Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tomáš Večl z Evropského spotřebitelského centra

Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR.
velikost textu:
vydáno 22.6.2010 11:00
Desítky Čechů se nechaly oklamat takzvanými nigerijskými podvodníky, kteří pod falešnými jmény a internetovými stránkami lákají z lidí peníze. Podle Tomáše Večla z Evropského spotřebitelského centra počet podobných podvodů za poslední rok výrazně vzrostl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 22. června 2010 do 12:00

OTÁZKA: Dobrý den, mám problém s platebním systémem Paypay (ne paypal), peníze, které mají na účet dojít - nejsou přičteny již více jak 3 týdny, peníze které jsem tam měla jsem si dala převést na běžný účet - také nedoručené na žádaný účet a to více jak 3 týdny... Kontaktní centrum bombarduji dotazy každý den, kde jsou mé peníze - bez odpovědi. Jak sem pročítala internet, tento platební systém má evidentně potíže a takto postižených lidí s platbami v nedohlednu jsou stovky ne-li tisíce. u mne jde o částku cca. 1000 Kč ale našla jsem i případy, kdy se lidem nepřičetly platby za několik tisíc a podobně. Vůbec nevím jak se bránit, kam se obrátit, pobočku tento systém samozřejmě nemá, ale rozloučit se jen tak s penězi se mi nechce..Tento platební systém je americké společnosti - ovšem pokud ho provozuje v EU musí snad podléhat zdejšímu právu a vymahatelnosti pohledávek ne? Děkuji Soňa Novotná
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Dobrý den, problém se systémem Paypay je složitějšího rázu. Pokud vím, tak se jedná o několik systémů obdobného rázu jako je Pay Pal s jediným rozdílem, a to tím, že některé společnosti nepřipisují klientům na účet jejich peníze. Sama společnost je registrovaná mimo EU, a proto je mimo naši působnost. Bohužel zde platí již zmíněné doporučení dávat si pozor na společnosti, kterým spotřebitel posílá peníze. 22.6.2010 11:50
OTÁZKA: Vyhrála jsem milion korun. Stačilo objednat sadu zlatých řetízků za 2 tisíce a mohu zažádat o vyplacení výhry. Už šest týdnů ale nereagují. Není možné, že se jedná o podvod ? Kateřina Drahokoupilová
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Jednoznačně jde o podvod. 22.6.2010 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je v pořádku, když má internetový obchod v obchodních podmínkách, že sice "Zboží je možné bez důvodu udání vrátit prodávajícímu do 14 dnů ... ALE Možnost vrácení peněz zaniká v případě, že kupující poruší ochranný obal zboží." Děkuji.
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Tohle samozřejmě není ve všech případech v pořádku. V souladu s § 53 odst. 7 občanského zákoníku má spotřebitel právo na vrácení zboží ve 14denní lhůtě bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Porušení obalu v žádném případě nemůže bránit spotřebiteli při uplatnění odstoupení od smlouvy v tomto případě. Na druhou stranu je také nutno zdůraznit, že v určitých případech (jedná se o výjimky uvedené v § 53 odst. 8 občanského zákoníku) není možno aplikovat odstoupení od smlouvy (např. smlouvy na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů (CD a DVD), když spotřebitel poruší jejich ochraný obal). Je samozřejmě logické, že si spotřebitel nemůže přes internet koupit software, rozbalit obal, nainstalovat jej a následně jej vrátil... 22.6.2010 12:02
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych upřesnit vaši odpověď uživateli "spax" o nákupu na ebay. Nemáte tak docela pravdu. Pokud na ebay platím pomocí PayPal (jejich platební systém), pak většinou splňuji podmínky pojištění a pokud zboží nedojde (dojde jiné), lze to reklamavat a snadno získat peníze zpět. PayPal se v tomto hodně řídí americkým heslem "zákazník má vždy pravdu" a pro obchodníka je VELMI těžké prokázat, že zákazník pravdu nemá. Řada obchodníků v ČR, kteří prodávají do USA a nechávají si platit PayPalem by mohla vyprávět. Já osobně jsem byl na eBay podveden už třikrát (jsem zkušený uživatel, dělám tam stovky obchodů ročně - tedy je to zanedbatelné procento), ale po eskalaci problému v rozhraní PayPal jsem vždy získal peníze zpět. Jen pozor - rozhraní PayPalu není přeloženo a je nutné komunikovat anglicky!
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi. Ale zmíněná odpověď byla obecného charakteru, a navíc se týkala serveru ebay jako takového. Při platbě systémem paypal je kupující skutečně v rámci jejich obchodních podmínek chráněn. Každý případ se ale řeší individuálně a nelze paušálně říci, že když kupující prohlásí, že mu zboží nebylo doručeno, tak že automaticky dostane zaplacené peníze. Rozhoduje o tom zástupce paypalu, který posoudí ten konkrétní případ. Pokud není například zásilka zaslána jako registrovaná, neexistuje potom důkaz, zda byla doručena, nebo nikoli, a záleží například i na hodnocení uživatele ostatními uživateli, které je prováděno na základě dřívějších transkakcí. 22.6.2010 12:13
OTÁZKA: Ne, tak je to dobré kouknula jsem na účet a dneska to došlo. Kateřina Drahokoupilová
Tomáš Večl, Evropské spotřebitelské centrum ČR. ODPOVĚĎ: Tak to je zajímavé. Taky bych chtěl vyhrát milion korun. Užijte jej ve zdraví :) Čas na tento chat již vypršel. Děkuji všem čtenářům idnes.cz za otázky a přeji Vám příjemné nakupování na evropském trhu. V případě potíží s uplatňováním Vašich spotřebitelských práv u obchodníků z jiných zemí EU, Norska či Islandu, neváhejte se obrátit na naše centrum na www.coi.cz/esc. 22.6.2010 12:14

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.