Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odpružená kola za pár tisíc jsou jen pohádkou o vzhledu

  23:45aktualizováno  23:45
- Každý zákazník hypermarketu, který byť jen koutkem oka pohlédne na novotou zářící bicykly futuristických tvarů s pružinami na obou kolech jako u motocyklu, by si měl neustále opakovat: "Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci." Většinou se totiž z levného celoodpruženého kola stane nepoužitelný šrot po ujetí pár desítek kilometrů. Prokázal to test sedmi celoodpružených kol v cenách mezi šesti a deseti tisíci korunami. Čtyři pocházela ze sportovních oddělení obchodních domů, dvě byla koupena od zásilkových firem a jedno pocházelo z obchodu Jízdní kola - elektro.

Všechny bicykly prošly testy v jabloneckém Strojírenském zkušebním ústavu, rukama závodníků hradeckého oddílu orientačních závodů na horských kolech a nakonec na nich absolvovali dvoudenní horskou túru amatérští cyklisté, pro něž jsou taková kola určena. "Že jsou levná kola špatná, jsem věděl, ale že až takhle, to mě překvapilo," uvedl po zkušební krkonošské jízdě amatérský cyklista Jan Hásek, který byl u všech testů, jež redakce MF DNES v posledních čtyřech letech zveřejnila. Podle jeho zkušeností lze za stejnou cenu koupit dobrý trekkingový model pro rychlé a pohodlné ježdění po silničkách a zpevněných cestách nebo spolehlivé horské kolo do těžšího terénu. "Jízda na testovaných kolech připomíná cestování v autě bez tlumičů, a proto postrádá smysl," dodává mistr Evropy v orientačním závodě na horském kole Miroslav Rygl, který byl členem odborné komise a všechna kola vyzkoušel v terénu. Poněkud shovívavější je další člen této komise, Petr Ďoubalík, který sepsal mnoho cykloturistických průvodců: "Testovaná celoodpružená kola nejsou dopravním prostředkem, protože se na nich cyklista po rovině a do kopce strašně nadře. Ani ke sportovnímu vyžití se nehodí, protože při tvrdší jízdě se rozpadají. Ale velmi dobře mohou posloužit jako součást image například na sídlišti." Podle Ďoubalíka totiž vypadají velmi atraktivně a na první pohled draze. "Ve městě s nimi cyklista udělá velký dojem. Kudy jsme jeli, budili jsme pozornost, cenu jednoho modelu lidé odhadovali na třicet i více tisíc korun." Kdo z těchto důvodů kupuje bicykl, měl by se nejspíše zaměřit na Olpran Maxis, který ze všech nejlépe odolal mechanickému opotřebení a jehož přehazovačka jakž takž fungovala, brzdy trochu brzdily a pružení příliš nezměklo. "To je ovšem stav po dvou stech ujetých kilometrech, a kolo má vydržet tisíce kilometrů jízdy bez větších problémů," připomíná Petr Ďoubalík. "Olpran byl těsně pod hranicí toho, abych ho doporučil kamarádům, kteří by s ním občas vyjeli na koupaliště nebo do lesa," doplňuje Jan Hásek. "Při svižnější jízdě se však pomalu rozpadá stejně jako ostatní testovaná kola." O pár délek za Olpranem končí Attack Wildcat a Lion Brooks XL Suspension. První nepřežil jízdy terénem. Přestávalo mu fungovat přehazování a zároveň se uvolňovala zadní stavba, a tak se jízda na něm stala nejistou. Lion Brooks sice vydržel, ale jízda na něm byla pro všechny zkušební jezdce utrpením. "Některé kolo prostě nejede, lepí se k silnici a při jízdě z kopce člověk kolikrát neví, co udělá v příští vteřině. A to je právě tento případ," shrnuje pocity jezdců amatérský cyklista Michal Zahradník. Jednou z příčin může být podle technika Strojírenského zkušebního ústavu Marka Bidlase plášť, který je zcela nevhodný na celoodpružené kolo, protože má uprostřed hladký pás pro snížení valivého odporu. Podle výsledků minulých redakčních testů bicyklů však záleží i na kvalitě a konstrukci rámu. Další kola, Piranha Corida, Buffalo Mountain, Joko Engine Exhibited a Hota Horal, jsou v terénu nepoužitelná. Po pár desítkách odjetých kilometrů na nich nefunguje téměř nic, pružení cyklistům otlouká pozadí a jízda je na nich utrpením. Všechna testovaná kola mají několik společných znaků, které by měly případné zájemce varovat, že jde o velmi poruchové bicykly. Zadní část rámu je odpružená levnou pružinou. "Tváří se to jako tlumič, ale ve skutečnosti je to jen váleček s jakýmsi pístkem uvnitř," vysvětluje po rozebrání všech těchto součástek Petr Ďoubalík. "Tím pádem nic netlumí pružinu a jízda na takovém kole připomíná poskakování klokana," míní závodník Myroslav Rygl. "Navíc utahování pružiny na charakteru jízdy téměř nic nemění. Při povolení závitů jen více skáče a při utažení naráží jezdec stejně často na její konec," doplňuje člen amatérské komise a civilním povoláním strojař Václav Nádvorník. Proti odpružení předních vidlic nemají profesionálové ani amatéři jediné výtky a pokládají je za dostačující pro rekreační ježdění. Jejich závěry odpovídají i redakčním testům kol v minulých letech, kdy přední vidlice této kategorie vydržely tvrdé zacházení v terénu. "Vidlice jsou sice deklarovány jako bezúdržbové, ale ta moje se po roce zadřela. Stačilo však zajít do servisu, kde ji vyčistili, a jezdím s ní další rok bez problémů," popisuje své zkušenosti s vlastním kolem za deset tisíc korun David Sýkora, které si koupil podle výsledků jednoho z minulých testů, jehož se sám zúčastnil jako amatérský zkušební jezdec. Přehazovačky a přesmykače pocházejí z nejlevnějších sad, které jsou obvykle montovány na dětská kola nebo na bicykly určené jen k jízdě po silnici do obchodu nebo hospody a zpět. Zadní kola jsou upevněna pouze pomocí obyčejných šroubů, které se používají na silničních kolech, navíc velmi často do patek rámu. "Rychloupínací šrouby jsou pouze vpředu, protože každý zákazník prohlíží bicykl v obchodě hlavně zpředu, a tak si nevšimne, že vzadu jsou jen matky. Kolo je tak levnější," uvádí své zkušenosti Václav Nádvorník. "Přední kolo se častěji odmontovává při přepravě autem, a tak je aspoň přední rychloupínák výhodný," dodává Petr Ďoubalík. "Silniční patku na upevnění zadního kola používají hlavně výrobci, kteří si nejsou jisti, že rám udělají na milimetr přesně," přidává svoje zkušenosti cyklistický závodník Miroslav Rygl. "Nepřesnosti ve výrobě nebo kroucení materiálu na nich lze doladit posunem kola dopředu nebo dozadu." Pro použití v terénu ovšem nevyhovuje, protože při silném záběru do pedálů se zadní kolo může uvolnit. Že to není jen teoretická spekulace, se přesvědčili cyklisté při testovací horské túře. V takovém případě nezbývalo nic jiného než seskočit nebo spadnout ze zablokovaného stroje a řetěz s přehazovačkou znovu seřídit a utáhnout. Dalším znakem méně kvalitní konstrukce je, že žádný rám nenese označení materiálu, ze kterého je vyroben. Ani jeden výrobce se totiž nechlubí použitím těžké oceli, která váhu kola vyžene na šestnáct až osmnáct kilogramů. Běžné horské kolo dnes váží něco přes dvanáct kilogramů. Chybějící klipsny na upevnění nohou do pedálů, nekvalitní plastové šlapky nebo chybějící rohy na řídítkách jsou v těchto souvislostech maličkostí. "Ke kolům jsou dodávány univerzální návody bez přihlédnutí ke zvláštnostem celoodpružených kol," uvádí technik Strojírenského zkušebního ústavu Marek Bidlas do oficiálního protokolu. K téměř každému kolu potom dodává: "V návodu není žádná informace o předním ani zadním odpružení."

Protokoly :

Protokol amatérů
Protokol zkušebny
Slovníček
Stezky - Brno
Stezky - Hradec Králové a Pardubice
Stezky - Praha
Protokol profesionálních jezdců

O testu

* dokumentaci a technické parametry ověřil Strojírenský zkušební ústav
* jízdní vlastnosti a životnost bicyklů testovali závodníci i amatéři
* kola byla koupena z redakčního rozpočtu bez vědomí prodejců

vítěz testu

Pro velmi nenáročné ježdění s velkým efektem na diváky lze doporučit Olpran Maxis za osm tisíc korun. Je velmi podobný kolům o dvě třídy lepším, ale na divoké sjezdy nebo cykloturistiku v náročném terénu nestačí.
(kt)


7999 Kč (Tesco) + košík na lahev; zadní odrazka - příliš měkká přední vidlice; brzdové lanko překáží šlapání; vrzající rám; pneumatiky nevhodné do terénu

8890 Kč (Kotva) + slušné brzdy a přesmykač - řazení jde ztuha; krátká sedlovka; plášť není do terénu

9990 Kč (Quelle) + plastové blatníky - nepohodlná jízda; nebezpečný chránič přehazovačky; úzká řídítka; lanka od přehazovačky i brzdy ve šlapacím prostoru; mělký vzorek pneumatik

5770,60 Kč (Hota) + rám lze upevnit do běžného nosiče na autě - příliš měkké zadní pružení; sportovní sedlo, do kterého zespodu cáká voda; rám se během testu uvolnil a zkroutil; nešlo upevnit sedlovku; zničená šlapka; rohy jsou příliš doširoka; jednotlivé díly připomínají domáckou výrobu

5990 Kč (Jízdní kola-elektro) + odrazky ve výpletu kol - plastový závit zadního pružení byl zničen hned na začátku testu; měkká a příliš krátká pružina; měkká sedlovka se ohnula i při správném zasunutí

7999 Kč (Tesco) + hrazdička na řídítkách; dobré jízdní vlastnosti - krátké bowdeny na lankách popraskaly; lanka v prostoru šlapání; špatně řadil největší pastorek pro nejpomalejší jízdu (megarange)

9390 Kč (Globus) + dobré jízdní vlastnosti - kloub odpružení zadního kola a spojení tlumiče s rámem se vyviklaly; praskla plastová šlapka

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Test „havajských“ pizz: obrovské rozdíly v množství šunky a ananasu

Nejbohatší mražená pizza má dvakrát více šunky než ta nejchudší. A jedna čerstvě připravená chutnala hůř než vítěz mezi pizzami z mrazáků. I to ukázal test...  celý článek

Čokoláda (ilustrační foto)
Už jen čtyři kila na rok. Oblíbenost čokolády v Česku klesá, sladí se méně

Spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku klesá, Češi jich snědí v průměru necelé čtyři kilogramy za rok. Lidé se podle odbornice na výživu z iniciativy Vím, co...  celý článek

Před třemi lety počatý experiment spočívá v tom, že se listová zelenina pěstuje...
Saláty vypěstované jen v roztoku už brzy zamíří z Břeclavi do obchodů

Zelenina pěstovaná na vertikální farmě v břeclavské Fosfě se má již brzy dostat do komerčního prodeje. Před třemi lety počatý experiment spočívá v tom, že se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.