Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hostem iDNES.cz bude Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra.

Ilustrační snímek
velikost textu:
vydáno 14.1.2009 15:00
Češi si oblíbili nákupy v cizině. Přes zahraniční internetové stránky nebo přímo v dané zemi kupují oblečení, elektroniku i potraviny. Co dělat, když se při nákupu v zemích EU vyskytnou problémy, se ptejte ve středu od 15:00 šéfa Evropského spotřebitelského centra Tomáše Večla.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. ledna 2009 do 15:27

OTÁZKA: Dobrý den, vzhledem k nízkému kurzu Libry by mě zajímalo, zda lze bez problémů nakupovat elektroniku ve Velké Británii a pak ji přivézt v letadle jako příruční zavazadlo - pokud ano, jsou zde nějaké váhové omezení a cla? Nebo bych ji musel dát mezi klasické zavazadla mimo kabinu- to mi připadá jako riskantní...? Dále by mě zajímalo zda existuje možnost si z UK nechat poslat zboží poštou. Nevím proč, ale veškeré internetové obchody nabízejí zaslání jen po ostrovech Velké Británie. Děkuji Ivo Kunčický
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Ohledně dopravy je nutné prostudovat si podmínky letecké společnosti, s níž se chystáte letět. Zároveň je nutné respektovat bezpečnostní pravidla v rámci EU. Neexistuje žádný právní předpis, který by stanovil prodejci povinnost v rámci EU zasílat zakoupené zboží poštou. Každý obchodník si může stanovit, do kterých zemí bude zboží zasílat, a to i z toho důvodu, že při zasílání zboží do jiných členských zemí musí respektovat některá ustanovení právního řádu dané země. Tato problematika je ovšem složitější. 14.1.2009 15:42
OTÁZKA: Dobrý den, pokud si v zahraničí koupím zboží s tzv. mezinárodní zárukou, platí i u nás? A pokud ji výrobce nehce uznat jako platnou v ČR, dokážete nějak pomoci? Andrea
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Tzv. "mezinárodní" záruka obecně neexistuje. Pokud ji prodávající nabízí, jedná se o závazek smluvního charakteru. Pokud obchodník nebo servis v ČR následně odmítá reklamaci vyřídit, můžete se na nás obrátit. Kontakty jsou uvedené na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:45
OTÁZKA: Dobry den, jsou spotrebitelska prava obcanu v evropske unii stejna, kde lze najit nejvetsi rozdily pri nakupovani, resp reklamacich ? david
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Nejsou. Existují mininální standardy spotřebitelských práv, které vycházejí z evropského práva. Legislativu EU si však každá členská země převádí do svého právního systému, a tím vznikají drobné odlišnosti. Rozdílné jsou například lhůty pro odstoupení od smlouvy při zakoupení zboží přes internet. Ne všude platí 14denní lhůta jako v České republice, minimální stanovená délka je 7 dní. Co se týče Vámi zmíněných reklamací, rozdíly se objevují například při určení lhůty na vyřízení reklamace. Narozdíl od úpravy v ČR nebývá v zemích na západ od nás lhůta k vyřízení reklamace zákonně stanovená, je třeba, aby lhůtu stanovil spotřebitel. 14.1.2009 15:54
OTÁZKA: Vážený pane Večle, chtěla bych Vás požádat oradu. Objednala jsem si přes internetový obchod Pixmania v polovině listopadu 4 iPody nano chromatic. V tu dobu byly v akci s nabíječkou iW270, tak jsem také objednala 4. Byl to vánoční dárek. 24.12. dcery zjistily, že iPod nelze nabíjet a až když jsme ho nabily přes PC a pak ho zkusily dát na nabíječku, tak to na iPodu "píše", že tato nebíječka není kompaktibilní s tímto druhem iPodu. Ještě v prosinci jsem se s Pixmanií snažila spojit přes internetové stránky (nikde nemají uvedený telefon), tam píší, že zavolají zpět, ale jen na pevnou linku. Na telefon do práce se mi nikdo nehlásí. Zkoušela jsem to provést jako reklamaci, píší, že to bylo možné do 14 dnů. Když na ten mail reaguji, tak se to vrací, že nemohou můj dotaz přimout, musím přes internet. Na jiné maily nereagují nebo píší, že přes internet (přes ten neodpovídají. Mám tuto korespondenci "o ničemů schovanou. Poraďte mi prosím, jak postupovat. S pozdravem Hana Novotná mobil 606646570 Hana Novotná
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: S tímto případem se na nás můžete obrátit, a my ho budeme řešit ve spolupráci s francouzským partnerským ESC, s nímž spolupracujeme v rámci sítě Evropských spotřebitelských center. Kontakt najdete na www.coi.cz/esc. 14.1.2009 15:57
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat s čím konkrétně pomoci můžete a s cím ne. Patrik Dražil
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Na tuto otázku už jsem odpovídal. Pomáháme spotřebitelům při řešení jejich přeshraničních sporů s prodejci zboží a poskytovateli služeb v zemích EU, Norsku a na Islandu. Informujeme také o právech spotřebitele na evropském trhu. Nezabýváme se problémy podnikatelů. Nevyřizujeme žádosti týkající se spotřebitelských záležitostí v rámci ČR. 14.1.2009 16:02
OTÁZKA: Dobrý den. Řeší vaše ispekce také nemalé částky za bankovní IBAN převody mezi státy EU? Dáva někomu smysl, že za platby malých částek (řádove desítky EUR - 10, 20, 30 EUR) musí občan zaplatit kolikrát jednou tolik za poplatek bance? Kolikrát je pak rozumější podstoupit risk a poslat peníze v obálce pomocí klasické pošty. Nemyslíte, že banky jsou hlavní nepřítel drobných nákupů v zahraničí. Jan Rychlý
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: V prvé řadě nepracujeme jako inspekce, ačkoli při ní působíme. Nemáme žádné dozorové kompetence a nemůžeme ukládat sankce. Ale souhlasím s Vámi, že poplatky za mezinárodní bankovní převod jsou přemrštěné. Problém lze řešit jinými způsoby platby, například prostřednictvím platební karty. 14.1.2009 16:05
OTÁZKA: Dobrý den, udělal jsem blbost (jinak to nejde nazvat), že jsem telefonicky zadal data z Visa karty neznámemu člověku, který se představil jménem ebay shop. Z účtu mně bylo převedeno 1449 USD na JERSEYPHOTO EBAY. Marně se snažím kontaktovat amazon.com (kde jsem uvedl tel. číslo) a poslal jsem pár dotazů přes Skype na JerseyPhoto shop. Ti také se mnou přestali komunikovat. Doufám, že někteří lidé si dají větší pozor. Zvláště ti starší (budu 70níkem) co neumějí pořádně anglicky. Chápu, že tady je každá rada drahá. Ale musel jsem si ulevit . Děkuji za pochopení R.M. Roman
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Doporučuji Vám kontaktovat Policii ČR. Jde pravděpodobně o podvod. Při neautorizovaných platbách platební kartou kontaktujte Finančního arbitra České republiky (www.finarbitr.cz). 14.1.2009 16:11
OTÁZKA: Jaké jsou práva související s uplatněním nároku na vrácení zboží u kupní smlouvy uzavřené na dálku při nákupu mimo ČR ale v rámci EU? Řeší legislativa i účtování případných poplatků za poštovné? Petr Vodička Petr Vodička
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Práva stanoví směrnice Evropského parlamentu a Rady EU č. 97/7/EC. Minimální standardy v ní stanovené musí dodržet každý členský stát. Například pro přehled lhůt pro odstoupení od smlouvy se můžete podívat na http://www.coi.cz/cs/esc-2/legislativa-1/prodej-na-dalku-lhuty-pro-odstoupeni-od-smlouvy/. Zmíněná směrnice stanoví právo prodávajícího požadovat při odstoupení od smlouvy pouze skutečné náklady spojené s vrácením zboží. 14.1.2009 16:25
OTÁZKA: Dobrý den, koupili jsme si v Holandsku pečící troubu od společnosti Miele a teď se český zástupce (tuším Miele spol. s r.o.) brání jakékoliv pomoci, tedy např. poradit s návodem. Mohu to od nich požadovat? Lucie
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Český zástupce s Vámi pravděpodobně není ve smluvním vztahu, a proto Vám nemusí pomoc poskytnout. Vaším partnerem je pouze holandský prodejce. 14.1.2009 16:28
OTÁZKA: Dobrý den, uvedu případ při nákupu televize v Německu. Mohu nechat provést opravu televize v ČR v rámci záruční doby 24 měsíců? Platí rovněž pravidlo max. tří oprav stejné závady a potom požadavek na vrácení peněz z daného obchodu z Německa (co je nutné předložit obchodu?). Děkuji za informace. Štěpán
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Výrobek musíte reklamovat u prodávajícího v Německu, pokud není podle záručního listu k opravě oprávněný servis v ČR. V ČR platí, že můžete od smlouvy odstoupit v případě tří opakovaných vad stejného druhu nebo čtyř opakovaných vad různého typu. V Německu spotřebitel může odstoupit od smlouvy při třetí vadě věci bez ohledu na její charakter. 14.1.2009 16:39
OTÁZKA: Jste schopni resit i problem mezi dvemi subjekty jako soukromymi osobami na bazi napr. nedoruceneho zbozi z aukcniho serveru, nebo musi jit na strane prodavajiciho o obchodnika (pravni subjekt)? Rebby
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Ne. Zabýváme se spotřebitelskými smlouvami, to jsou smlouvy, kdy je na jedné straně prodávající nebo poskytovatel služeb jako podnikatel a na druhé straně spotřebitel, tedy v zásadě fyzická (nebo za určitých podmínek i právnická osoba, například občanské sdružení), která zboží nebo služby nakupuje za jiným než podnikatelským účelem. 14.1.2009 16:45
OTÁZKA: Dobrý den, je nějakým způsobem řešitelná situace, kdy mi např. obchodník při objednávce oblečení nedodá jeden z objednaných kusů, přes to že jsem jej předem zaplatil? Kontaktoval jsem jej, ale na dotazy nereaguje ( jedná se o obchodníka z GB ). Dle mého právníka nemá toto cenu řešit, jedná se o tvrzení proti tvrzení a dosáhnout svého práva v cizině bude především časově ale i finančně náročné. Děkuji alex
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktů uvedených na www.coi.cz/esc a my se budeme Vaším případem zabývat. 14.1.2009 16:46
OTÁZKA: Dobrý den, jsou na trzích EU stejné záručí podmínky na zboží, nebo se liší stát od státu? Pokud ano, kde zjistím zákonou záruku ve státech EU, nebo přímo z hlavy sdělte, jaká je záruka v nejbližších státech (D, A, PL) Martin
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Odpovědnost za vady vychází z evropské legislativy. Ve všech zemích EU, v Norsku a na Islandu prodejce ručí za veškeré vady, pokud se rozpor spotřebního zboží či služby se smlouvou projeví v době do dvou let od dodávky zboží. Více k tomuto viz. leták na http://www.coi.cz/cs/esc-2/legislativa-1/jak-reklamovat-zbozi-koupene-v-evropske-unii/. 14.1.2009 16:51
OTÁZKA: Proč Plzeňské pivo stojí v Německu méně než v ČR? Glen
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Tvorba cen vychází nejen v České republice, ale ve všech zemích Evropské unie, z obchodní politiky prodejce. 14.1.2009 16:54
OTÁZKA: Dobrý den, tradiční otázka na záruku, je možné uplatňovat záruku na zboží koupené v EU u zástupce výrobce v ČR? Je to řešeno EU zákony, nebo to je na libovůli výrobce, zda bude řešit reklamaci v ČR na zboží zakoupení v zemi EU? Pavel Sedlák
Ilustrační snímek ODPOVĚĎ: Na tuto otázku jsem již odpověděl. 14.1.2009 16:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.