Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se Martina Špryňara na mýtné i kamiony

Doprava
velikost textu:
vydáno 7.8.2006 9:50
Na českých dálnicích dochází k podstatným změnám. Od července se změnila pravidla pro víkendovou jízdu kamionů, od ledna příštího roku se zase chystá zavedení mýtného na dálnicích. Co můžeme čekat? Se čtenáři bude on-line diskutovat Martin Špryňar se sdružení ĆESMAD.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. srpna 2006 do 10:40

OTÁZKA: Dobrý den pane Šprýňar, chtěl bych se zeptat co si myslíte na vybírání mýta v ČR - neúměrné částky za hrozivý stav dálníc a silnic 1. třídy??? Proč mizí miliardy Kč, které jako autodopravci odvedeme na silniční dani, spotřební dani za naftu, dálniční známky atd. každý rok do železnic?? Děkuji David Mičkal
Doprava ODPOVĚĎ: Dobrý den, souhlasím s vámi, ale jen částečně. Vybrané daně jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury a dále jsou přerozdělovány všem druhům dopravy. Je ale pravda, že silniční doprava je největším přispěvatelem a do železnic jdou nemalé prostředky. 7.8.2006 10:41
OTÁZKA: Je podle Vas pan Simonovsky dobrym ministrem dopravy? Co se mu povedlo a co byl krok vedle? Kdo z tech co pamatujete byl nejlepsi a koho byste rád videl v kresle v dalsim období? Tomas Novotny
Doprava ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdybyste se mě ptal před rokem, tak Vám rád odpovím, ale znáte to pořekadlo, že do ... se nekope. Jinak z minulých ministrů se velmi dopře jednalo s Jaromírem Schlingem, který alespoň naslouchal argumentům a samozřejmě panem profesorem Mossem, který ale bohužel neměl politický mandát k razantnějším změnám. Pro příští období nechci spekulovat o jménech, ale rozhodně by to měl být odborník, nestranící ani jednomu druhu dopravy. 7.8.2006 10:45
OTÁZKA: Když jedu po D1 v pravém pruhu osobním autem, bojím se že přijdu o tlumiče. Používám proto levý pruh, i když je v pravém volno. Myslíte si, že je tento stav vozovky, kdy auto vypadá že jede po kolejích způsoben přetíženými kamiony? anonym
Doprava ODPOVĚĎ: Myslím, že ne zcela. V ČR máme určitě co dohánět i v kvalitě výstavby. Pár dotazů zpět jsem zmiňoval, která vozidla jezdí nejčastěji přetížena. Stačí, aby se kontrolní orgány postavily častěji na místa, kde se tato vozidla vyskytují a je po problému. 7.8.2006 10:47
OTÁZKA: Kamiónů je už neskutečné množství.Měl by se přijmout zákon,že pokud kamion tranzituje,měl by jet povině po železnici.Z hranic na hranice.Samozřejmně by se musely upravit nádraží a nakoupit potřebné vlaky.Co Vy na to? Zrk
Doprava ODPOVĚĎ: Myšlenka určitě dobrá, ale bohužel nereálná. Jinak objem tranzitu je cca 20%, takže situaci by to výrazně nezlepšilo. Problém je v nedostatečně kapacitních komunikacích. 7.8.2006 10:49
OTÁZKA: Nemyslíte že vybraný systém Kapsch je nejlepší. Dle mého by bylo mnohem lepší systém jaký je v Německu tj. sledování kamiónů pomocí GPS. Tím by se vyhlo i tomu, že kamiony budou jezdit po vedlejších komunikacích a také výstavbě mnohých tzv.bran... Tady zase někdo při výběrovém řízení asi moc nepřemýšlel,nemyslíte? Libor
Doprava ODPOVĚĎ: To je otázka. Satelitní systémy mají určitě budoucnost, ale dle zkušeností dopravců systém v Německu dodnes nefunguje jak má. Jinak většina dopravních firem si nebude moct objíždění dovolit, protože mnoho přeprav je v režimu "just in time" a silnicích nižší třídy nemohou ztrácet čas, nehledě na vyšší provozní náklady. 7.8.2006 10:51
OTÁZKA: Myslite si ze kampan "Jedeme v tom s vami" neco prinesla? (ja osobne kamion na silnici nenavidim stejne) Michal
Doprava ODPOVĚĎ: Určitě naší ambicí nebylo, že přesvědčíme veškerou veřejnost, že má kamiony milovat. Přínosem je již jen to, že se o kamionové dopravě začalo daleko více hovořit a že nic není jen černo-bílé, jak se nám někdy snaží politici namluvit. 7.8.2006 10:53
OTÁZKA: a) Kolik pracuje v Čechách řidičů kamionů? b) Souhlasíte s tím, že řada jízd kamionů je nyní zbytečných, protože doprava je tak levná, že Vaši zákazníci (například hypermarkety) nemusí dopravu optimalizovat a zboží se vozí sem a tam? Jiri
Doprava ODPOVĚĎ: a) Řidičů s profesním oprávněním je dle odhadů až 400 tis., jinak pokud myslíte skutečně jen kamiony (souprava tahač + návěs) těch je do 40 tis. b) Nesouhlasím, i hypermarkety jsou nuceny snižovat své náklady a zbytečné jízdy by skutečně nefinancovaly. Problém je v tom, že nemají skoro žádné skladové prostory a kamiony dnes fungují jako sklady na kolech. 7.8.2006 10:57
OTÁZKA: Bude mýtné stejně vysoké jako v Rakousku? Pokud bude nižší tak proč? Cílem je přeci vydělat na zničené silnice. Není chybou, že vláda de facto zvolila mikrovlný systém, který nikdy nepokryje celé území? Nebudou to teď kamiony brát po okreskách? prazak
Doprava ODPOVĚĎ: Většina kamionů to po okreskách brát nebude, jednak jezdí na čas a také to zvyšuje provozní náklady. Sazby bude schvalovat vláda až letos v září. Obecně by výše sazeb měla odpovídat nákladům na výstavbu, opravy a údržbu infrastruktury. Očekávám, že se bude pohybovat někde mezi Rakouskem a Německem. Pokud se nepletu, tak jednou z podmínek výběrového řízení bylo, aby systém bylo možné v budoucnu propojit se satelitním řešením. 7.8.2006 11:01
OTÁZKA: Co byste rikal nucenemu presunu kamionu na zeleznice? Michal
Doprava ODPOVĚĎ: Já nic. Zeptejte se zákazníků, případně své ženy, až půjde na nákup na nejbližší nádraží, kam ale přijede čerstvé maso třeba za týden. Proč stále panuje názor, že kamiony snad jezdí pro potěšení majitelů dopravních firem. Oni jen zabezpečují přepravu toho, co si někdo objednal a uspokojují potřeby nás všech. Až budeme ochotnni slevit z těchto potřeb, pak bude méně kamionů. Jinak ale slova "nucený přesun.." mi přeci jen moc nevoní. 7.8.2006 11:06
OTÁZKA: Nevite, jak to bude s dalnicnimi znamkami pro osobni auta po zavedeni myta pro kamiony? Pr.: Nemecko. Honza
Doprava ODPOVĚĎ: Dálniční známky budou zrušeny jen pro vozidla, která budou platit mýtné, takže pro osobní vozidla a vozidla od 3,5 do 12 tun zůstanou v platnosti. 7.8.2006 11:07
OTÁZKA: Dobrý den, proč by měl odpočívky pro kamiony budovat stát? Potřebují je silniční dopravci, proč tedy stát dotuje tento druh podnikání? Mě jako podnikateli také stát nezaplatí soicální zařízení pro zaměstnance, kteří musejí mít také ze zákona přestávky!!! Jan Šubrt
Doprava ODPOVĚĎ: Třeba proto, že řidičům nákladních vozidel nakazuje odstavit svá vozidla v pátek odpoledne od 17 do 21 hod., tak by jim měl taky zajistit, aby měli kde zastavit. Jinak parkoviště jsou součástí silniční infrastruktury, jejíž náklady si všichni motoristé hradí z daní. Celkem se od motoristů v ČR vybere ročně na daních cca 100 mld. a zpět jde jen zlomek a nejvíce přispívají právě dopravci. 7.8.2006 11:10
OTÁZKA: Dobrý den. Zatížení jakékoliv hromadné osobní dopravy mýtem nebo jinými poplatky považuji za velmi nešťastné, nejenom z ekologického hlediska, ale mimo jiné i z hlediska pohybu pracovní síly (ochota dojíždět do zaměstnání na větší vzdálenost. Jaké je v tomto ohledu stanovisko ČESMAD? Děkuji. mrskut
Doprava ODPOVĚĎ: Dobrý den, v případě veřejné osobní dopravy v režimu závazku veřejné služby je to samozřejmě nesmysl. Mýtné se jen promítne do prokazatelné ztráty dopravce a uhradí ho Kraj, takže se jen přelévají peníze z jedné státní kapsy do druhé. 7.8.2006 11:12
OTÁZKA: Co říkáte na počínání společnosti Student Agency, jejíž ředitel otevřeně říká, že jejich autobusy jsou hlavně reklama (a tudíž mu až tak nezáleží na zisku z autobusové dopravy)? Dopravci, kteří provozují autobusovou dopravu jako jediný předmět podnikání, jsou tím pádem v nevýhodě. Nemůže se také jednat o porušení pravidel hospodářské soutěže? Marek O.
Doprava ODPOVĚĎ: Také jsem to slyšel. Od toho ale máme antimonopolní úřad. 7.8.2006 11:13
OTÁZKA: Uznáte, že už by celá společnost měla přestat dotovat váš byznys. Jeden kamion poškodí silnici jako více než deset tisíc osobních aut - uznáte, žeš byste podle toho měli platit? A prosím neodpovídejte, že platíte spotřební daň (ta je za znečištění) ani ty Vaše demagogie o tom, že společnost Vaše služby chce. Kdo chce sušenky z Polska nebo bábovky z Německa, tak ať si na to připlatí. Driver
Doprava ODPOVĚĎ: Myslím si, že se mýlíte, že silniční dopravu nikdo nedotuje, spíše naopak. Ale to je na delší diskusi. Zajímavé je to číslo deset tisíc osobních aut, protože v poslední době jsem z různých zdrojů slyšel čísla v rozmezí stovek až 16 tisíc osobních aut, ale nikdy jsem neviděl žádnou seriózní studii. 7.8.2006 11:17
OTÁZKA: Proč s eneuvažuje zase o přenesení nákladu kamionů na železnice ? Takhle pak člověk jen čte kolik lidí zase zabil kamion kterej zmasakroval spoustu osobáků ! A jak jezděj jak blázni po tenkejch silnicích mezi vesnicema o tom už ani nemluvim Petr
Doprava ODPOVĚĎ: Protože železnice není schopna zajistit přepravy dle požadavků zákazníků. Každý mrtvý na silnicích je velmi smutná záležitost, ale jen pro Vaši informaci. Řidiči nákladních vozidel v roce 2005 zapříčinili smrt 136 osob, z toho ale řidiči vozidel nad 10 tun 61 osob (cca 4,5%) a naopak řidiči nákladních vozidel do 3,5 tuny 51 osob. Bohužel do těchto statistik jsou počítány i vozy N1, což jsou osobní vozidla upravená na nákladní z důvodu odpočtu DPH. V médiích se ale nedočtete, že za loňský rok zabili řidiči "nákladních" Octavií, Jeepů, Mercedesů, apod. skoro stejně lidí jako řidiči kamionů. 7.8.2006 11:22

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.