Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Jak si vybrat cestovku? Čtenářům iDNES.cz odpoví host z ministerstva

Jitka Fatková.
velikost textu:
vydáno 3.2.2010 15:00
Problémů cestovek v době krize přibývá. Ti, kdo kupují zájezdy k moři, ale nemohou vědět, v jaké kondici je cestovka, s níž podepisují smlouvu. Podle čeho tedy poznat seriózní a zdravou kancelář? Čtenářům odpovídá ředitelka odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Jitka Fatková.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. února 2010 do 15:50

OTÁZKA: Dobrý den. Je rozumné odcestovat v současné situaci na zaplacený zájezd se Sunny Days, nebo mám radši požadovat vrácení peněz byť po stornopoplatku? Tomáš Ventura
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, je třeba si uvědomit, že jedna ze smluvních stran uvedená na cestovní smlouvě, tj. cestovní kancelář Sunnny Days, již neexistuje, neboť z CK se stala cestovní agentura, která není pojištěna proti úpadu (ze zákona musí být pojištěna jen CK, nikoli CA). Pro Vás by v tuto chvíli bylo pravděpodobně lepší požadovat vrácení zaplacené částky na společnosti Sunny Days. Konečné rozhodnutí, zda se na zájezd vypravíte nebo ne, je ale jen na Vás. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:13
OTÁZKA: Na webových stránkách CK Sunny Days je ve veřejném prohlášení uvedeno, že CK vypraví své klienty kteří již mají zakoupeny zájezdy. Jak budou postupovat státní orgány? Budou zasahovat v momentě kdy se tak stane nebo ex post?? Druhý dotaz - myslíte, že postup pojišťovny Generali s mediálním zveřejněním o ukončení pojistky CK SD byl správný? Ondřej Jupa
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, Ministerstvo pro místní rozvoj ve chvíli, kdy oficiální cestou od pojišťovny Generali obdrželo informaci o ukončení pojistné smlouvy s CK Sunny Days k 31. 1. 2010, zaslalo dne 1.2.2010 místně příslušnému živnostenskému úřadu návrh na zrušení živnostenského oprávění s předmětem podnikání provozování CK. Podnikatel zároveň na ŽÚ ohlásil zánik živnostenského oprávnění k provozování CK a zároveň ohlásil změnu předmětu podnikání na živnost volnou (provozování CA). 15 denní lhůty na odvolání se podnikatel sám vzdal. Více MMR ČR ze zákona udělat nemůže. K druhému dotazu - hodnotit postup pojišťovny bohužel MMR nemůže, jedná se o smluvní vztah mezi pojišťovnou a klientem. Zveřejnění této informace však zvyšuje ochranu spotřebiltele, neboť ten se touto cestou dozví, že CK není pojištěna proti úpadku. Hezký zbytek úpadku. 3.2.2010 15:21
OTÁZKA: Dobrý den. Existuje nějaké lepší vodítko než jestli má cestovka pojištění a případně reference? A kde je sehnat? Díky. Tomáš Uher
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, celkem zajímavé vodítko poskytuje soubor otázek otázek a odpovědí pro zákazníka CK, který je m.j. umístěn na těchto stránkách http://www.mmr.cz/Cestovni-ruch/Informace-pro-zakazniky/10---1-dobrych-rad-pro-zakaznika-cestovni-kancelar. Samozřejmě i reference jsou důležité a cenné, ovšem nemohou zaručit aktuální informace, např. to, že CK již není pojištěna proti úpadku. Před uzavřením cestovní smlouvy má každý zákazník právo dožadovat se předložení pojistné smlouvy proti úpadku uzavřené mezi CK a příslušnou pojišťovnou. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:24
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, za jak dlouho by mohla Sunny Days nebo jiná cestovka opět dostat licenci a jestli ji budete po téhle zkušenosti posuzovat přísněji?
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, v současné době existuje na českém a slovenském trhu celkem 6 pojišťoven, které poskytují pojištění záruky pro případ úpadku CK. CK Sunny Days již neexistuje, neboť změnila předmět podnikání na cestovní agenturu. Pokud by se opět chtěla stát cestovní kanmceláři, musí splnit několik podmínek, jednou z nich je to, že musí mít uzavřenou pojistou smlouvu. Pakliže toto naplní a splní i ostatní požadavky k přidělení koncese, posoudí její žádost o koncesi MMR ČR a následně místně příslušný živnostenský úřad, který udělí koncesi. MMR ČR posuzuje zákonem dané podmínky vydání koncesní listiny, nemůže ani na základě negativních zkušeností přistupovat k jednotlivým subjektům odlišně, tzn. přísněji. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:31
OTÁZKA: Pokud si dobře pamatuju, tak na iDNESu měli několikrát článek o tom, jak si čtenáři stěžovali na příšernou dovolenou právě od Sunny Days. Ale tím se asi ministerstvo nezabývá, co? To přece mohl být signál, že něco není v pořádku! Petra Škraňková
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Hezký den, postup MMR ČR je daný zákonem, popsala jsem je v předcházející odpovědi. MMR ČR nemůže samo ani na základě určitých signálů iniciovat odebrání koncese. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:32
OTÁZKA: Zdravím, volila by jste na cestu třeba do Thajska cestovní kancelář, nebo by jste letěla sama s tím, že na místě si nějak poradíte a ubytování seženete sama ? Nabídka hotelů v cestovních kancelářích v ČR není zrovna překypující a představa, že člověka třeba v Pattay ubytují sice v luxusním hotelu nicméně hned vedle uličky lásky je dost hrozivá a v drtivé většině nabídek to člověk nepozná kde se daný hotel nachází, děkuji
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud si mohu dovolit osobní názor, tak u mne je to tak, že do některých zemí, které znám a není zde jazyková bariéra, cestuji sama bez CK. Jsou ale země, do kterých bych se sama "na vlastní pěst" neodvážila vycestovat, zde volím služby CK. Má to i tu výhodu, že v balíčku poskytnutém cestovní kanceláří jsou většinou zahrnuty všechny služby, vč. pojištění, takže je to pro klienta pohodlnější varianta. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:36
OTÁZKA: Uvažuji, že bych si pořídil zájezd u německé cestovky. Předpokládám, že bych byl chráněný podobně jako v Česku. Nebo je potřeba si v tomto případě dát na něco speciálně pozor? Tomáš Ventura
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, postup je obdobný jako u nás, každopádně je na místě obezřetnost při uzavírání cestovní smlouvy, ta je ale nutná při uzavírání jakékoli smlouvy. Ovšem vzhledem k faktu, že se jedná o členskou zemi EU, nehrozí žádně zvláštní nebezpčí. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:39
OTÁZKA: Má ještě jeden dotaz... Co říkáte na obvinění pojišťovny Generali, která údajně porušila mlčenlivost?
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, k tomu se bohužel nemohu vyjádřit, jedná se o smluvní vztah mezi pojišťovnou a klientem. MMR do toho nemůže zasahovat. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:40
OTÁZKA: Hrozí něco podobného některé další cestovce v ČR? A jak se vůbec podepsala krize na cestovkách? Děkuji.
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, krize se bohužel dotkla obecně celého odvětví cestovní ruchu. Dle zákona jsou CK i pojišťovna povinny neprodleně informovat MMR o závažných nedostatcích ve finančnícm hospodaření CK, pokud mohou vést k zániku pojištění. MMR tyto informace nemůže získat jiným způsobem, návrh na zrušení koncese může podat až teprve na základě faktu, že byla ukončena, resp. nebyla prodloužena pojistná smlouva. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:43
OTÁZKA: Dobry den, objednali jsme si pres Invii zajezd do Egypta, az pozdeji jsme zjistili, ze tento zajezd porada ETN travel. Bohuzel o teto cestovni kancelari se nam nedari zjistit zadne blizsi informace (nekde je uvedeno, ze se jedna o cestovni agenturu, nekde zase, ze je to cestovni kancelar). Kde bychom mohli sehnat informace o tom, jestli je ETN spolehliva cestovni kancelar, ci pripadne reference na tuto CK? Existuje nejaky oficialni seznam CK?Dekuji. Petra Žáková
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Prosím, kontaktujte mou kolegyni Ing. Danielu Trnkovou, e-mail: daniela.trnkova@mmr.cz, která Vám potřebné informace sdělí. Pomohlo by, kdybyste měli k dispozici IČ příslušené CK. Děkuji. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:45
OTÁZKA: Dobrý den, vidím, že i vy ny ministerstvu máte smysl pro humor ("Hezký zbytek úpadku" ve vaší odpovědi). Chtěl jsem se zeptat, jako spokojený klient, jestli je možné, v případě získaní pojištění, že se Sunny Days zase přemění na CK a budu s ní moct odcestovat třeba za pár týdnů na dovolenou? Jak tlouho by trvalo zase navrácení na CK? Děkuji
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, smysl pro humor máme, ale v tomto případě jsem nejspíš už myslela na něco jiného, když jsem poslední větu psala. Omlouvám se. Na toto už jsem však odpovídala v jedné z předcházejících odpovědí. Hezký zbytek dne. 3.2.2010 15:48
OTÁZKA: Proč neexistuje nějaká jednoduchá databáze, kde by bylo narovinu napsáno, jak je na tom jednotlivá CK s pojištěním, s poplatky a zda náhodou nemá problémy s platbami? Když může být registr dlužníků, proč nemůže být registr cestovek? Ondřej Tolar
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, toto zatím není v zákoně, po této zkušenosti se však ve spolupráci s pojišťovnami bude MMR snažit o větší transparentnost vůči klientům. 3.2.2010 15:49
OTÁZKA: mam trochu zmatek v prohlasenich dvou asociaci. jedna tvrdi, ze Sunny Days muze vypravit sve klienty, ktere prodala pred 01.02. a druha asociace tvrdi, ze jako agentura jiz nema pravo tyto klienty vypravit a musi jim bud vratit penize nebo je "prodat" jine cestovni kancelari. Ktera verze je pravdiva ? A jak moc mate rada tvar turistiky pana Okamuru?
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Cestovní agentura Sunny Days není oprávněna organizovat nabízet a prodávat zájezdy, CK Sunny Days v tuto chvíli neexistuje. Dle výše uvedeného se přikláníme ke druhé variantě. K projevům pana Okamury se nemohu a nechci vyjadřovat. Děkuji za pochopení. 3.2.2010 15:52
OTÁZKA: Ještě jedna otázka: V případě, že celá věc dopadne pro SD špatně, jaké myslíte, že má šance v arbitráži proti ČR (viz prohlášení SD). Už se nějaký takový případ CK řešil?
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, obdobný případ se, pokud vím, zatím neřešil. Šanci v arbitráži nedokáži odhadnout. Děkuji za pochopení. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:53
OTÁZKA: V historii této diskuse jsem našel vaše doporučení "jak si vybrat cestovku" na stránkách MMR, ale když se na tato doporučení podívám, tak možná TOMI tour či SUNNY Days bez problému sítem vašich rad projdou. Nebylo by lepší zákazníky směrovat např. na odborné hodnocení zveřejněné zde: http://svetnadosah.com/hodnocenick/index.php?page=hodnocene ?
Jitka Fatková. ODPOVĚĎ: Dobrý den, respektuji Váš názor a děkuji za odkaz na jiný zdroj, zcela jistě ho využijeme. Pěkný zbytek dne. 3.2.2010 15:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.