Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se Milana Šimonovského

velikost textu:
vydáno 20.3.2003 12:50

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 20. března 2003 do 13:20

OTÁZKA: Jak jste spokojeny s pracovniky "vaseho" ministerstva? Kubik
ODPOVĚĎ: Jsem spokojený s těmi, kteří naplno pracují. Ti kteří nebyli ochotni takto pracovat, už na ministerstvu nejsou. 20.3.2003 14:02
OTÁZKA: Jak se KDU-ČSL podílí na tvorbě Evropské politiky? Klára
ODPOVĚĎ: Zatím je KDU-ČSL přidruženým členem evropské lidové strany a kontakty s evropskou lidovou stranou nám pomáhají pochopit evropskou politiku lidové strany. Snažíme se také tyto principy přenášet do politiky v ČR a naše zkušenosti samozřejmě zaznívají na tomto fóru, ale zda-li se tím podílíme na tvorbě Evropské politiky si netroufám říct. 1.4.2003 9:33
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. Nezdá se Vám že téma dálnice D47 do Ostravy je aktuální vždy pouze v období před volbama a po volbách je odsunuto? Před volbama poklepáváme zákládní kameny, ale že by po volbách přijely bagry a aspoň začaly stavět, to už ne. Jediný použitelný spoj mezi Příborem a Hranicemi se za letošní zimu v podstatě rozpadl, takž nám ostravákům nezbývá než si začít pořizovat vrtulníky. Jura
ODPOVĚĎ: Věřím, že téma dálnice D 47 skončí v té mediální podobě, že v letošním roce skutečně začneme stavět tuto dálnici, a tím se přenese pozornost na jinou komunikaci. Věřme, že se rychle začne stavět i dálnice do Českých Budějovic. Já mohu slíbit všem na severní Moravě, že tato dálnice postavena bude. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře, jaká je další vize ministerstva na budování dálniční sítě v ČR a jak se bude řešit velmi kritický stav R4. Děkuji Jirka
ODPOVĚĎ: Naše vize vychází z Vládního usnesení z roku 2001 na rozvoj sítě dálnic a rychlostních komunikací do roku 2010, investiční program samozřejmě také počítá s výstavbou rychlostní komunikace R 4 z Příbrami směrem na Písek. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: casto jezdim do svedska. proc jsou tam silnice, i pres krute zimy, v tak perfektnim stavu na rozdil od nasich? vymlouvate se na zimu, ale ja si myslim, ze to v zime neni. spis v materialu, technologii a castecne taky v penezich. co vy na to? saabik
ODPOVĚĎ: Myslím si, že stav našich komunikací skutečně není zapříčiněn krutou zimou, je to velice komplexní problém - nedostatek financí - samozřejmě, je to ale také přetěžování vozovek přetíženými kamiony, které způsobují rozpad konstrukce. Problém, ale spočívá zejména v nedostatku finančních prostředků. 1.4.2003 9:35
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude dobudován první úsek "dálnice" na Zlín přes Kroměříž a kdy se počítá s celkovým dokončením této "dálnice"? Honza
ODPOVĚĎ: Dálnice ze Zlína přes Kroměříž je ve skutečnosti rychlostní komunikace. Nejbližší dálnice ke Zlínu je dálnice D 47 a samozřejmě obchvat Kroměříže dálnicí D 1, na tento systém se napojuje Zlín rychlostních komunikací R 49. Vše co jsem řekl v předchozích dotazech souvisí s investičním plánem do roku 2010. Tyto komunikace jsou v tomto časovém plánu a budou realizované do roku 2010. 1.4.2003 9:36
OTÁZKA: Dobrý den pane ministře. V jakém stádiu je jednání o dostavbě dálnice z Lovosic na státní hranici? Děkuji za odpověď. Petr
ODPOVĚĎ: Je dohodnuto, že hraniční úsek dálnice D8 vedoucí z Prahy na Ústí nad Labem a dále na Drážďany a Berlín, bude hotov v roce 2005. Pro často diskutovaný úsek dálnice přes České Středohoří bylo nalezeno řešení v dohodě s Ministerstvem životního prostředí. Já věřím, že tento úsek bude mít skluz zhruba jeden rok a předpokládám tedy, že v roce 2006 bude celá tato dálnice v chybějících úsecích dokončena. 1.4.2003 9:36
OTÁZKA: Pane ministre, jezdite nekdy vlakem? Asi ne, ze? Jaky je Vas nazor na silnice 2. a 3. tridy? Pripomina to spise tankodrom. Dekuji za odpoved. standa
ODPOVĚĎ: Vlakem jezdím rád, byť teď co vykonávám funkci ministra, jezdím převážně automobilem. Věřím, že se k vlaku zase vrátím až budu vykonávat nějaké méně exponované povolání. Stav silnic II. a III. třídy je někde po zimně velmi tristní, je potřeba si uvědomit, že vnitřní dluh silnic II. a III. třídy a jejich zanedbanost je obrovská. Také nárůstem vozidel v silniční dopravě dochází ke stále většímu poškozování vozovek zejména nákladními vozidly, a to hlavně v případě, když jsou tato vozidla přetížena. Stav silnic není skutečně v pořádku. Ministerstvo dopravy po dohodě s kraji dává prostředky od příštího roku na kraje tak, aby se kraje mohly starat o svůj majetek, protože silnice II. a III. třídy jsou majetkem krajů. 1.4.2003 9:39
OTÁZKA: Hezké brzké odpoledne, pane ministře. Byl by jste tak hodný a odpověděl na mé tři otázky ? Děkuji. 1) Při dopravních nehodách vznikají mater.škody na komunikacích a dopr. značení - vymáháte jejich náhradu ? Jak, pokud vůbec..... ? 2) Už léta se hovoří o vahách pro kontrolu přetěžování nákl.aut na našich silnicích. CO hodláte konečně v této věci podniknout (Pokud něco) ?!! 3) Každá obch.smlouva je vypověditelná. Prosím,uveďte konkrétní důvody (nemám na mysli obecnou frázi typu ...je to koplikované...,...spojené s velkými těžkostmi.... atd.) PROČ JSTE STÁLE NEVYPOVĚDĚLI PŘEDRAŽENOU SMLOUVU S FIRMOU,která má vystavět dálníci na Moravě. Je snad penále vyšší, než kolik by nás stálo zrušení smlouvy a zaplacení novému investorovi ??! Antonin Pokorny
ODPOVĚĎ: 1) Při dopravních nehodách se nevymáhají škody za poškození komunikací a dopravního značení. 2) Váhy pro kontrolu přetěžování nákladních automobilů, tedy státní odborný dozor, se dělal velmi namátkově. Systematicky se začíná provádět zhruba od konce března letošního roku tzn., že během dubna chceme tento systém ověřit tak, aby byl již zcela rutinní. Těchto kontrol se budou účastnit zástupci dopravních úřadů z krajů a také příslušníci Policie ČR, abychom také kromě převažování kamiónů prováděli kontroly dodržování režimu práce osádek. Doufám, že se tímto státním odborným dozorem a jeho výkonem v praxi zejména ukončí rozpadání a přetěžování vozovek a také se zlepší bezpečnost na komunikacích. 1.4.2003 9:40
OTÁZKA: v jakem stavu je spor o nedostatecne oddelene dalnicni pruhy v protismerech? pry jsou nainstalivana dvojita svodidla nebezpecna a v pripade narazu nakladniho vozidla muze dojit dokonce ke stretu s autem v protismeru... saabik
ODPOVĚĎ: Lanová i ocelová svodidla jsou schválena a jsou používána v celé Evropě. Oba typy svodidel mají pouze určitou odolnost proti nárazu. Spíše mají odrážet vozidla do jízdního pruhu, ale při určité váze a okolnostech může dojít k protržení svodidel, ať už jsou dvojitá, lanová nebo ocelová. Podle mého názoru, má každé ze svodidel své přednosti a své zápory. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: Otázek kolem dálnic padlo hodně, konkrétně D11 a její už léta plánované a zatím marně očekávané pokračování zajímá i mě. Jakou prioritu pro Vás osobně a pro resort má výstavba dálnic jako taková, existuje nějaký koncept a plány do budoucna pro propojení regionů? PetrM
ODPOVĚĎ: Viz výše. Vláda má investiční program do roku 2010 výstavby zhruba dalších 1 300 km dálnic a rychlostních komunikací. V současné době je rozestavěno 6 dálnic a mnoho rychlostních komunikací. Některé úseky se budou otevírat do provozu již v tomto roce. Některé úseky se naopak stavět začínají. Dálnice D 11 se připravuje opravdu intenzivně. Přípravu výstavbu dálnice provázejí některé chyby i rozhodnutí správních úřadů a soudů, které řešily nepřipuštění některých občanských iniciativ do správního řízení. Dalším problémem je majetkové vypořádání. Věřím, že se nám podaří přes veškeré těžkosti, které bohužel umožňuje náš právní řád, tuto dálnici postavit. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: Pane ministře, když se před lety začalo mluvit o výstavbě dálnice D47, tak jsem ještě věřila, že snad bude někdy stát. Teď už tomu nevěřím ani trošku! Můžete nám (žijícím na sev. Moravě) dát nějakou záruku, že bude dálnice někdy postavena, anebo počítáte s tím, že se většina lidí stejně na stávajících komunikacích, zničených po letošní zimě, stejně zabije, takže dálnici vlastně nebude pro koho stavět? Děkuji za odpověď. Daša
ODPOVĚĎ: Zárukou pro ty, kteří žijí na Severní Moravě, že dálnice D 47 bude postavena, je její zakotvení v investičním plánu vlády. Tento plán se postupně naplňuje a já věřím, že rozhodnutí o způsobu výstavby padne 31. 3. 2003 na vládě a oba způsoby výstavby, jak se zahraničním investorem, tak ze státních peněž mají stejný harmonogram výstavby. S tím rozdílem, že ze státních peněz je to o mnoho levnější. 1.4.2003 9:41
OTÁZKA: dobry den. rad bych vedel, jaky bude vztah k zeleznicim a koridorum. jestli bude rekonstrukce a elektrizace trati jeste masovejsi nez ted. musi se to stihnout, nez dojde k moci pravice, ti stavbu zkrouhnou. napriklad na ostravsku. zeleznice (zejmena tesin-ostrava pres havirov) jsou v tristnim stavu, ostrava-opava-bruntal potrebuje elektrizovat a zdvojkolejnit a naprimit. to je prece dulezitejsi nez dalnice, navic pres brno, takovou oklikou. 2. koridor vede primo ostrava-praha! proto dalnice potreba neni. ty miliardy by mely jit do uprav zeleznic. mel byste prosadit, at se do dalnic, vsech, nejen ostravske, prestanou davat penize ihned. cely stat potrebuje vic lepsich zeleznic. a co kanal dunaj odra ? taky dulezita stavba. priduste automobily, jsou k nicemu. Atvar
ODPOVĚĎ: Tranzitní železniční koridory zejména II. koridor budou dostavěny. Naším problémem je také přestavba železničních uzlů, což je velmi drahá a málo viditelná součást těchto koridorů. Připravujeme zákon o státní garanci úvěru na IV. koridor z Prahy do Českých Budějovic a III. koridor z Prahy na Plzeň. Tyto stavby by měly velmi zlepšit technický stav těchto koridorů. Otázkou převedení dopravy na tyto železniční koridory ze silnic je otázkou vyrovnání podmínek na zpoplatnění dopravních cest. Zde se při rozborech ukazuje, že železnice zpoplatňuje převoz 40 tunového nákladu na 1 km zhruba 4,50 KČ, kdežto silnice desetkrát méně. Je to věc, kterou se musíme zabývat a postupně vyrovnat tyto podmínky tak, aby se zákazníci při objednávce přepravy rozhodovali podle výhod toho kterého druhu doprav a donutili dopravce mezi sebou kooperovat. Takže to je naše představa dopravní politiky. Kanál Dunaj Odra snad Labe je skutečně výhled do velmi vzdálené budoucnosti a v současné době není ani z kapacitních důvodů potřeba. 1.4.2003 9:42
OTÁZKA: Jaký používáte telefon, je vám líto, že vam sebrali "telekominikace". Karel Rozmital
ODPOVĚĎ: Používám služební mobilní telefon Nokia a Siemens a jeden komunikátor Nokia. Mám ze silnicemi a dopravou docela naplněný den, myslím si, že pokud se bude telekomunikacím věnovat pan ministr Vladimír Mlynář plně, bude to pro tento sektor lepší. 1.4.2003 9:43
OTÁZKA: Kolik peněz se již vynaložilo na modernizaci železničních koridorů. Je podle Vás vůbec vhodné upravovat koridory na rychlost 160km/hod (pouze 35% celkové délky koridorů), když žijeme v době vysokorychlostních a magnetických vlaků? JT
ODPOVĚĎ: - I. tranzitní koridor stál 36 mld KČ, zbývá však ještě přestavit a rekonstruovat uzly, kterých je myslím na tomto koridoru jedenáct. - II. tranzitní železniční koridor ani jeho traťové úseky není ještě dostavěn, stát bude také zhruba 36 mld. KČ. Určitě je třeba tuto první etapu úpravy koridorů na 160 km/h udělat, neboť využívání vysokorychlostních a magnetický vlaků je otázka skutečně vzdáleného výhledu. Toto transevropské spojení blíže studujeme a na území ČR máme vymezeny koridory, kudy projdou tyto nové druhy dopravy. Pro zboží bude, ale stále současná konveční železnice dostatečná a bude dobře konkurovat i možnostem silniční dopravy. 1.4.2003 9:43

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.