Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor se zástupci Sdružení obrany spotřebitelů

Pivo, výčep, hospoda
velikost textu:
vydáno 15.10.2007 11:00
Tuzemské společnosti se často nechovají k zákazníků slušně a Češi si to nechávají líbit. Tvrdí to Sdružení obrany spotřebitelů, které loni řešilo 35 tisíc stížností na neférové jednání firem. Jak se dá tato situace změnit?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. října 2007 do 11:25

OTÁZKA: Arbed Dobrý den. Víte, že v centrálním internetovém "REGISTRU OBČANSKÝCH PODNĚTŮ" (podnety.cz) jsou i takové, které by mohly zajímat SOS ? Arbed
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Děkujeme za upozornění, podíváme se na to. Nicméně pro každého, kdo má spotřebitelský problém, platí adresa www.spotrebitele.info - tam se mohou obrátit jak pro radu, tak získají řadu informací, nebo se mohou podělit o svou zkušenost. 15.10.2007 11:03
OTÁZKA: Dobrý den, Co takhle si posvítit na mobilní operátory, jejichž všeobecné obchodní podmínky jsou v rozporu s obchodním zákoníkem. Pokud zákazník po určité časové období nedobije svůj kredit, je mu omezena činnost SIM karty a posléze SIM karta zrušena a kredit propadá. V takovém případě se však jedna ze strany operátora jedná o bezdůvodné obohacení se za nevyčerpanou službu a kredit by měl být správně zákazníkovi vrácen, což mobilní operátoři nečinní. podvodní operátoři
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Problematikou vrácení nevyčerpaného kreditu u předplacených služeb mobilních operátorů se aktuálně zabýváme, podle našeho názoru zde opravdu vzniká bezdůvodné obohacení, které by mělo být zákazníkovi vydáno. Jednoho z operátolů jsme již oslovili, u ostatních dvou k tomu dojde v krátké době také. 15.10.2007 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, mému muži je, stejně jako většině lidí v jeho věku, 52 let. Chtěla jsem se zeptat na co má kupující právo, když vrací prošlou potravinu. Může být obal otevřený? Milada Nachtmanová-Rachmaninov
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Lidé bez rozdílu věku mají stejná práva. Pokud vracíte potravinu s prošlým datem spotřeby, měla byste vědět, že taková potravina se vůbec neměla na pultě objevit. S tímto argumentem - a paragonem jako dokladem o koupi běžte reklamovat. Pokud se jednalo o potravinu s prošlým datem trvanlivost, takové potraviny se mohou prodávat, ale pouze odděleně od ostatního zboží a s uvedním, proč jsou zlevněné - tedy s informací, že se jedná o prošlé potraviny. Záleží na tom, co je na obalu napsáno. Nicméně spotřebitel by si měl vždy datum na obalu zkontrolovat a pokud je obal otevřený či poškozený, nebo potravina třeba na hranici spotřeby, raději se pohlédnout vedle. Prodejci většinou čerstvé zboží dávají dozadu v regále, zkuste hledat tam. 15.10.2007 11:10
OTÁZKA: Psal jsem vám jednou o jeden problém a zjistil jsem, že vy jste spíše takoví rádci. Ale sami moc věcí neřešíte. Šlo o neuznanou reklamaci spotřební elektroniky za 5 000 Kč a vy jste mi napsali, že dalším krokem je jen soudní znalec a soud. Že zkrátka jinak z firmy peníze nevymámíte. Bohužel je tomu tak. Nechcete se více zapojovat do samotných problémů než k nim jen pasivně přistupovat? Ondra K.
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Poradenská činnost, spočívající předvším v informování spotřebitelů o jejich právech je jedním s pilířů činnosti SOS. Bohužel nemáme kapacity na to, zastupovat tisíce spotřebitelů v jejich jednotlivých konkrétních sporech, k tomu dochází spíše výjimečně pokud se jedná o závažnější porušení práva. Jako občanské sdružení nemůžeme ze zákona ani zastupovat spotřebitele před soudem v konkrétních sporech, můžeme žalovat pouze o zdržení se protiprávního jednání, k čemuž také dochází. 15.10.2007 11:14
OTÁZKA: jíte svíčkovou? maron
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Ano, podle rodinného receptu, s brusinkami. 15.10.2007 11:15
OTÁZKA: Dobry den, chtela jsem se zeptat, jak ma clovek posutpovat v pripade, ze se mu prokazatelne deje krivda - viz pripad slunecniho cirkusu. Kazdy vi, ze je neco spatne, ale kdyz Sazka /potazmo jiny obchodnik/ rekne Ne, clovek sam moc nezmuze.Diky a pekny den anonym
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: V případ nevracení úplného vstupného za zrušené představení společností Sazka jde podle našeho názoru o bezdůvodné obohacení, které musí být spotřebiteli vráceno. Bohužel pokud neuspějete s tímto požadavkem na prodejním místě (což bude asi obvyklé) je potřeba se s tím obrátit písemně na společnost Sazka, v případě že ani tak neuspějete nezbývá než se obrátit na soud. Doufáme však, že na základě našeho podnětu Sazka změní tento svůj přístup a bude vracet celé vstupné. 15.10.2007 11:20
OTÁZKA: Dobry den, jak si na tom Cesi stoji ve srovnani s Evropou? jsou nase sluzby horsi, lepsi, nebo je to tak nastejno? Diky anonym
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Co se týče služeb, jistě víte, že např. v restauracích v zahraničí, jsou na tom spotřebitelé lépe - dobrá míra, nešizení atd. ALe především je rozdíl v přístupu spotřebitelů, Češi jsou málokdy ochotni se brát za svá práva, trvat na dočepování piva na správnou míru, akceptovat třeba neuvěřitelné částky za dopravu řemeslníka, který přijede na záruční (!) dopravu k němu do bytu. atd. Neznalost práva i neochota svá práva prosazovat - to jsou faktory, které nás bohužel stále odlišují od západní Evropy. 15.10.2007 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, když platím letenku 1Kč a poplatky za odbavení cca 1500Kč, a následně let zruším, tudíž nepoužiji vůbec letiště, neměli by být tyto poplatky vráceny. Když se nejedná o letenku. domino
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Záleží na obchodních podmínkách a nastavení storno poplatků. Bez znalosti tohoto faktoru se těžko odpovídá. Obecně by se mělo vrátit vše, ale praxe hovoří o určité výši storno poplatku, které si letecká společnost /prodejce/ strhne. 15.10.2007 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal za jakých podmínek má kupující právo na vrácení peněz za zakoupené zboží? V mém případě se jedná o reklamaci mob. telefonu, potřetí tutéž závadu. Pokud mám nárok na vrácení částky, tak jaké? Jedná se o pořizovací cenu nebo poníženou s přihlédnutím k opotřebení? Děkuji za odpověď a přeji krásný den Michal
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: V případě, že se vyskytne stejná vada potřetí, máte právo na vrácení peněz nebo výměnu věci. Totéž platí, když je vada neodstranitelná, nebo při výskytu čtvrté různé vady, nebo tří vad současně. Bohužel při třetí reklamaci telefonu se často setkáváme s tím, že prodávající najednou !objeví! v telefonu vodu a reklamaci zamítne. Pak doporučujeme soudního znalce. Při várcení peněz se vrací celá částka, snížení zapalcené částky nemá oporu v zákoně. 15.10.2007 11:27
OTÁZKA: dobrý den, koupil jsem novou pc komponentu, u které byla zkrácena doba záruky na 1 rok, bohužel jsem při koupi na tuto skutečnost nebyl upozorněn(na fa. ale byla uvedena), a zjistil jsem to až při reklamování tohoto dílu a reklamace byla odmítnuta, je to v pořádku? SeeM
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Pokud jste nakupoval jako spotřebitel, v pořádku to není, ale platí obecně dvouletá záruka bez ohledu, co je psáno v záručním listě. Pokud nakupujete jako podnikatel, platí pouze to, co si strany dohodnou. 15.10.2007 11:28
OTÁZKA: Hezké a ničím nerušené úterní dopoledne. Jsem postarší důchodce z Jimramova Ústí nedaleko Mastviny na Uherskobrodsku. S jezevčíkem Bety žijeme v chalupě po rodičích už 55 let. Občas zajdu i do místní jednoty. Koupil jsem si tam jednou videorekordér. Musím si schovávat krabici, abych mohl přístroj reklamovat? Zbyšek Jan Lahodný
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Krabici nemusíte schovávat, obal není součástí výrobku a není možné jeho neexistencí omezit právo reklamovat. 15.10.2007 11:29
OTÁZKA: Dobry den, jak se divate na prodej padelku na internetu. Jedna se napriklad o padelky kabelek Luis Vuitton a podobne veci. V Cechach se to deje hlavne na jednom velmi velkem a znamem aukcnim serveru A...o, ikdyz je vedeni upozorneno, z nektery ze clenu prodava padelky, oni s tim pry nic udelat nemohou, kdyz se jim pry prodavajici zaruci za originalitu. Da se v takovem pripade nejak branit? Napriklad slecna, ktera tam prodava uz asi 300-stou kabelku Gucci si jede stale da a okrada lidi.... Petr
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: V občanskoprávní rovině má kupující právo na odstoupení od smlouvy a vrácení kupní ceny, neboť zboží nemá vlastnosti prodávajícím deklarované. Mohlo by se však jednat i o trestnou činost a vtakovém případě by bylo dobré podat trestní oznámení. 15.10.2007 11:32
OTÁZKA: Jak se bránit u duplicitního účtování položek na pokladně v supermarketu, zvlášť při velkých nákupech (rodinný nákup potravin na týden)? Jde o to, že vy stojíte někde u nakládací rampy a odebíráte zboží a sotva můžete sledovat každou položku, která se objeví na dvouřádkovém displeji. Většinou to prý pípne dvakrát ale ve šrumci to často nepostřehne (nebo nechce opravit ani prodavačka - zdržení či postih pro přeblok). Jak postupovat, pokud toto zjistíte (prodavačka poznamená do účtu a vy musíte vystát cca 30minut na informacích/reklamacích)? Vážný
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: I když je to časově náročné, doporučujeme kontrolovat účtenku hned za pokladnou. Ušetříte dost peněz. Reklamujte okamžitě buď na pokladně nebo u infopultu. 15.10.2007 11:33
OTÁZKA: např. při reklamaci bot po půl roce, mi v obchodě řekli, že problém vznikl opotřebováním. že jako když se mi odlepila podrážka (klasický žralok), že jsem holt asi někde zakopnul a podrážka se na špičce odlepila. Když vám zkrátka reklamaci obchod neuzná, nenaděláte vůbec ale vůbec nic. Můžete je tam seřvat, ale schválně napište čtenářům kolik stojí soudní znalec. Já se nebudu soudit o boty za patnáct stovek, ale to je přesně to na co ty obchody sází. můžete psát dopisy že neuznáváte jejich rozhodnutí, ale opravdu jedině soud vám může vrátit peníze. Kolika lidem v ČR se vyplatí jít do soudního sporu. Necítíte tady mezeru jako vrata? reklamace bez legrace
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Podle našich zkušeností platí nedat se. Trvat na svých právech. Prodejci totiž často zkoušejí, zda spotřebitel po prvním kole je ochoten se bránit dál a třeba reklamovat znovu a trvat na tom, že vada do 6 měsíců se považuje za vadu, která existovala už při převzetí, že nebyl informován o vlastnostech obuvi - čili prodávající porušil zákon o ochraně spotřebitele atd. V přípbadě pochybností doporučuji naši poradenskou linku 900 08 08 08 /8 Kč/ za min. Za tři až čtyři minuty můřete ušetřit stokoruny. 15.10.2007 11:34
OTÁZKA: Dobry den,rada bych se zeptala na praktiky GE MOney Bank.Dcera si tam zalozila bezny ucet Genius Active.Minimalni vklad dle banky byl 200 Kc.Nyni ji na tento ucet prila prvni vyplata a zjistila,ze castka na uctu se presne shoduje s jeji vyplatni paskou, puvodnich 200 Kc, ktere tam byly vlozeny na ucte nejsou.Po dotazu primo v pobocce, proc jejich 200 vlozenych Kc na uctu chybi ji bylo sdeleno,ze tuto castku pouziva banka jako "zalohu" na to, pokud se klient dostane do tzv. "minusu", aby banka mohla event. platbu, ktera by presahovala vysi zustatku na uctu, provest.Jo vubec neco takoveho mozne?Banka sveho klienta jiz od zacatku podezriva,ze se dostane se svym uctem do minusu a proto mu zadrzuje vlozene prostredky? I kdyz se jedna pouze o 200 Kc, tak tyto praktiky mi prapadaji minimalne zvlastni.Navic,pokud banka ma od kazdeho sveho klienta 200 Kc k dispozici, ma pomerne velike prostredky k dispozici. Je to vubc mozne a zakonne? Dekuji Vam za odpoved. Blanka
Pivo, výčep, hospoda ODPOVĚĎ: Podívejte se do obchodních podmínek. Porušení zákona to nebude, sjednat takovou podmínku možné je, pokud ji při zrušení účtu vrátí. 15.10.2007 11:36

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.