Zákon o pozemních komunikacích, který projednávají poslanci, počítá se změnami některých rychlostních silnic na dálnice a také se zvýšením rychlosti o 20 kilometrů za hodinu na sto padesáti kilometrech silnic I. tříd.
ODS v pozměňovacím návrhu k novele chce, aby se stejně zvedla rychlost i na kvalitních částech tuzemských dálnic. Mělo by jít o úseky, kde to dovolí bezpečnost silničního provozu. Opoziční strana čtyři takové úseky označila na mapě na svém profilu na Facebooku (viz snímek).
Stopadesátkou by se mohlo jezdit například na jihočeské D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, po D11 mezi Kolínem a Hradcem Králové nebo na D1 v úseku od Vyškova až za Kroměříž a od Lipníka nad Bečvou až do Ostravy. „Určitě je možné nalézt další úseky, případně některé části vyjmout,“ říká Stanjura. Zmíněné úseky jsou podle něj relativně nové, dostatečně široké a s nízkou intenzitou dopravy.
„Značky by neměly být ani trvalé, měly by také reagovat na počasí, případně na viditelnost. Myslím, že dneska už k tomu je technika, aby to bylo možné. Nemusí tam vždycky být postavený plech nebo plast,“ uvedl Stanjura ve Sněmovně.
Dopravní značky by mohly být elektronické, 150 by ukazovaly za dobrého počasí a v případě dopravní špičky, mlhy nebo náledí, by se rychlost mohla snížit.
Exministr dopravy Stanjura zároveň nabádal poslance k debatě nad tím, že by v těchto úsecích s vyšší povolenou rychlostí zároveň platily i vyšší pokuty při porušení předpisů. „Je otázka, o které bychom mohli debatovat, jestli v případě, kdy na těch vybraných úsecích řidič poruší předpisy a překročí zvýšenou povolenou rychlost, by neměl dostat vyšší pokutu, případně přijít o víc bodů,“ uvedl.