákazníků. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, pokud se prokáže,že dopravdy šlo o podvod...co se stane s auty,které byly prodány ve světě,který se týkal tento problém? díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nic. Auta se pokusí VW svolat do servisu a tam jim přehraje software. Možná z něj umaže některý z režimů palivové mapy. Pro uživatele se nic nezmění, auto bude jezdit stále stejně. Pokud bude v extrémním případě některý z úřadů trvat na tom, že auto musí jezdit s tabulkovou spotřebou (potažmo emisemi), asi nezbude než omezit výkon vozu. To pak budete extrémně řečeno, jezdit čtyřicítkou. Takový tah si ale nikdo nedovolí. František Dvořák 23.9.2015 12:10
OTÁZKA: Celé to vidím jako důsledek přemrštěných ekologických poýadavků. Kdy už si uvědomíme, že nám základní fyzikalní poučky říkají, že tzv. "globální oteplování" nemůže v žádním případě vést k tání ledovců? Kdy už si přiznáme, že ekologie je pouze modní náboženský směr a je třeba ho oddělit od reálného života, tak jako ostaní náboženství ? Jan Vokroj
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, tato kauza vlastně ani není o globálním oteplování, ale o škodlivinách, které mohou přispívat ke vzniku některých onemocnění. Ekologický provoz aut je asi vhodné řešit, ale máte pravdu, že ekologie je teď až překvapivě hodně v módě. Otázkou je, jestli s tím jde něco dělat, nebo se tomu musíme prostě přizpůsobit. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:11
OTÁZKA: Proč k tomu VW přistoupil? Opravdu jsou tak přísné normy a s těmi motory by v USA nepochodil, nebo jen chtěl vypadat v očích zákazníků lépe? A jaká je budoucnost emisních norem - pokud se ukáže že to obchází více automobilek. A skutečnost je jiná od laboratorního testování, nestojí za úvahu trochu pozměnit princip norem... Jestli nechceme něco, co v současné době nedokážeme udělat, nebo za hrozné peníze, že by auta stály výrazně více? Tomáš
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, normy v USA jsou konkrétně z hlediska NOx ještě přísnější, než evropská Euro 6. Takže VW musel přistoupit k některým úpravám svých motorů. Jenže to neznamená, že by podobné řešení, jen v menší míře, nevyužíval třeba i v Evropě nebo u jiných modelů. Určitě stojí za úvahu zamyslet se nad podobou norem a normovaných testů, ale je otázkou, zda k tomu bude ochota i v USA, kde tamní úřady vypadají velmi neústupně. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, nemáte pocit, že jde spíše o snahu Američanů zlikvidovat konkurenci ? A není to od Američanů, kteří nepodepsali Kjotský protokol obrovské pokrytectví ? A poslední otázka : Myslíte , že jiné značky mají vše v pořádku ? Děkuji předem za odpověď S pozdravem Pavel A Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, spíš mají všichni pořádně nahnáno. Podobná řešení používají všichni, jinak by emisní limity nesplnili. Někteří výrobci mají určitě z lepší technická řešení než VW, takže v principu mohou být jejich motory "čistší". Optimalizaci na měřící cyklus ale budou mít všichni. František Dvořák 23.9.2015 12:15
OTÁZKA: Dá se problém chápat tak, že VW (+ostatní) pouze optimalizovali křivku generování emisí pro daný režim, která má odpovídat co nejvíce reálnému provozu (a také testu?) Pak je to ale právně ok, tak proč si šéf VW sype popel na hlavu a likviduje šance v soudním sporu. Každému je jasné, že množství spalin je úplně jiné, když pojedu na jedničku a plný plyn (což Američané v Evropě někdy dělají nezvyklí na manuální převodovku v půjčovně), než když budu dodržovat optimální křivku výkonu motoru - je to přece spalovací motor, ne elektromotor a nemá všude stejnou charakteristiku. Tipl bych to spíše na průmyslovou špionáž, nebo odposlechy prostřednictvím NSA, viz zpráva která ta způsobila - kdo poskytl ICCT anonymní data? Konkrétně str. 17 http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_PEMS-study_diesel-cars_20141013.pdf Sponzorování této organizace je také nejasné. Vedení VW, kdy místo rizika odebrání licence pro rok 2016 pro USA raději zaplatí, to hlava nebere. Něco nám uniká. Radek
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, je to tak, to, že jsou řídící jednotky optimalizovány tak, aby v měřícím cyklu motory vykazovaly nejnižší emise, je veřejným tajemstvím. Jenže potíž je spíše v konkrétním technickém řešení, které VW pro toto vykazování používá - právě toto technické řešení považují úřady za nelegální (a v Evropě může být legální). O špionáži bych ovšem nehovořil, data o emisích si ICCT naměřila ve spolupráci s univerzitou v Západní Virginii sama a podezřelé výsledky pak hlásila úřadům. Organizace navíc hovoří o tom, že původní záměr byl opačný, jejich testy měly ukázat, že moderní turbodiesely jsou ekologické. Luděk Vokáč 23.9.2015 12:18
OTÁZKA: Myslíte, že je rozumné nastavovat limity emisí tak přísné a nadále je zpřísňovat, jak je tomu nyní, když to vede především k tomu, že roste složitost a poruchovost a klesá životnost motorů? Přitom reálná spotřeba v provozu je dnes mnohdy vyšší, než byla například u "nesmrtelných" koncernových 1.9TDI s rotačním čerpadlem. Do toho se omezuje pohyb starších vozidel ve městech a daňově a dalšími umělými způsoby jsou řidiči nuceni "z ekologických důvodů" obměňovat vozový park za novější. Přitom mi přijde, že nejekologičtější je auto, které již bylo vyrobeno a není potřeba tedy vydávat mnoho energie a zdrojů na výrobu dalšího. Petr
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, když přijde nový emisní předpis, některé agregáty skončí, některé se motorářům podaří dodatečnými úpravami "vyčistit". Vede to ale často k tomu, že to motoru uškodí. Start-stop systémy vypínající motor při stání nejsou z pohledu životnosti žádná výhra a motory starší konstrukce, které s nimi nepočítaly, umí poškodit. Podlézání stále ostřejších limitů se projevuje i uživatelsky, některé motory, které za původní emisní normy fungovaly skvěle, se musí s přechodem na novou "přiškrtit" a jedou hůř. František Dvořák 23.9.2015 12:19
OTÁZKA: Dobrý den, jak velmi je ohrožena prestiž automibilky VW ve světě tímto skandálem. Díky za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:20
OTÁZKA: domníváte se, že současné kauza VW ukáže nakonec to, že podobnou cestou šli i jiní výrobci aut nebo je to jen "chytrý" vynález někoho v koncernu? děkuji JP Josef Prajsner
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:20
OTÁZKA: Dobrý den. Od kdy do kdy se tyto motory používaly ve Škodě Superb? Petr Kroupa
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, to je zajímavá otázka i pro samotnou Škodu. Zatím se přesné číslo a data výroby neví. František Dvořák 23.9.2015 12:21
OTÁZKA: U jakých dalších věcí je možné, že automobilky podvádějí? Zákazník nemá prakticky možnost si zkontrolovat, zda to, co je na papíře deklarované, je skutečně pravda. Stanislav Novotný
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nic nás aktuálně nenapadá. Opakujeme: Podle nás nejde o podvod, ale využívání mezí nastavených pravidly. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte..je to jen špička ledovce VW...a dělají to ostatní automobilky také...? děkuji za odpověď Pavel Pavel
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na Vaši otázku jsme už odpovídali. 23.9.2015 12:22
OTÁZKA: Dobrý den přeji, zajímalo by mě prosím, zda aktuální aféra může mít natolik drtivý dopad na jednotlivé automobily, že by v ČR neprošly emisní kontrolou? Do jaké míry může tato záležitost ovlivnit tržní cenu ojetých VW, kterých se tato záležitost týká? Zdraví, DS Daniel S
Luděk Vokáč (vlevo) a František Dvořák odpovídají čtenářům iDNES.cz na otázky... Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, lidé v Evropě snad budou rozumní. Cena těchto ojetin by paradoxně mohla vzrůst, pokud se bude trvat na stávající podobě emisních předpisů. Automobilky totiž budou nucené montovat do aut drahé technologie, aby splnily požadavky, a to auta prodraží. Emisní kontrolou auta projdou. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 12:24

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.