On-line s ministrem průmyslu Martinem Římanem
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. září 2006 do 14:45
OTÁZKA:
Co vlastně ještě dneska dělá ministr průmyslu? Většina podniků zprivatizovaných, pobídky si dělá CzechInvest... Na vás už toho moc nezbývá, ne? Není to opravdu už přežitek?
Jasoň
ODPOVĚĎ:
Je to přežitek. Chtěl bych ho transformovat na ministerstvo hospodářství, tedy na instituci zabývající se mikroekonomikou - hlavně podnikatelským prostředím. Fakt, že dnes na tomto ministerstvu jsou odbory zabývající se jednotlivými průmyslovými sektory, je skutečně reziduum minulého režimu.
21.9.2006 14:00
OTÁZKA:
Dobrý den. Chystáte se nějak zasahovat do systému investičních pobídek?
Kalinka
ODPOVĚĎ:
Ano, zrovna dneska dopoledne jsem měl na toto téma poradu se šéfem CzechInvestu. Jak už jsem několikrát řekl, doba podpor montoven skončila. Kupodivu se k tomuto záměru vyjádřil kladně i bývalý ministr průmyslu Urban.
21.9.2006 14:02
OTÁZKA:
Jak se díváte na obchody s Čínou, Kubou a podobnými problematickými zeměmi? Neměli bychom před kritériem zisku upřednostnit lidská práva? Koneckonců, taky máme zkušenost s totalitou...
Josífek
ODPOVĚĎ:
Kubu osobně považuji za problematickou. Čína je podle mého soudu jiná kategorie. Sice velmi pomalu, ale přesto se postupně liberalizuje, a to nejen v ekonomické oblasti, ale i v oblasti lidských práv. Konec konců tam, kde funguje trh, dříve nebo později se prosadí i koncept individuálních lidských práv. Čína je zemí s obrovskou tradicí, což znamená, že jakékoli změny postupují relativně pomalu.
21.9.2006 14:04
OTÁZKA:
Dobrý den pane ministře, jak se díváte na investiční pobídky typu Hyundai? Neměla by ČR lákat investory spíš průhlednější státní správou a nižšími daněmi pro všechny a ne jen hrstku "žádoucích"? Co v tomto směru hodláte udělat?
Choonie K.
ODPOVĚĎ:
Už jsem odpověděl v předchozí otázce. Chci omezit pobídky tak, aby je mohly získat jen sofistikovanější výroby. Pokud by se podařilo prosadit koncept rovné daně, pak by jakékoli pobídky mohly okamžitě zmizet.
21.9.2006 14:05
OTÁZKA:
Dokážete řádově odhadnout, kolik by stát mohl získat z privatizace Aera?
Landa
ODPOVĚĎ:
Vzhledem k tomu, že zájemci mají příští týden podat své nabídky, nebylo by vhodné jim teď radit. Obecně si myslím, že zvolený model privatizace nepovede k maximalizaci ceny. Prodej komplikované strojírenské části společně s letištěm je tak trochu jako prodej bůčku s krkovičkou.
21.9.2006 14:07
OTÁZKA:
Začne už se konečně řádně řešit problém zahraničních trhovců (daně, pašování, padělky) ? Toto nemá v žádné z okolních zemí obdoby, takováto tolerantnost státu. Občasné zabavení zboží je jen a), po kterém nikdy nenásleduje b). Jsme civilizované Evropě pro smích.
Daně Platící Živnostník
ODPOVĚĎ:
Já bych si nedovolil takový paušální odsudek. Jsou trhovci, kteří mají všechno v pořádku, a to že jsou ze zahraničí, není diskvalifikace. Proti těm ostatním se domnívám postupují státní orgány relativně razantně. S těmi okolními zeměmi příliš nesouhlasím. Podobné trhy jsou i jinde, možná nejsou tak vidět.
21.9.2006 14:08
OTÁZKA:
Jak dlouho se ještě budeme muset dívat na Paroubka a Rátha než zmizí navždy ? Jinak Vám pěkný den.
já
ODPOVĚĎ:
To záleží na voličích, nikoli na nás politicích.
21.9.2006 14:09
OTÁZKA:
Proč cítíte takovou nenávist k železniční dopravě ? Když jste byl ministrem dopravy, byl jste doslova posedlý rušením železničních tratí a vyháněním nákladní přepravy na silnice. Železniční doprava (ekologičtější a bezpečnější než silniční) stále funguje za nerovných podmínek (viz mnohem masivnější dotace státu na výstavbu a opravy dálnic a silnic, nerovnoprávný způsob financování dopravní cesty - železnice oproti silniční přepravě). Kolik železničních tratí jste to tenkrát chtěl zrušit ? Vím, že to šlo do desítek…
Pamětník
ODPOVĚĎ:
Já jsem nechtěl zrušit žádnou trať. Chtěl jsem je privatizovat, což je rozdíl. Pořád si myslím, že i na železnici by soukromý sektor fungoval lépe než státní byrokrat. Že by nějaký ministr vyháněl dopravu z železnice na silnici, včetně mě, o tom slyším poprvé. Konec konců "největší vyhánění" bylo realizováno právě systémem investičních pobídek, kdy ve většině případů továrny postavené na zelené louce nemají železniční vlečku.
21.9.2006 14:11
OTÁZKA:
Dobrý den pane ministře, zajímal by mě Váš názor na to, že od 1.1.2007 budou muset i neziskové organizace vést podvojné účetnictví. Děkuji za odpověď.
Petr Průcha
ODPOVĚĎ:
Domnívám se, že je to chyba.
21.9.2006 14:12
OTÁZKA:
Proč jste zvolil image typu „V.I. Lenin“ ? Mě to tedy absolutně nebere.
SIMONA
ODPOVĚĎ:
To je mi líto, ale mé ženě se to líbí, a jistě uznáte, že to je pro mě důležitější, než to co bere Vás.
21.9.2006 14:13
OTÁZKA:
Proč jste vždycky tak radikálně upřednostňoval (ministr dopravy nestínový i stínový) a upřednostňujete individuální dopravu oproti veřejné ? Naše krajina není nafukovací, pane.
Student
ODPOVĚĎ:
Vždycky jsem dokladoval, že lidé obrazně řečeno vystupují z autobusů a vlaků rychleji,než jsou případné spoje rušeny. Nikdy to nebylo naopak. Zkrátka v okamžiku kdy se člověk dostane na určitou příjmovou výši, začne upřednostňovat automobil.
21.9.2006 14:14
OTÁZKA:
Zítra je Den bez aut. Jak Vy ?
Lucka
ODPOVĚĎ:
Já pojedu autem. Nemyslím, že by jeden den nějak přispěl k tomu, aby lidé více používali hromadnou dopravu. Je to trochu divadlo, zejména když vidím nějakého ministra, jak se v ten den nechá natáčet televizí, jak jede do práce na kole, aby zbývajících 364 dní v roce jezdil v čtyřlitrové audině.
21.9.2006 14:16
OTÁZKA:
Jste součástí vlády, která teď bude populisticky před volbami zvedat důchody… Uvědomujete si, že jste totéž tvrdě napadali u vlád ČSSD ?!
Občan
ODPOVĚĎ:
Růst penzí není populistický krok, ale vyplývá z pravidel hry, tedy ze zákonu.
21.9.2006 14:17
OTÁZKA:
Například : Ve středních Čechách se rozrůstá centrální sklad dánské firmy Lego, odkud bude firma zásobovat celou Evropu, Asii, Afriku a Jižní Ameriku. A pěkně tisícovkami kamionů takřka zadarmo po našich silnicích a dálnicích, které budou dál zahlcovány a ničeny. Proč stát nevytvoří nástroje, aby takové velké komplexy byly zavlečkovány a přeprava se odehrávala po železnici ?! Hlavně nic nevykládejte o pružnosti – železnicí lze dopravit co nejblíže k zákazníkovi a pak přeložit na automobil.
Student
ODPOVĚĎ:
Já nejsem žádný příznivec podobných skladů. To je něco jako s těmi montovnami. Na druhé straně s železnicí to není tak jednoduché, a to nejenom u nás. Často se setkávám s následující situací: v nějaké továrně se zeptám, proč nepoužívají železnici. Oni odpoví, že by ji používali, ale že potřebují, aby zboží bylo v přístavu v Hamburku ve tři hodiny odpoledne, plus mínus dvě hodiny. Na dráze jim řeknou plus mínus dva dny. Proto, když jsem byl ministrem dopravy, usiloval jsem o její reformu.
21.9.2006 14:21
OTÁZKA:
Zjistil jsem na internetu, že jste v únoru 2002 do médií řekl : „Odmítám, že bych byl hrobařem české železnice“. Probůh, kdo Vás tak osočil a proč ?
Jan
ODPOVĚĎ:
Na to si už nepamatuji, ale tipoval bych, že to byl Jaromír Dušek. Ten na mě nemůže zapomenout.
21.9.2006 14:21
předchozí | 1 2 3 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.