Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ODS: Ať je mýto včas, doplatíme

  2:04aktualizováno  2:04
Když se ministr dopravy nedohodne s firmou Kapsch na doplnění smluv o výběru mýtného, pak budou zřejmě kamiony a autobusy jezdit od ledna po dálnicích zadarmo. Zavedení dálničních známek by pak znamenalo odklad systému o celý rok, protože legislativa Evropské unie neumožňuje kombinaci obou systémů.
Ministr dopravy Řebíček pochybuje, že mýto skutečně začne od ledna fungovat.

Ministr dopravy Řebíček pochybuje, že mýto skutečně začne od ledna fungovat. | foto: Profimedia.cz

"V současné situaci není jiné řešení než dohoda s firmou Kapsch. Pokud bychom převzali jenom část stavby, přišli bychom o možnost uplatnit v případě problémů jakékoliv sankce," vysvětlil ministr Aleš Řebíček.

Ministr nicméně pochybuje, že mýto skutečně začne od ledna fungovat. Záleží teď hlavně na dobré vůli firmy Kapsch, která si dokázala za bývalé vlády dojednat dobré podmínky.

"Ministerstvo má výrazně zhoršenou pozici, pokud jde o tlak na včasné dokončení celého systému," uvedl ve čtvrtek Řebíček. Když Kapsch mýtné stihne, bude se na jeho provozu částečně podílet stát.

K některým branám totiž dodavatel nestihne včas přivést elektřinu, proto je budou napájet naftové generátory. Plyne to z dodatku ke smlouvě, který podepsal Řebíčkův předchůdce Milan Šimonovský.

"V tuto chvíli je jasné, že agregáty budou, zatím ale nevíme, kolik jejich provoz bude stát," potvrdil Řebíček. Podle odhadů by naftové generátory mohly přijít státní kasu nejméně na desítky milionů korun. Ty by se zpětně strhly z vybraného mýta.

Nevýhodné smlouvy
Smlouvy o mýtu začala zkoumat protikorupční policie. (více zde) Řebíček je považuje za nevýhodné a chce je zvrátit dalším dodatkem. "Ředitel firmy Karel Feix mě ujistil, že mají na jednání zájem. K první schůzce by mělo dojít v příštím týdnu," uvedl Řebíček.

Co přesně bude chtít dojednat, ministerstvo tají. "Nechceme prozrazovat detaily, abychom neoslabili naši pozici," uvedl ředitel odboru pozemních komunikací Jiří Hodač.

Ministerstvo určitě nenabídne Kapschi posunutí termínu dokončení stavby. "Nepovažujeme týdenní přestávku kvůli opatření soudu za zásah vyšší moci," zopakoval Řebíček.

Jednat se tak pravděpodobně bude o způsobu předávání systému. Ministerstvo se totiž v "tajném" dodatku vzdalo kolaudací bran, ale bez nich není možné stavby řádně převzít. "Kdybychom to udělali, veškerá rizika by zůstávala na straně státu," upozornil Řebíček.

Připustil, že po dohodě může dojít k tomu, že od ledna se bude vybírat mýtné pouze na části dálnic a ke zprovozňování dalších bran bude docházet postupně. Stát by systém oficiálně převzal, až by byl zcela dokončený a zkolaudovaný.

Trumfy má však v rukou Kapsch. "Pokud dohodu odmítne, nemůžeme s tím nic dělat," připustil Hodač. Ministr Řebíček připomněl, že v takovém případě by trval na důsledném vymáhání sankcí za jakékoliv zpoždění provozu mýta.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.