Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čtenářům odpoví zástupci SOS

Letáky
velikost textu:
vydáno 17.1.2006 10:45
Bankovní poplatky, obrana proti nevyžádaným letákům či dárkové poukazy Českých aeroliníí, které po uplynutí doby jejich platnosti není možné vrátit. To jsou jen některé záležitosti, kterým se v poslední době zabývalo Sdružení obrany spotřebitelů. Klára Přikrylová a Ivana Picková z SOS budou čtenářům odpovídat online.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 17. ledna 2006 do 11:15

OTÁZKA: Na jakou adresu Vám mohu poslat písemnou žádost o pomoc? Jirka z Moravy
Letáky ODPOVĚĎ: Např. na SOS, Ve Smečkách 7, 110 00 Praha 1 nebo i na www.spotrebitele.info 17.1.2006 11:28
OTÁZKA: Dobry den, je podle vas dostatecným duvodem pro neprijeti veci do opravy to,ze na ni neni citelne vyrobcni cislo? I kdyz mam vsechny potrebne papiry, kde je cislo uvedeno? Kdo za to nese zodpovednost? Ja tam preci to cislo nelepil. To udelal vyrobce. Jak mi ted muze tvrdit, ze mi vec neopravi? Diky Jakub Polstr anonym
Letáky ODPOVĚĎ: Spotřebitel by měl při reklamaci zboží doložit uskutečnění nákupu. Domnívám se, že nečitelnost výrobního čísla nemůže být důvodem pro odmítnutí reklamace. 17.1.2006 11:29
OTÁZKA: LOni jsem se snažila reklamovat boty. Koupila jsemsi s matkou podobné, já na šněrování, maminka na zip. Obojí boty se nad opatkem roztrhly, protože opatek byl tvrdý a vrchní kůže měkká. Neuznali reklamaci, prý nevhodné vyzouvání, přitom se jednalo o konstrukční vadu. Jak jsem měla postupovat. Byly to boty za 500,-/ks, takže soudní spor se nevyplatí a na to zřejmě spoléhali. Řetězec Halle se stáhl z prodeje v ČR asi 2 měsíce po reklamaci. anonym
Letáky ODPOVĚĎ: To, zda se jednalo o konstrukční vadu, by mohl posoudit jen soudní znalec či certifikovaná zkušebna, je možné se na ně obrátit. V případě uznané reklamace byste pak měla podle § 598 občanského zákoníku právo na úhradu nákladů na znalecký posudek. Řetězec opravdu zmizel, ale na živnostenský úřad má podle zákona o ochraně spotřebitele firma, končící činnost,povinnost nahlásit subjekt, který přebírá její závazky. 17.1.2006 11:32
OTÁZKA: Zkusila jste se vžít taky někdy do situace prodejců, např. internetových obchodů, kteří mají platit ze svého, když jim někdo vrátí zboží do 14 ti dnů od koupě? víte, kdo to riziko zaplatí? proč mají slušní zákazníci doplácet na ty "vyčůr-ánky", kteří si něco jen vyzkouší a vrátí to? víte, jak je to super třeba u počítačů, kde je marže 2 %??? Franta z Hradce
Letáky ODPOVĚĎ: Povinnost prodávajícího umožnit spotřebiteli odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zásilky se týká smluv uzavřených prostředky komunikace na dálku. Tato úpravy vychází ze směrnice o smlouvách uzavíraných prostředky komunikace na dálku (teleshopping, katalogy,int. obchody aj). Lhůta chrání spotřebitele, kteří v okamžiku uzavření smlouvy nemají plnohodnotné informace o nabízeném produktu a nemohou si rovněž kupované zboží předem vyzkoušet, tak jako v kamenném obchodě. Vrácení zboží je tedy běžným podnikatelským rizikem obchodníka, odstoupení od smlouvy je nucen ze zákona akceptovat. 17.1.2006 11:36
OTÁZKA: Dobrý den, nikde jsem nenašel informaci, zdali je mou povinností uchovávat obaly, krabice od výrobku po dobu 2 let trvání záruky? Děkuji za odpověď. Přeji mnoho dalších úspěchů, odvádíte velmi dobrou práci. Smejci
Letáky ODPOVĚĎ: Povinnost to není, obal není součástí výrobku. 17.1.2006 11:36
OTÁZKA: Dobry den, chtela bych se zeptat, pokud v zahranici zakoupim obuv v obchode nejakeho mezinarodniho retezce, jestli ji pak v pripade potreby mohu reklamovat u tohoto retezce v CR. Predem dekuji za odpoved. Zirafka
Letáky ODPOVĚĎ: Ne, eurozáruka zatím neexistuje, i když se o ní stále mluví. Než boty koupíte, zjistěte si, co můžete dělat v případě vady. Pokud mají spotřebitelé problém s přeshraničními nákupy, mohou se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum (sídlí v budově MPO, v ul. Politických vězňů). 17.1.2006 11:39
OTÁZKA: Zabýváte se bankami. Proč? Vždyť každý s může rozhodnou, zda mít účet či ne, popřípadě u které banky. Měli byste se spíše zabývat energetikou. Ta si zvyšuje poplatky a měsíční zálohy. Jsme nuceni mít paušál a platit ho. Bez banky se obejdeme, ale už né bez energie. Jana
Letáky ODPOVĚĎ: Záleží na úhlu pohledu. Snažíme se v rámci svých aktivit postihnout všechna zásadní spotřebitelská témata, nevyhýbáme se proto ani energetice. 17.1.2006 11:41
OTÁZKA: Příjemné dopoledne. Chtěla jsem se zeptat jak se lze bránit společnosti Zeptter, která stávajícím klientům neumožňuje odstoupení od kupní smlouvy. Děkuji za odpověď. Lucie
Letáky ODPOVĚĎ: Pokud byla smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání - v případě nádobí většinou na předváděcí akci v domácnosti - měl by mít spotřebitel právo od ní odstoupit do 7 dnů. Problém je v tom, že dealer bývá na tyto akce zván za účelem koupě a tady by mohl nastat problém. Pokud si totiž spotřebitel pozve dealera domů právě za účelem koupě, právo na odstoupení od smlouvy už nemá. 17.1.2006 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, před 26 měsíci jsem zakoupil myčku na nádobí. Bohužel dvířka netěsnila a výměnou těsnění ani uzavíracího mechanismu nebyla závada odstraněna. Před 20 měsíci jsem proto obdržel zcela novou myčku. Ten samý problém s netěsnotí dvířek opět nastal. Mohu žádat o opětovnou výměnu či o vrácení peněz? Popřípadě o náhradu za zničení kuchyňské linky (pracovní desky, dvířek a skřínek), které byly v okolí myčky poničeny unikající parou? Děkuji za odpověď. Radek
Letáky ODPOVĚĎ: Pokud se jedná o neodst¨ranitelnou vadu, měl byste právo na odstoupení od smlouvy nebo na jinou myčku. Máte samozřejmě právo i na náhradu způsobené škody. Uplatněte náhradu škody podle § 420 a násl. občanského zákoníku. 17.1.2006 11:44
OTÁZKA: jak to myslí ministr s vrácením těch Pendolín ? Jak taková reklamace asi proběhne ? maus
Letáky ODPOVĚĎ: Zeptejte se pana ministra... 17.1.2006 11:45
OTÁZKA: pokud předám poškozené zboží, které je dosud v záruce, prodejci a ten přislíbí záruční opravu, po kolika dnech mám nárok na vrácení peněz, není-li oprava hotova a je to opravdu NÁROK nebo musím akceptovat návrh na výměnu např. za jiný typ ? Coude
Letáky ODPOVĚĎ: Prodejce je povinen vyřídit vaši reklamacido 30 dnů. Pokud to nesplní, máte právo na odstoupení od smlouvy nebo výměnu věci. Volba je na vás. 17.1.2006 11:46
OTÁZKA: Podle postupu Telekomu (paušální platba,cca 400Kč- i když nic neprovoláte),bych měl platit za vstup do obchodu a následně i čichací přirážku,půjdu-li v něm okolo čerstvého pečiva.Co Vy na to ? Kadlus
Letáky ODPOVĚĎ: V současné době je naštěstí už na Vás, jestli podmínky ČTc bude akceptovat nebo nikoliv. Rozhodněte se sám. 17.1.2006 11:47
OTÁZKA: Jak je možné, že vedení běžného účtu je zpoplatněno jinak pokud si jej založí soukromá osoba nebo osoba podnikající (OSVČ)? Nevydělávám statisíce, ale přesto po mne Komerční banka chce za balíček zahrnující méně služeb asi 2x tolik co za vedení účtu pro soukromou osobu. Mirek
Letáky ODPOVĚĎ: Banka jistě bude tvrdit, že cena produktu je odůvodněná. Z mého pohledu není žádný zásadní důvod, účtovat různou cenu za bankovní službu fyzické osobě podnikateli/nepodnikateli. Náklady budou podobné - že by ekonomická závislost ...??? 17.1.2006 11:49
OTÁZKA: Chystate se nekdy podivat na zoubek vyrobcum mrazene pizzy? Temer u sta procent techto produktu je mezi vyobrazenim na obalu a skutecnosti uvnitr ohromný rozdíl. Nemusím dodávat, ze o co líp vypadá pizza na obrázku o to hůř ve skutecnosti. Pripadá mi to jako jednoznacné klamání spotrebitele. Je mozné s tím neco dělat? vita
Letáky ODPOVĚĎ: Kontaktujte se svou stížností Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (www.szpi.gov.cz). Ta má v kompetenci dozor nad předpisy v potravinářství. 17.1.2006 11:51
OTÁZKA: Jakým způsobem je možno si stěžovat na služby České pošty? Obchodní balíky nám doručují jenom někdy. Většinou najdeme ve schránce druhou upomínku.(máme otevřený obchod od 9 do 18ti hodin). Po telefonátu na Českou obchodní inspekci nám bylo sděleno, že pošta je státní podnik a tudíž nemohou zasáhnout. Děkuji za odpověď. Václav
Letáky ODPOVĚĎ: Obraťte se na ČTÚ (Český telekomunikační úřad), existuje tam odbor, který se zabývá stížnostmi v oboru poštovních služeb. Ale to až poté, pokud se nedomluvíte přímo na poště. Tam byste se měli obrátit v první řadě. 17.1.2006 11:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.