Ptejte se Martina Špryňara na mýtné i kamiony

vydáno 7.8.2006 9:50
Na českých dálnicích dochází k podstatným změnám. Od července se změnila pravidla pro víkendovou jízdu kamionů, od ledna příštího roku se zase chystá zavedení mýtného na dálnicích. Co můžeme čekat? Se čtenáři bude on-line diskutovat Martin Špryňar se sdružení ĆESMAD.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. srpna 2006 do 10:40

OTÁZKA: Dobry den, co rikate deni v Usti, kde se stala chyba? anonym
ODPOVĚĎ: Dobrý den, situace v Ústí určitě nikomu neprospívá. Dle mých informací je problém v tom, že Kraj odmítá platit prokazatelnou ztrátu ze závazku veřejné služby. Prokazatelná ztráta mimo jiné zahrnuje i část, která je určena na investice do obnovy vozového parku a v tom je spor o výši mezi Krajem a dopravcem. 7.8.2006 10:05
OTÁZKA: Je zavedení mytneho v Cesku spis ke skode ci uzitku? Je kapsch nejelepsím moznym poskytovatelem? anonym
ODPOVĚĎ: Zavedení mýtného může být ku prospěchu vzhledem k tomu, že bude generovat další příjmy pro budování infrastruktury, která je velmi podfinancovaná. Na druhou stranu by stát měl pomoci, aby nebylo likvidační pro české autodopravce. Firma Kapsch vyhrála výběrové řízení, tak doufejme, že ano. 7.8.2006 10:08
OTÁZKA: Jak je mozne, ze jsou na ceskych silnicch tak propastne rozdily mezi urovni autobusove dopravy? na jedne strane kafe, noviny a luxusni autobus student agency, na strane druhe karosy pred rozpadem? anonym
ODPOVĚĎ: Bohužel na tuto otázku nedokáži odpovědět. Do podnikatelských záměrů, výsledků hospodaření a zdrojů financování jednotlivých firem nevidím. 7.8.2006 10:10
OTÁZKA: Mela by mytne platit i mala auta? Ja myslim ze ano, proc to tak neni? anonym
ODPOVĚĎ: Určitě ano, Evropská unie již rozhodla, že v brzké budoucnosti budou platit mýtné všechna auta vč. osobních. Když vláda rozhodovala o hranici, od které budou platit vozidla mýtné, tak bohužel k nastavení hranice na 3,5 tuny nenašla politickou odvahu. 7.8.2006 10:13
OTÁZKA: Je cena autobusove dopravy v cesku primerena? me uz nyni pripada az prilis vysoka a to jeste hrozi, ze se po zavedeni mytneho znovu zdrazi. anonym
ODPOVĚĎ: Obávám se, že přiměřená je. Náklady na provoz se neustále zvyšují a Kraje mají jen omezené prostředky. Cena se odvíjí od toho, kolik je Kraj ochoten zaplatit za závazek veřejné služby a cena je počítána transparentně na základě vzorce prokazatelné ztráty. 7.8.2006 10:15
OTÁZKA: vámi řízené sdržení vnímám jako velmi důležité. rád bych se proto zeptal, zda si čistíte pravidelně boty a zuby. a v jakém pořadí? děkuji HookyPiirs
ODPOVĚĎ: Také Vám přeji dobrý den. Ano. Záleží na tom, jaký kartáč(ek) mám zrovna po ruce. 7.8.2006 10:17
OTÁZKA: maji vubec cesti ridici za co platit? silnice v nasi zemi - nic moc?... Zdenda
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, stav silnic je v naší zemi katastrofální. Doufejme, že veškeré výnosy z mýta půjdou zpět do silnic a že to na nich bude brzy vidět. 7.8.2006 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, proč nejsou u dálnic komerční odpočívky? Jistě by se tam udržel pořádek...Byl by mezi řidiči kamionů o ně zájem? Prý je zákon na to,že být komerční nemohou...jen na soukromých pozemcích,ale ty těsně nesousedí s dálnicemi... Znalec
ODPOVĚĎ: Na nedostatek odpočívek upozorňujeme Ministerstvo dopravy již nekolik let a zájem mezi řidiči by určitě byl, protože dnes nemají kde zaparkovat, když je zákaz jízdy pro nákladní vozidla, nebo když potřebují vykonat bezpečnostní přestávku. O takovém zákonu nic nevím, problém je spíše ve financích. 7.8.2006 10:23
OTÁZKA: Dobry den, jen se chci zeptat jak je mozne potkavat na dalnicich kamiony i v dobe, kdy tam nemaji byt? Chapu, ze predjizdet museji, ale co si myslite o ridicich kteri predjizdeji ve stoupani ve vsech pruzich (bohuzel jsem se setkal i 9 kamiony ve 3 pruzich? Provadite pravidelna skoleni ridicu? Vitek K.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud je zákaz jízdy, tak na silnicích mohou být jen vozidla, která mají výjimku ze zákona, například přeprava rychlekazitelných potravin. Ostatní by měla kontrolovat a řešit Policie. S tím předjížděním se to určitě občas stává. I mezi řidiči profesionály jsou ti méně slušní. Opět je to ale problém Policie, která v takovýchto místech je vidět jen zřídka. Ano, školení provádíme a snažíme se je dělat poctivě, na rozdíl od některých autoškol bez zázemí a vybavení. 7.8.2006 10:26
OTÁZKA: Dobrý den, neměl by se opět změnit zákon a zakázat kamionům jízdu o celém víkendu? Myslím si, že je tak jak to vypadá teď je to celé jen výsměch. anonym
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pokud myslíte úpravu, která platila před 1.7., tak se nejednalo o celý víkend, ale jen o neděli a o prázdninách sobotu od 7 do 20 hod. Jsme pro, aby se zákon vrátil do této podoby. 7.8.2006 10:28
OTÁZKA: Kolik vlastně váží kamion? A kolik jich silnice muze snest? Spocital to nekdo? Kolik ten provoz vlastně stojí - jen na opravach? Diky lena
ODPOVĚĎ: V mezinárodní dopravě je max. hmotnost včetně nákladu 40 tun, většinou rozložených na 5 náprav. Dálnice a silnice jsou konstruovány tak, aby tuto zátěž bez problémů vydržely. Problém může být s kvalitou jejich výstavby a s přetěžováním vozidel. Toto ale není problém kamionů. Ze statistik vyplývá, že většina přetížených vozidel jsou ta, která přepravují stavební materiály, štěrk, písek, šrot, apod.. 7.8.2006 10:33
OTÁZKA: Ci napad byl ta slaboducha propagandisticka akce "Jedeme v tom spolu"? To nikoho nenapadlo, ze zlepsit obraz kamionaku pomuze jen to, ze se zacnou chovat na silnicich slusne a ohleduplne? Petr Benes
ODPOVĚĎ: Nápad to byl našich členů, k přípravě a realizaci se s čistým svědomím přihlásím já. Pokud ji vnímáte jako slaboduchou a propagandistickou, tak se zkuste zamyslet, zda není chyba též na vašem přijímači. Možná jste si nevšiml, že vydáním "Desatera správného truckera" se obracíme právě na řidiče profesionály s tím, jak se mají na silnicích chovat. 7.8.2006 10:37
OTÁZKA: Jak je to s povinným EEG vyšetřením na EEG u řidičů nákladních vozidel? Bude jeho předložení vyžadováno i od zahraničních řidičů? To nebudou vpuštěni do ČR, pokud se příslušným papírem neprokáží? Anna R.
ODPOVĚĎ: Bohužel ne, novela zákona se týká jen českých řidičů, případně řidičů zahraničních, ale pracujících u českých firem. 7.8.2006 10:38
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si že peníze které budou vybírány po zavedení mýtného budou správně použity na obnovu našich silnic, které patří k nejhorším v Evropě? Michal X
ODPOVĚĎ: Dobrý den, uděláme pro to maximum. 7.8.2006 10:38
OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat,jak bude fungovat výběr mýtného? Již se "šibenice"staví,ale zatím to vypadá,že zřídka a tudíž se budou moct objet. Budou na každém výjezdu a nájezdu? Nějak mi není jasný systém,aby nešly objet a způsob výběru mýtného.. Děkuji. Znalec
ODPOVĚĎ: Kontrolní brány by měly být mezi každým nájezdem a výjezdem, takže objet je bohužel nepůjde. 7.8.2006 10:39