Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line s ministrem průmyslu Martinem Římanem

Martin Říman
velikost textu:
vydáno 21.9.2006 13:55
Martin Říman není ve vládě nováčkem. Už řídil rezort dopravy. Nyní má na starosti ministerstvo průmyslu a obchodu, rezort o kterém sám tvrdí, že je "socialistický přežitek". Co tedy chce změnit? Ptejte se on-line.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. září 2006 do 14:45

OTÁZKA: Co vlastně ještě dneska dělá ministr průmyslu? Většina podniků zprivatizovaných, pobídky si dělá CzechInvest... Na vás už toho moc nezbývá, ne? Není to opravdu už přežitek? Jasoň
Martin Říman ODPOVĚĎ: Je to přežitek. Chtěl bych ho transformovat na ministerstvo hospodářství, tedy na instituci zabývající se mikroekonomikou - hlavně podnikatelským prostředím. Fakt, že dnes na tomto ministerstvu jsou odbory zabývající se jednotlivými průmyslovými sektory, je skutečně reziduum minulého režimu. 21.9.2006 14:00
OTÁZKA: Dobrý den. Chystáte se nějak zasahovat do systému investičních pobídek? Kalinka
Martin Říman ODPOVĚĎ: Ano, zrovna dneska dopoledne jsem měl na toto téma poradu se šéfem CzechInvestu. Jak už jsem několikrát řekl, doba podpor montoven skončila. Kupodivu se k tomuto záměru vyjádřil kladně i bývalý ministr průmyslu Urban. 21.9.2006 14:02
OTÁZKA: Jak se díváte na obchody s Čínou, Kubou a podobnými problematickými zeměmi? Neměli bychom před kritériem zisku upřednostnit lidská práva? Koneckonců, taky máme zkušenost s totalitou... Josífek
Martin Říman ODPOVĚĎ: Kubu osobně považuji za problematickou. Čína je podle mého soudu jiná kategorie. Sice velmi pomalu, ale přesto se postupně liberalizuje, a to nejen v ekonomické oblasti, ale i v oblasti lidských práv. Konec konců tam, kde funguje trh, dříve nebo později se prosadí i koncept individuálních lidských práv. Čína je zemí s obrovskou tradicí, což znamená, že jakékoli změny postupují relativně pomalu. 21.9.2006 14:04
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, jak se díváte na investiční pobídky typu Hyundai? Neměla by ČR lákat investory spíš průhlednější státní správou a nižšími daněmi pro všechny a ne jen hrstku "žádoucích"? Co v tomto směru hodláte udělat? Choonie K.
Martin Říman ODPOVĚĎ: Už jsem odpověděl v předchozí otázce. Chci omezit pobídky tak, aby je mohly získat jen sofistikovanější výroby. Pokud by se podařilo prosadit koncept rovné daně, pak by jakékoli pobídky mohly okamžitě zmizet. 21.9.2006 14:05
OTÁZKA: Dokážete řádově odhadnout, kolik by stát mohl získat z privatizace Aera? Landa
Martin Říman ODPOVĚĎ: Vzhledem k tomu, že zájemci mají příští týden podat své nabídky, nebylo by vhodné jim teď radit. Obecně si myslím, že zvolený model privatizace nepovede k maximalizaci ceny. Prodej komplikované strojírenské části společně s letištěm je tak trochu jako prodej bůčku s krkovičkou. 21.9.2006 14:07
OTÁZKA: Začne už se konečně řádně řešit problém zahraničních trhovců (daně, pašování, padělky) ? Toto nemá v žádné z okolních zemí obdoby, takováto tolerantnost státu. Občasné zabavení zboží je jen a), po kterém nikdy nenásleduje b). Jsme civilizované Evropě pro smích. Daně Platící Živnostník
Martin Říman ODPOVĚĎ: Já bych si nedovolil takový paušální odsudek. Jsou trhovci, kteří mají všechno v pořádku, a to že jsou ze zahraničí, není diskvalifikace. Proti těm ostatním se domnívám postupují státní orgány relativně razantně. S těmi okolními zeměmi příliš nesouhlasím. Podobné trhy jsou i jinde, možná nejsou tak vidět. 21.9.2006 14:08
OTÁZKA: Jak dlouho se ještě budeme muset dívat na Paroubka a Rátha než zmizí navždy ? Jinak Vám pěkný den.
Martin Říman ODPOVĚĎ: To záleží na voličích, nikoli na nás politicích. 21.9.2006 14:09
OTÁZKA: Proč cítíte takovou nenávist k železniční dopravě ? Když jste byl ministrem dopravy, byl jste doslova posedlý rušením železničních tratí a vyháněním nákladní přepravy na silnice. Železniční doprava (ekologičtější a bezpečnější než silniční) stále funguje za nerovných podmínek (viz mnohem masivnější dotace státu na výstavbu a opravy dálnic a silnic, nerovnoprávný způsob financování dopravní cesty - železnice oproti silniční přepravě). Kolik železničních tratí jste to tenkrát chtěl zrušit ? Vím, že to šlo do desítek… Pamětník
Martin Říman ODPOVĚĎ: Já jsem nechtěl zrušit žádnou trať. Chtěl jsem je privatizovat, což je rozdíl. Pořád si myslím, že i na železnici by soukromý sektor fungoval lépe než státní byrokrat. Že by nějaký ministr vyháněl dopravu z železnice na silnici, včetně mě, o tom slyším poprvé. Konec konců "největší vyhánění" bylo realizováno právě systémem investičních pobídek, kdy ve většině případů továrny postavené na zelené louce nemají železniční vlečku. 21.9.2006 14:11
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, zajímal by mě Váš názor na to, že od 1.1.2007 budou muset i neziskové organizace vést podvojné účetnictví. Děkuji za odpověď. Petr Průcha
Martin Říman ODPOVĚĎ: Domnívám se, že je to chyba. 21.9.2006 14:12
OTÁZKA: Proč jste zvolil image typu „V.I. Lenin“ ? Mě to tedy absolutně nebere. SIMONA
Martin Říman ODPOVĚĎ: To je mi líto, ale mé ženě se to líbí, a jistě uznáte, že to je pro mě důležitější, než to co bere Vás. 21.9.2006 14:13
OTÁZKA: Proč jste vždycky tak radikálně upřednostňoval (ministr dopravy nestínový i stínový) a upřednostňujete individuální dopravu oproti veřejné ? Naše krajina není nafukovací, pane. Student
Martin Říman ODPOVĚĎ: Vždycky jsem dokladoval, že lidé obrazně řečeno vystupují z autobusů a vlaků rychleji,než jsou případné spoje rušeny. Nikdy to nebylo naopak. Zkrátka v okamžiku kdy se člověk dostane na určitou příjmovou výši, začne upřednostňovat automobil. 21.9.2006 14:14
OTÁZKA: Zítra je Den bez aut. Jak Vy ? Lucka
Martin Říman ODPOVĚĎ: Já pojedu autem. Nemyslím, že by jeden den nějak přispěl k tomu, aby lidé více používali hromadnou dopravu. Je to trochu divadlo, zejména když vidím nějakého ministra, jak se v ten den nechá natáčet televizí, jak jede do práce na kole, aby zbývajících 364 dní v roce jezdil v čtyřlitrové audině. 21.9.2006 14:16
OTÁZKA: Jste součástí vlády, která teď bude populisticky před volbami zvedat důchody… Uvědomujete si, že jste totéž tvrdě napadali u vlád ČSSD ?! Občan
Martin Říman ODPOVĚĎ: Růst penzí není populistický krok, ale vyplývá z pravidel hry, tedy ze zákonu. 21.9.2006 14:17
OTÁZKA: Například : Ve středních Čechách se rozrůstá centrální sklad dánské firmy Lego, odkud bude firma zásobovat celou Evropu, Asii, Afriku a Jižní Ameriku. A pěkně tisícovkami kamionů takřka zadarmo po našich silnicích a dálnicích, které budou dál zahlcovány a ničeny. Proč stát nevytvoří nástroje, aby takové velké komplexy byly zavlečkovány a přeprava se odehrávala po železnici ?! Hlavně nic nevykládejte o pružnosti – železnicí lze dopravit co nejblíže k zákazníkovi a pak přeložit na automobil. Student
Martin Říman ODPOVĚĎ: Já nejsem žádný příznivec podobných skladů. To je něco jako s těmi montovnami. Na druhé straně s železnicí to není tak jednoduché, a to nejenom u nás. Často se setkávám s následující situací: v nějaké továrně se zeptám, proč nepoužívají železnici. Oni odpoví, že by ji používali, ale že potřebují, aby zboží bylo v přístavu v Hamburku ve tři hodiny odpoledne, plus mínus dvě hodiny. Na dráze jim řeknou plus mínus dva dny. Proto, když jsem byl ministrem dopravy, usiloval jsem o její reformu. 21.9.2006 14:21
OTÁZKA: Zjistil jsem na internetu, že jste v únoru 2002 do médií řekl : „Odmítám, že bych byl hrobařem české železnice“. Probůh, kdo Vás tak osočil a proč ? Jan
Martin Říman ODPOVĚĎ: Na to si už nepamatuji, ale tipoval bych, že to byl Jaromír Dušek. Ten na mě nemůže zapomenout. 21.9.2006 14:21

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.