Hostem iDNES.cz bude Jan Medvěd

Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016)
velikost textu:
vydáno 4.8.2016 11:45
Brusel ladí plány, které v praxi znepříjemní život českým firmám. Zaměstnancům na služebních cestách v cizině by musely dorovnat mzdu do úrovně minimální mzdy v dané zemi. Měsíční náklady na řidiče kamionu by stouply o 10 tisíc Kč měsíčně, tvrdí Jan Medvěd z ČESMAD, který odpovídal čtenářům.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. srpna 2016 do 12:29

OTÁZKA: Nebude lepší si dát studenou sprchu a poděkovat všem českým řidičům, že dělají ze sebe blbce, tak stejně jako prodavačky v nad národních prodejnách ČR. Děkuji Svátek Svátek
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: k tomu nemám komentář. 4.8.2016 12:32
OTÁZKA: Znovu se ptám, není řešením zavést jejich minimální mzdy v jejich závodech v Čechách ? Pan úředník by dostal přes prsty a nevymýšlel blbosti mojžíš ladislav
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Úvaha je to logická, když má Brusel takovou starost o příjmy českých řidičů, proč stejně dojemnou snahu naprojeví tím, že minimálně zahraniční majitelé českých podniků by museli českým zaměstnancům vyplácet stejné mzdy, jako dostávají stejní zaměstnaci v jejich mateřském státě v Německu, Francii atd.? Jenže to by pro ně česká pracovní síla přestala být zajímavá a dá se čekat, že se minimálně část podniků z ČR přesunula jinam. Pokud se práte, proč tuzemské podniky nevyplácí stejné mzdy jako ty v Německu, jde opět o produktivitu ppráce, která je v ČR třetinová. Takže české podniky na takové mzdy jednoduše nevydělají. 4.8.2016 12:37
OTÁZKA: Jen tak narychlo, co sleduji vaši diskusi, jsou tyto mé, níže vypsané závěry správné? Politická reprezentace si je uvědomuje? Dopady pro ČR mohou být, domnívám se fatální! - odchod českých řidičů k zahraničním zaměstnavatelům - část svých příjmů budou utrácet v zahraničí, ztráta multiplikačního efektu. - výpadek plateb – odvodů, nepřímých daní a poplatků do státního rozpočtu. Odvody, nepřímé daně a poplatky tvoří více než 1/3 nákladů dopravní firmy. - ohrožení zaměstnanosti v oborech navázaných na dopravu. - neřízený růst mezd v rámci celého českého národního hospodářství. Německá minimální mzda je čtyřnásobek české průměrné mzdy u profese řidič silniční nákladní dopravy. - proporcionální deformace mezd mezi profesemi. - dopad na zvýšení státních důchodů Toufar Petr
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Souhlasím s vámi, je to tak. 4.8.2016 12:37
OTÁZKA: POkud, díky historickému vývoji, máme odlišnoou výkonnost našeho hospodářství, které je stejně ovlivněno největším odběratelem, kterým je SRN, jak máme šanci srovnávat mzdy bez ohledu na další ekonomické kategorie jako např. ta zásadní a to je rentabilita? To nám EU už bude disktovat státní rozpočet? Bleha Petr
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Ona s tím EU až zas tolik společného nemá. Bohužel se sbližování naší produktivity s německou zastavilo. Zřejmě je to dopad výroby s malou přidanou hodnotou, vyrábíme a dodáváme do Německa polotovary nebo jen díly za nízkou cenu, v SRN je sestaví a realizují zisk. 4.8.2016 12:41
OTÁZKA: Dovolím si ještě jednu otázku, nebo spíše konstatování - ono to s tou mzdou je trošku jinak - tady totiž zaměstnavatelé hřeší na to, že řidič má "vysoké" diety. Jenže základní mzda je mizerná. Mám kamaráda, jezdil MKD více než 15 let. Před dvěma lety měl při jedné cestě krvácení do mozku. Samozřejmě mu řidičík sebrali a dostal ID druhého stupně. Když jezdil, nosil kolem 30 tisíc - krása. Ovšem ID má 6.100,-, z toho se žít jaksi nedá, že? A proč? Protože základ mzdu měl skutěčně kolem těch 11 tisíc a zbytek byly diety, z nichž se ovšem ID nepočítá. A druhý příklad - druhý kamarád má malou přepravní firmu - 6 aut, vozí kontejnery z Německa a do Německa. 3x v roce je s celou rodinou na měsíc na dovolené - Čína, Amerika..., koupil na Floridě dům, má loď za 2.5 mio... nezávidím mu to, vím, že ty začátky, kdy měl jedno auto, bylo hodně tvrdé, ale jeho řidiči mají +- 25000 i s dietami... takže ty peníze zcela jistě jsou, je jen otázkou, jestli jsou majitelé ochotni se podělit. Honza Bobula
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Za poslední dva roky mzdy řidičů narostly v průměru o 20% a myslím, že i vzhledem k určitému ne dostatku kvalitních řidičů si dobrý řidič dnes bez problémů najde zaměstnavatele, kde 18. - 20.000 dostane. 4.8.2016 12:43
OTÁZKA: Dobrý den, Tomáš Prouza popírá, že by to mělo platit pro skupiny, které jmenujete. Můžete na to reagovat? Není to celé bublina? Pan Prouza tvrdí, že novinka je jen v tom, že se zvýší dodatečné náklady, minimální mzda se musí dorovnávat už přes deset let. Martin
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Nevím, co přesně T. Prouza kde řekl, faktem je, že směrnice o vysílání zaměstnanců silniční dopravu nevyjímá. A bohužel naše každodenní praxe potvrzuje, že některé státy v EU ji uplatňují nebo hodlají uplatňovat na autodopravce. 4.8.2016 12:45
OTÁZKA: ja myslel, ze cena kilometru je stejna, nezavisle na tom, jestli se prepravuje material na nabytek, nebo uz vyrobene skrine. Radim Svoboda
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Není stejná, ale to asi není předmětem připomínky. Cena je taková, jakou je ochoten/schopen zákazník zaplatit, aby se mu vůbec vyplatilo zboží prodat. A to je návaznost na již zmiňovaný problém produktivity, resp. struktury naší produkce, která se vyváží. 4.8.2016 12:48
OTÁZKA: Myslíte si, produktivita prace je českého řidiče je menší než jinde ve světě.? Na kolik stojí jejich práce jste již napsal. Ale kolik by jste jim skutečně rád dal, či zalatil. Svátek
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Práce řidiče je skutečně náročná, v dnešním provozu, časové náročnosti, stresu, požadavcích zákazníků si určitě zaslouží odpovídající mzdy. Opakuji, marže je kolem 1,8%, ceny za přepravu jsou nízké, to se odráží i ve mzdách řidičů. 4.8.2016 12:51
OTÁZKA: Dobrý den, proč netlačíte na vládu, aby pro majitele firem z DE a FR zavedli jejich prosazovanou min. mzdu ve výrobních závodech v čechách. Myslím, že by bylo po problému. Děkuji mojžíš Ladislav
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Už jsem to zmiňoval. Jednak to v současné době nemá oporu v zákonech, jednak vláda musí dobře vážit, jaká opatření udělat vůči podnikatelům, zejména těm zahraničním. Málo platné, velká část výrob se dá skutečně z ČR snadno přesunout jinam. 4.8.2016 12:53
OTÁZKA: Dobrý den, když pominu vůbec absurdnost nařizovat české firmě kolik platit svým zaměstnancům podle cizích zákonů, tak by mě zajímalo z jakého titulu má právo cizí celní správa nebo finanční úřad chtít vidět výplatní pásky zaměstnanců soukromých firem z jiného státu ? Vždyť u nich neodvádíme daně a co nějaká ochrana soukromých dat ? Luděk Sedláček
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Po věcné a logické stránce s vámi naprosto souhlasím. A tady se právě jedná o onu v médiích diskutovanou směrnici o vysílní pracovníků, kde EU chce prosadit právo kontroly, a to dokonce nejen úřady, ale i o odborovými organizacemi v "hostitelských" státech. 4.8.2016 12:56
OTÁZKA: Dobrý den, Vysvětlete mi prosím jak je možné že čeští řidiči jsou proti řidičům v západní evropě tak mizerně placení?? - vozí snad na kamionu méně zboží?, je zde dražší nafta?, je snad pořízení kamionu a návěsu dražší než v západní evropě?, jsou zde vyšší daně? - nevymlouvejte se prosím na o něco málo vyšší odvody!! díky Rene
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: On ten skutečný rozdíl ale není až zas tak velký. Německá minimální mzda je 8,50€. Český řidič, pokud jede do Německa, odpracuje tam např. 8 hodin, čeká na nakládku, udělá odpočinek. Má hrubou mzdu 20.000 korun, to je přibližně 4,20€ na hodinu. Dostane svoji mzdu a k tomu 45€ stravného. Z nákladového pohledu je to pro českého dopravce stejné jako pro německého. Pokud by musel dávat hrubou mzdu 8,50€ a k tomu stravné, je český dopravce rázem dražší než německý. 4.8.2016 13:02
OTÁZKA: Dobrý den, četla jsem, že řidiček kamionů přibývá. Pozorujete tento jev také? Čím to je? Lenka Cílová
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Není to nijak dramatické, ale ano, mezi řidiči je čím dál více žen. A proč ne, řízení velkého auta je dnes z hlediska fyzické námahy na úrovni osobáku, pohodlí často vyšší než v tom osobním autě. Problém pro ženy je spíš v nepravidelnosti práce, ale mnoho dopravců umí řidičkám přidělit takovou zakázku, aby ženy neměly zásadní problémy. 4.8.2016 13:06
OTÁZKA: Aspoň by se vyřešil problém s nedostatkem řidičů, ne :-)? Za lepší prachy by to už člověk i šel dělat. František
Ilustrační snímek k zákazu vjezdu kamionům do Prahy (14.7.2016) Jan Medvěd: Nevím, jestli to směřujete k ženám-řidičkám, nebo k minimální mzdě. Pokud k minimální mzdě, při aktuálním stavu dopravního trhu v liberalizované Evropě by akceptované požadavky Německa, Francie a případně dalších pravděpodobně vedly k existenčním potížím velkého počtu, zejména malých a středních českých dopravců. Je potřeba si uvědomit, že v silniční dopravě je to nastavené tak, že zboží nebo lidi z ČR kamkoliv do EU může vozit kdokoliv, kdo má "koncesi" pro silniční dopravu. Ony minimální mzdy se nevztahuijí na OSVČ, takže OSVČ ze států, kde není, na rozdíl od ČR, obtížné získat koncesi, by velice rychle mohly nahradit zkrachovalé české podnikatele. A dělat přepravy za stále stejné ceny. 4.8.2016 13:13

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.