Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Finanční správy k druhé fázi EET

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
velikost textu:
vydáno 21.2.2017 10:50
Desetitisícům podnikatelů zbývá týden na to, aby se zapojili do systému EET. Ve druhé vlně, 1. března, se má zapojit odhadem 250 tisíc subjektů. Systém tak zažije pětkrát větší nápor než v prosinci, kdy měl premiéru v restauracích. Čtenářům odpoví ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. února 2017 do 11:12

OTÁZKA: Zatím je na druhou vlnu připravena jen třetina z těch, kterých se bude týkat. Neobáváte se fiaska? Ynezz
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Věřím, že ne. A to ze dvou důvodů. Za prvé, počty vyzvedávaných autentizačních údajů se s blížícím se termínem každým dnem zvyšují, například jen o víkendu si je vyzvedlo na 5 tisíc podnikatelů. Za druhé, Finanční správa kapacitně zvládá, rozšířili jsme úřední hodiny. Pro ty, komu se nechce na úřad a vlastní datovou schránku, si může požádat o vydání autentizačních údajů prostřednictvím Daňového portálu. Takže já věřím, že těch, kteří budou 1. března bez certifikátu a pokladny, bude minimum. Ta časová investice se jednoznačně vyplatí. Nikdo přeci nechce platit pokutu. Máme nástroje, jak dodržování zákona zajistit a budeme je používat. 21.2.2017 11:03
OTÁZKA: Jsem OSVČ, provozovnu jsem vloni vybudovala u rodinného domu, vyrábím v ní domácí marmelády a pečené čaje – tyto výrobky pak osobně prodávám na trzích. Podle mého chápání se k EET musím připojit ve 3.fázi, je to tak? Děkuji za odpověď, Niki Linhartová Niki Linhartová, OSVĆ
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano. 21.2.2017 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, je pravdivá informace, že pokud jako OSVČ už teď vím, že první platbu v hotovosti přijmu až v druhé polovině března, lze se do systému EET (vyžádání autorizačních kódů, nákup a zprovoznění zařízení) zapojit až v průběhu března? Nebo musím mít potřebné autorizační údaje z finanční správy už 1.3.? Josef
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, vše je třeba mít připravené ve chvíli, kdy budete mít povinnost zaevidovat první platbu, která podléhá evidenci tržeb. Lze se tedy připravit až v průběhu března. 21.2.2017 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Podnikám vedle hlavního pracovního poměru. Vedu daňovou evidenci. Při prodeji vystavím klasický paragon. Celkovou částku na paragonu odešlu přes aplikaci EET,a vytisknutou účtenku s kody EET prilozim k paragonu. Kopii paragonu a kopii účtenky s kody EET priložím k daňové evidenci. Je tento postup správný ? anonym
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, tento Vámi uváděný postup je možný. 21.2.2017 11:11
OTÁZKA: K EET jsem přihlášen a eviduji tržby. V pátek mi neodešli účtenky, celou sobotu a neděli jsem vše restartoval a snažil se odeslat. Bohužel nejde ... Dodavatel systému mi sdělil, že programem to není, může přijet nejdříve za 2-3 dny. Stále se mi neodesílají účtenky. Mám zavřít ? Mám říct zákazníkům a odjedou domů z dovolené ? Nejsem studovaný počítačový odborník ... Co mám dělat !! Kdo vymyslel takovou buzeraci !!! Pavel Jarolímek
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Zavřít provoz není potřeba. Můžete pokračovat ve své podnikatelské činnosti. Po odstranění poruchy však musíte přijaté tržby doevidovat. Zároveň doporučuji poruchu zdokumentovat, abyste byl schopen správci daně doložit důvody Vašeho dočasného přerušení evidence tržeb. 21.2.2017 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, na akcích na veřejnosti prodávám AVON. Jak postupovat s evidencí EET za minimální náklady? / nechci mít tiskárnu...děkuji Vaisová
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Bez tiskárny to asi nepůjde, protože Vaší povinností je mimo jiné zákazníkovi vystavit účtenku v papírové podobě, když se s ním nedohodnete na zaslání účtenky elektronicky. I tak je na trhu dostupná celá řada zařízení za minimální náklady. 21.2.2017 11:18
OTÁZKA: Elektronickou žádost o přístupové údaje vyřizujete více jak 48 hodin. Při příjmu hotovosti naopak vyžadujete od nás rychlost v sekundách. Považujete to za férové a rovné prostředí? Hugo
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Je to možné, nicméně obvyklá doba zpracování žádosti je kratší. Tato doba je nezbytná ke zpracování např. je třeba ověřovat identitu žadatele v souvislosti s plnými mocemi. 21.2.2017 11:20
OTÁZKA: Mám dvě pokladny, jedná se o období od 20.2. do 28.2., pokladny jsou připojeny a povinnost EET je pro mne od 1.3.2017. Zjišťuji chyby v odeslaných údajích tržeb, protože se prodavačky učí, je nutné v tomto období je pro FU opravovat? Ladislav Dusík, OSVČ
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ne, tyto údaje nemusíte opravovat. 21.2.2017 11:20
OTÁZKA: Dobrý den, chápu to prosím dobře, že když sice spadám pod březnový start (velkoobchod, maloobchod - mám jej kvůli Fleru), ale veškeré platby jdou pouze bankovním převodem, tak se na mne povinnost registrace k EET nevztahuje? Děkuji za odpověď. Petra
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, v případě plateb bankovním převodem není nutné tyto tržby evidovat. 21.2.2017 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, nejsem z principu proti opatřením jako EET a KH, dovolte ale položit otázku ohledně sankcí, uvědomujete si, že sankce za porušení v řádech desítek a stovek tisíc mohou již při jednou udělení malé a střední podnikatele fakticky likvidovat. Proč případná pochybení nesankcionujete v řádech tisíců ? a nechodíte kontrolovat pokutovaného i opakovaně, každý si rozmyslí dostávat co ob dva dny i tisícové sankce. Dáte li ale ihned likvidační částky od 50 - ti tis. do 500- ti tis. malým podnikatelům, řemeslníkům, účetním, prodejcům, atd. jak mohou v ČR podnikat. Malé a střední podnikání nikdy neunese likvidační sankce v těchto částkách, živnostníci nejsou ČEZ, Agrofert, CPI .... Podnikal by jste v ČR jako malý a střední podnikatel s vidinou rizika milionových nesmyslných sankcí ? Michal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Výše sankce je vždy závislá na závažnosti správního deliktu, podléhá správnímu uvážení a nesmí být likvidační. Z toho vyplývá, že první porušení bude zpravidla sankcionováno ve spodní výši tohoto zákonem stanoveného rozpětí. 21.2.2017 11:27
OTÁZKA: Prosím ujasněte jak je to s údaji na účtence-hlavně jestli vteřiny ano nebo ne. Děkuju Vladimír
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ano, na účtence je třeba uvádět časový údaj včetně vteřin. 21.2.2017 11:29
OTÁZKA: Dobrý den, vyrábím doma věci (elektroniku), které prodávám. Jsem řemeslná výroba nebo maloobchod? Týká se mě EET již v březnu nebo až v červnu 2018? Děkuji Vám, E. Emil Janda
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Pokud zboží nenakupujete, ale vyrábíte, budete evidenci tržeb podléhat až v roce 2018. Konkrétní okamžik se bude odvíjet od typu výroby, vizte web etrzby.cz 21.2.2017 11:30
OTÁZKA: Pokud spadám dle CZ-NACE do 2.vlny EET, ale všechny platby probíhají pouze převodem z účtů na účet, tak se do EET neregistruji. Je tuto skutečnost nutné někde nahlásit? Děkuji Jiřina Bořucká
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Ne, pokud Vám evidenční povinnost nevzniká, nemusíte to nikde oznamovat. 21.2.2017 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat mám internetový obchod, a 3 vydejní místa (toto vydej zboží pro mě zprostředkovávají vlastníci obchodu) Kdo má povinnost tuto platbu evidovat, když vybrané peníze za objednavku nejsou obratem daného vydejního místa Proč tyto informace neví na finančním úřadě? Nikde mi nebyli schopni odpovědět. Jak je to možné?? Děkuji MK Michal Kohout
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, Váš dotaz je příliš obecný, neuvádíte jak máte upraveny smluvní vztahy s výdejními místy. Pokud byste spolupracovali v rámci nepřímého zastoupení, např. v komisionářském model, bude evidovat výdejna. Pokud jde o přímé zastoupení, povinnost evidovat padá na Vás, máte na výběr – buď výdejnu vybavíte svým pokladním zařízením a certifikátem, nebo budete odesílat datové zprávy a vystavovat účtenky přímo Vy s tím, že je přiložíte k odesílanému zboží. Podmínkou je v tomto případě skutečnost, že objednávku již při výdeji nelze měnit. Pokud by zákazník zboží nepřevzal, zaevidovanou platbu stornujete. 21.2.2017 11:32
OTÁZKA: Dobrý den, jsem zástupce ředitele malé základní školy. Naše škola je příspěvkovou organizací zřizovanou obcí. Od dodavatele nakoupíme pracovní sešity pro žáky, projde to pokladnou a posléze za stejnou cenu pracovní sešity prodáváme žákům. Týká se této situace EET? Mám na straně jedné informaci, že příspěvkové organizace jsou z EET osvobozeny, ale na straně druhé jsem četl, že pokud přeprodávám zboží (vyberu peníze od občana a následně je poskytnu jiné společnosti) EET se nás týká. Obdobná situace je i z organizací školních výletů, kdy vyberu peníze a poté je za služby poskytuji dodavatelům (doprava, ubytování, strava, vstupné). Jak je o tedy z EET u příspěvkových organizací (škola, školka atd.)? děkuji Jakub
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček: Dobrý den, podstatné pro posouzení Vámi uváděné situace je skutečnost, komu plyne tržba. Pokud je to Vaše tržba, evidenci tržeb nepodléhá z titulu výjimky pro tržby příspěvkových organizací. Pokud zastupujete jiného podnikatele, tzn. jednáte na jeho účet, bude se situace odvíjet od toho, zda je o přímé či nepřímé zastoupení. V případě nepřímého zastoupení (např. komise) musíte evidovat Vy (komisionář), v případě přímého zastoupení (např. mandátní smlouva) bude mít evidenční povinnost zastupovaný. V tom případě by Vás měl vybavit pokladnou s certifikátem a tiskárnou. 21.2.2017 11:32

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.