Čtenářům odpoví zástupci SOS

Letáky
velikost textu:
vydáno 17.1.2006 10:45
Bankovní poplatky, obrana proti nevyžádaným letákům či dárkové poukazy Českých aeroliníí, které po uplynutí doby jejich platnosti není možné vrátit. To jsou jen některé záležitosti, kterým se v poslední době zabývalo Sdružení obrany spotřebitelů. Klára Přikrylová a Ivana Picková z SOS budou čtenářům odpovídat online.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 17. ledna 2006 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den. Máte za sebou už nějaké významné vyhrané soudní spory? Děkuji. Petr
Letáky ODPOVĚĎ: V minulosti jsem uzavřeli dva soudní spory. Většinu případů se snažíme řeit mimosoudním urovnáním sporů a docela se nám to daří. V obou případech došlo k nápravě protiprávníhojednání¨v průběhu soudního řízení. Jednalo se o spor se spol. Asko - Nábytek (o obsah jejich rekl. podmínek) a s jedním z internetových obchodů. V současné době vedeme tři soudní spory. Jeden z nich se týká Spol. Eurocomm Group, která provozuje internetové obchodní centrum www.kasa.cz. Předmětem sporu je mj. diskutovaný poplatek za neoprávněnou reklamaci. 17.1.2006 10:57
OTÁZKA: zabyvate se kontrolami vyprodeju? jak dopadly ve srovnani s lonskem? diky zdena zdena
Letáky ODPOVĚĎ: Zákon nám nedává právo kontrolovat, nicméně na základě podnětů spotřebitelů můžeme dávat podněty kontrolním orgánům, čehož také využíváme. Loni jsme tohoto práva využili právě v lednu, kdy v mnoha případech docházelo ke klamání spotřebitelů - obchody nabízely na letácích o výprodeji zboží, které nakonec vůbec v nabídce neměly. V letošním roce jsme se s podobnými zkušenostmi setkali jen velmi zřídka, obchodníci se - jak se zdá - poučili. Samozřejmě podnětů jak na ČOI, tak na SZPI i živnostenské úřady podáváme řadu v průběhu celého roku. 17.1.2006 11:00
OTÁZKA: Kolik lidí se na vás tak týdně obrací? Můžete třeba někoho zažalovat, když se na vás obrátím, nebo jen radíte, co mám udělat já? Tralaláček
Letáky ODPOVĚĎ: Týdenní statistiku sice vedeme, ale z hlavy Vám ji nepovíme. Za celý loňský rok se na nás obrátilo cca 15 000 spotřebitelů, což je o tři tisíce více než loni. Výrazný nárůsta zaznamenala naše SOS linka 900 08 08 08, ale vzhledem k tomu, že jsme rozšířili i síť osobních poraden, stále více lidí přichází právě tam. Osobní poradny jsou určeny spíše pro komplikovanější případy, linka pro operativní pomoc, spotřebitelé mají možnost obrátit se na nás i na www.spotrebitele.info. 17.1.2006 11:03
OTÁZKA: Dobrý den, v jaké fázi jsou vaše spory s bankami kvůli poplatkům? Angažovali jste se nějak při tom vytváření toho kodexu a tak? Lohmann
Letáky ODPOVĚĎ: V těchto dnech připravujeme znění žaloby na ČSOB, k tomuto tématu rovněž v průběhu ledna zorganizujeme další tiskovou konferenci. Samozřejmě pečlivě monitorujeme celé dění v oblasti bankovních služeb. Aktivně spolupracujeme s Ministerstvem financí a Českou bankkovní asociací a to nejen při práci na etickém kodexu chování bank. 17.1.2006 11:06
OTÁZKA: S kým máte největší potíže z firem? S operátorama, bankama, hypermarketama? Kdo jsou takoví jakoby největší "lotři" :-)? Díky Kalina
Letáky ODPOVĚĎ: Těžko hovořit o firmách, ale největší potíže mají spotřebitelé s reklamacemi, především s reklamacemi bot, mobilních telefonů, ve službách si nejvíce stěžují na finanční služby. 17.1.2006 11:07
OTÁZKA: Dobry den, mam pocit,ze prodlouzeni zaruky na dva roky udelalo vic skody nez uzitku. zatimco driv se clovek mohl jakz takz neceho dovolat, ted mu obchodnik zkratka rekne nejaky nesmysl a mam smulu. znamemu, kteremu se rozpadly boty bylo napriklad sdeleno, ze ma "agresivni pot" a tim cela kauza skoncila. Co se da v takovych pripadech delat? tomas
Letáky ODPOVĚĎ: Záleží na tom, zda se spotřebitel nechá, nebo zdase bude domáhat svého práva, například i tím, že v případě zamítnuté reklamace, pokud je přesvědčen o svém právu, nechá si udělat znalecký posudek, případně se pak obrátí na soud. Víte, setkáváme se i s případy, že boty týden nošené obchodník zamítne s poukazem na opotřebení. A spotřebitel to vzdá, místo toho, aby se obráti na znalce či zkušebnu, která by hravě dokázala, že se nejedná o opotřebení, ale o docela obyčejný nekvalitní výrobek. 17.1.2006 11:10
OTÁZKA: Co je spatneho na tom, ze se poukazy nedaji vracet? Vzdyt to je preci standardni postup, ze kdyz neco propadne, ze mam proste smulu, nebo se pletu: helena
Letáky ODPOVĚĎ: Vycházíme z právního názoru, který říká, že prekluzi (propadnutí práva) nelze smluvně dohodnout. Prekluze je možná jen na základě zákonných důvodů (např. neuplatníte reklamaci v zákonné záruční době apod.) Bohužel v praxi převládá mezi obchodníky názor, že pakliže spotřebitel akceptuje podmínky časového omezení např. poukazu, vzdává se práva na zpětnou refundaci vložené částky, aniž by obchodník poskytl jakoukoliv službu. Platnost poukazu je samozřejmě možné omezit, nelze se však zbavit práva na dodatečnou finanční kompenzaci. 17.1.2006 11:13
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat co mam delat, kdyz mi uctuje Raiffeisen stavební spořitelna poplatek 90Kč za správu úrokového zvýhodnění, ačkoli žádný takový poplatek není ve smlouvě a nebyl v saebníku a není to ani oprávněný náklad, protože žádné dodatečné náklady stavební spořitelně nevznikly oproti tomu jako byly podnmínky když smlouvu uzavítala.Děkuji! Martin
Letáky ODPOVĚĎ: Bránit se - dopisem stavební spořitelně, v němž vyjádříte nesouhlas s tímto poplatkem. Uvidíte, jak bude reagovat. 17.1.2006 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, jak je podle vas vysoka uroven predmetu Management kvality environmentu a bezpecnosti na VSE, ktery se prave tyka ochrany spotrebitelu? František
Letáky ODPOVĚĎ: Ani ho nestudujeme, ani tam nepřednášíme, takže nemůžeme hodnotit. 17.1.2006 11:15
OTÁZKA: jak postupovat, když jsou některé letáky obchodů matoucí až zavádějící? např. uvedu prášek na titulní straně aktuálního letáku Makra. Tady nevíte, zda je cena za 1 kus nebo 2 kusy. Takových případů je více. jak postupovat, pokud pošlu různé obaly do spotřebitelských soutěží a nic nedostanu? britak
Letáky ODPOVĚĎ: Doporučuji obrátit se na krajský živnostenský úřad s podnětem pro porušení zákona o regulaci reklamy. Ve spotřebitelských soutěžích nevzniká právní nárok na výhru, záleží na každém spotřebiteli, zda se zúčastní, poskytne svá data. Bohužel stále častěji se setkáváme s negativními zkušenostmi, spotřebitelé často vůbec netuší, komu poskytují data a pak se diví, když je firmy i ze zahraničí obesílají různými dopisy o závratných výherních částkách. 17.1.2006 11:18
OTÁZKA: Musím se přiznat, že když jste začínali, měl jsem z vás pocit, že jste spíš takoví jako otravové, kteří parazitují na slušných firmách, ale názor jsem už změnil. Máte pocit, že vás víc berou i zástupci velkých firem? Změnil se nějak i jejich přístup? Kvíčala
Letáky ODPOVĚĎ: Díky za pochvalu. Nicméně přístup jednotlivých obchodních společností se velmi liší. Některé jsou rády, že je SOS upozorní na něco, co dělají špatně a snaží se uvést věci do pořádku. Jiní postaví obrannou linii a začíná zákopová válka. V těchto případech si myslím, že dochází ke značnému nepochopení úlohy SOS. Naším cílem není pranýřovat podnikatele, kteří něco udělají špatně, ale především dosáhnout toho, aby spotřebitel nebyl dále poškozován. A to by měl být zájem i podnikatele. 17.1.2006 11:21
OTÁZKA: Co s reklamací?? Můj bratr (ID) si dovolil našetřit a koupit značkové zimní boty za 3000,-kč. Asi po dvou týdnech se vyskytla závada. Boty tedy předal na reklamaci a teď v zimě je bez peněz i bot. Na nové pochopitelně nemá a bylo by to i zbytečné. Co s reklamačním řádem, nedá se to změnit?? Díky. Petr
Letáky ODPOVĚĎ: Reklamační řád nemůže být v rozporu s občanským zákoníkem. A ten dává spotřebiteli právo - pokud se rozpor s kupní smlouvou vyskytne v prvních 6 měsísích požadovat výměnu zboží za bezvadné. Bohužel prodejce má i v těchto případech na vyřízení reklamace 30 dní, nicméně měl by být vstřícný a vzít v úvahu zájem spotřebitele. Zákon také říká, že by měl reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu. 17.1.2006 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, je to nějaka doba co proběhla zprava o ukončení soudního sporu klienta stavební spořitelny se stavební spořitelnou, který se týkal neoprávněného navyšování poplatků za vedení účtu, poplatek za správu zvýhodněného úročení (nebo tak nějak) a další s tím, že tento spor klient vyhrál. Chtěl bych se optat, jestli nemáte nějaké povědomí o tomto sporu, protože potom bych to viděl jako precedentní záležitost a další malí klienti by se již neobávali jít do sporu s molochem stavební spořitelnou (včetně mě) Jarek
Letáky ODPOVĚĎ: Jde o případ, který známe. Najdete na našich stránkách www.spotrebitele.info. Je tam podrobně popsána jeho zkušenost. 17.1.2006 11:24
OTÁZKA: Vazeni, pokud jste soukroma organizace a nejste placeni z verejnych prostredku delate dobrou praci. Avsak nektere zavery, ktere navrhuji upravu soukromepravnich vztahu mezi prodejcem a kupujicim jsou dle meho nazoru kontraproduktivni. Jsou tyto zavery opravdu jen a pouze ve forme navrhu a doporuceni pro spotrebitele? dekuji Honza
Letáky ODPOVĚĎ: Nejsme soukromá organizace, jsme občanské sdružení, nezisková organizace. Netuším, co máte konkrétně na mysli, nicméně zúčastňujeme se připomínkování zákonů a dalších právních předpisů, v poslední době například zákona o ochraně spotřebitele, zákona o regulaci reklamy. 17.1.2006 11:26
OTÁZKA: Dobrý den, začnu příkladem: obchodník prodává zboží za cenu 39,90Kč. Tuto cenu skryje nápisem SLEVA NOVÁ CENA 39.90Kč. Jedná se o protiprávné jednání? Klamání spotřebitele? díky hájek
Letáky ODPOVĚĎ: Jedná se o porušování zákona o ochraně spotřebitele, kontaktujte místně příslušný inspektorát ČOI. 17.1.2006 11:27

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.