Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Advokátka Kateřina Tomčíková odpovídala čtenářům iDNES.cz

Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners.
velikost textu:
vydáno 3.11.2015 12:55
Unáhlené nákupy „šedé“ elektroniky, problémy s reklamacemi nebo jen neúplné informace. V listopadu opět startuje nákupní horečka v e-shopech, podle dat České obchodní inspekce však míra prohřešků internetových prodejců neklesá. Na otázky čtenářů odpovídala Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. listopadu 2015 do 13:57

OTÁZKA: Skladovat obaly (k případným reklamacím) či nikoliv? Ervin
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Ne, to po vás žádný prodejce nemůže chtít, vadné zboží máte právo reklamovat i bez obalu. 3.11.2015 13:51
OTÁZKA: Dobrý den, pokud si nevyzvednu zaslanou objednávku, aniž bych ji před odesláním stornoval, může po mně eshop vymáhat náklady na zbytečně vynaložené poštovné? anonym
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Dobrý den, jak už jsem odpověděla Vaškovi, tento postup není zcela v souladu s dobrými mravy. Nicméně pokud si objednáte zboží přes internet, máte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. V takovém případě vám musí prodejce vrátit peníze za zboží včetně tzv. dobírkovného. Pokud tedy nevyzvednete zaslanou objednávku, prodejci žádné dodatečné náklady nevznikají. 3.11.2015 13:55
OTÁZKA: Dobý den, nedávno jsem se zarazil u reklamy v Tv jedné nejmenované firmy, která svým věrným zákazníkům nabízí vyřešení reklamací (výměnu) u zboží do 1.000,- Kč zdarma a bez poplatků. Možna jsem to špatně pochopil, ale nevím, proč bych měl platit kladně vyřízenou reklamaci. Trochu mi to připomíná "slevu zadarmo" Díky Tomáš Procházka
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Jakkoliv neznám tuto konkrétní nabídku, zřejmě bude spočívat v tom, že prodávající v případě reklamace nebude posuzovat její důvodnost a automaticky ji bude akceptovat. To samozřejmě není standard a jde o jakousi přidanou hodnotu. Jinak máte samozřejmě pravdu, že v případě oprávněné reklamace nemusíte jako spotřebitel nic hradit, ať již jste věrný zákazník či nikoliv. 3.11.2015 13:58
OTÁZKA: Dobrý den, eshop mi účtoval při vrácení zboží ve 14 denní lhůtě 150Kč poplatek jako kompenzaci za vzniklé náklady (prý práce skladníka a účetní). Je to v pořádku? anonym
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Dobrý den, prodávající může po spotřebiteli při odstoupení od smlouvy požadovat pouze úhradu nákladů, které stanoví zákon. Sem patří například náklady na dražší způsob dodání zboží, zvolený spotřebitelem. Náklady na práci skladníka a účetní nebo jinou režii prodávajícího požadovat nemůže. 3.11.2015 14:00
OTÁZKA: Mohu využít dotazu také z té druhé strany. Prodávám přes eshop punčocháče a pokud jsou s výrobní vadou a zákazník to zjistí při oblékání, tak to je jasné. Vrací zboží a já ihned pošlu peníze zpět. Ale když jsou punčocháče zkoušené a vrací je třeba jen, že se sekl ve velikosti.? Nemohu potom prodávat zkoušené punčocháče,tak mohu reklamaci odmítnout? (stává se to velme velmi málo). Ptám se pro rozšíření svého obzoru. Děkuji Vám Hasmanová
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Zde je zapotřebí rozlišovat, zda se jedná o odstoupení od smlouvy ve 14-denní lhůtě nebo o reklamaci z důvodu vady. V případě vadného zboží je samozřejmě nutné reklamaci řádně vyhodnotit, a pokud je důvodná, tak ji kladně vyřídit. Avšak pokud jde pouze o vrácení zboží z důvodu nezájmu (ve 14-denní lhůtě), tak na toto zboží se právo odstoupit nevztahuje, neboť jej z hygienických důvodů nelze vrátit. Na to by měl být však zákazník předem upozorněn. 3.11.2015 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, zakoupil sem zboží před 1.1.2014 - nyní sem již podruhé reklamoval stejnou závadu, jak nyní postupovat když závada stále přetrvává a chtěl bych vrátit peníze ? Děkuji moc za info Petr
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Dobrý den, Petře. Odstoupit od smlouvy pro opakovaný výskyt téže vady a žádat vrácení peněz je možné. O opakovaný výskyt téže vady se jedná tehdy, pokud se stejná vada, která byla v záruční době již nejméně dvakrát odstraňována, opětovně vyskytne, tj. její třetí výskyt. 3.11.2015 14:15
OTÁZKA: Dobrý den, mohu v e-shopu nabízet jako nejlevnější nebízený způsob dodání zboží dodání zdarma a tedy nevracet spotřebiteli náklady dle §1832 odst. 2 NOZ? Ivan Rámeš
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Dobrý den, Karle. Prodejce musí vrátit celou částku, kterou od Vás přijal, a to včetně nákladů na dopravu. Co se týče dopravy, vrací se nejnižší cena dopravy nabízená prodejcem. 3.11.2015 14:23
OTÁZKA: Dobrý den, je pravda, že platba kreditkou v e-shopu je bezpečnější, protože v případě problémů lze platbu vzít zpět (charge back)? Petr Marek
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Služba Chargeback nebo-li zpětná platba není všemocná a vztahuje především pro případ tzv. neautorizovaných transakcí, tedy těch, které proběhly bez vědomí majitele karty. Nicméně lze využít i v případech, kdy prodejce odmítá zaplacené zboží dodat, odmítá možnost odstoupení od smlouvy, případně nedodá zboží z důvodu insolvence. V případě převodu z účtu na účet lze požádat o vrácení peněz na účet, v případě omylu při zasílání platby z účtu na účet zaslané peníze zablokovat. Pokud kupující platí za zboží na dobírku, pak nezbývá než se spokojit s tradiční reklamační procedurou v souladu s občanským zákoníkem. Vzhledem k vysoké úrovni zabezpečení platby kartou ji lze z hlediska ochrany spotřebitele doporučit. 3.11.2015 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, navázal bych na otázku ohledně záruky na běžné opotřebení. Je mi jasné, že běžně prošoupané boty nepůjdu reklamovat s tím, že se prošoupaly, ale sportuji a znám spousty případů, kdy se spoluhráčům třeba již po půl roce roztrhly kopačky, např ve švu mezi podrážkou a "obalem chodidla" případně se podrážka odtrhla natolik, že vytvořila tzv "žraloka" na botě a daný prodejce, i třeba v kamenné prodejně odmítl uplatit reklamaci se slovy "co se divíte, však jste v tom hrál fotbal". Je možné při případném takovém sporu, když bych se přesto dožadoval reklamace, uspět? Lukáš Rychlý
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Dobrý den, bohužel v tomto případě je velmi těžké prokázat, zda se jedná o běžné opotřebení nebo o vadu. Důkazní situace je pro spotřebitele výhodnější v případě, že se vada objeví v rámci 6 měsíční lhůty (jakost při převzetí), kdy se předpokládá, že věc měla vadu už při převzetí. V případě sporu s prodejcem ohledně ne/oprávněnosti reklamace bude rozhodující případný znalecký posudek, a to i v případném soudním řízení. 3.11.2015 14:40
OTÁZKA: Dobrý den. Rád bych se zeptal na hypotetickou situaci. Vidím tu reklamu na alza.cz takže použiji např. ji. Objednám zboží v eshopu, vyberu osobní vyzvendutí na pobočce, při převzetí mám možnost si dokonce i zboží osobně prohlédnout před vyzvednutím. Jedná se pořád o nákup u eshopu (14 denní bezdůvodné odstoupení apod.) ? Předem děkuji za odpověď Gnan Petr
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Pokud jste smlouvu uzavřel po internetu a zboží zaplatil před osobním převzetím, pak je toto osobní převzetí pouze způsobem dodání podle již uzavřené kupní smlouvy a nemá vliv na Vaše právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů. 3.11.2015 14:45
OTÁZKA: Dobrý den,v červenci jsem zakoupil v e-shopu elektrocentrálu. Reklamoval jsem prasklý kryt a ještě vytékání oleje s tím, že preferuji vyřízení reklamace výměnou za nový kus. Po určitých peripetiích byla reklamace dodavatelem uznána a byl mi zaslán reklamační protokol s textem "Způsob vyřízení reklamace:uznáno-výměna za nový kus".Elektrocentrála mi byla následně doručena, ale ne nová, pouze s protokolem o opravě, resp. výměně krytu. O vytékajícím oleji ani zmínka, kryt však opět popraskaný, i když na jiných místech. Opět odeslání k reklamaci. Emailem jsem obdržel reklam.protokol s datem 22.9., ve kterém je uvedeno, že preferuji vyřízení reklamace opravou. Odpověděl jsem, že trvám na výměně za nový kus, případně na vrácení peněz. 23.10. jsem byl emailem informován, že centrála byla odeslána na výdejní místo. Do dneška nedorazila. Můj dotaz zní. Musím ji převzít (pokud tedy dorazí), když to zase bude jen "oprava"? Můžu trvat na vrácení peněz? A co s nedodrženou reklamační lhůtou? Děkuji. Tomáš Ambros
Kateřina Tomčíková, advokátka společnosti Vilímková Dudák & Partners. Kateřina Tomčíková: Z vašeho dotazu vyplývá, že prodejce nedodržel 30-denní zákonnou lhůtu pro vyřízení reklamace, čímž došlo k podstatnému porušení kupní smlouvy. To zakládá váš nárok od smlouvy odstoupit a žádat vrácení peněz. Z tohoto důvodu nejste povinen opravené zboží převzít, takže bych Vám doporučila prodejci zaslat odstoupení od smlouvy. Děkuji za vaše dotazy a omlouvám se, že z časových důvodů nebylo možné je zodpovědět všechny. Budu se na vás těšit v příštím on-line chatu. Hezký den, Kateřina Tomčíková. 3.11.2015 14:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.