Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odškodné za zpožděný let často nestačí ani na vodu a jídlo

  1:14aktualizováno  1:14
Hodiny čekání na zpožděný let by mělo cestujícím alespoň částečně zpříjemnit občerstvení zdarma, které jsou aerolinky povinné jim uhradit. Příklady z posledních dnů však ukazují, že rozdávané poukázky často stačí nanejvýš na malou housku a vodu.

SkyEurope bojují s nedostatkem letadel, načas přiletělo jen čtyřicet procent letadel. | foto: SkyEurope

Více než sto šedesát cestujících nízkonákladové společnosti Wizz Air si včera v Praze na svůj let do švédského Malmö počkalo. Místo v půl sedmé ráno odletěli kvůli technické závadě letadla až po deseti hodinách.

To vše s poukázkou na občerstvení v hodnotě 12 eur, za kterou v tranzitním prostoru ruzyňského letiště pořídíte většinou opravdu jen hodně skromné jídlo.

Jsou i dopravci, kteří dávají pasažérům poukazy na 110 korun – ty nestačí ani na letištní kafe. Podobný scénář letos zažívají tisíce lidí, kteří letí na dovolenou. I když méně než v minulosti.

"Zpoždění ubývá. Ale pokud nastane, tak jde už opravdu o velké průšvihy, kdy lidé čekají na letadlo třeba i den," říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

To potvrzuje i Tomio Okamura z konkurenční Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Zpoždění patřila k nejčastějším stížnostem klientů, ale letos se na asociaci s tímto problémem obrací mnohem méně lidí," říká Okamura.

Dlouhá zpoždění českých dovolenkářů jsou čím dál častěji v médiích, ale ve skutečnosti létají letadla více načas než v minulosti. Podle statistik Letiště Praha bylo například za první pololetí průměrné zpoždění na nejčastějších linkách 7,5 minuty při odletech a na příletech 8,5 minuty. Meziročně je to zhruba o dvě minuty lepší čas.

Evropské nebe je přeplněné

Na charterových letech, které vypravují aerolinky na objednávku cestovních kanceláří, je zpoždění zhruba dvojnásobné. Letiště sice nezveřejňuje statistiky podle dopravců, ale u jedné z aerolinek se letos o zlepšení dá hovořit jen těžko: SkyEurope své statistiky dochvilnosti zveřejňují každý týden.

Poslední čísla však nejsou povzbudivá: jen 40 % letů přiletělo načas a čtyři z deseti letů měly zpoždění přes hodinu. SkyEurope totiž bojují s nedostatkem letadel.

Řada společností se naopak svou přesností chlubí. Například České aerolinie jsou pátými nejpřesnějšími aeroliniemi v Evropě. Přes osmdesát procent všech letů proběhlo načas bez minuty zpoždění, do hodiny odlétlo 99 % všech spojů.

Výrazně svou bilanci se zpožděními vylepšil i Travel Service. Podle mluvčí Vlaďky Dufkové letělo s maximálně patnáctiminutovým zpožděním přes 88 % všech letadel.

Proč mají letadla taková zpoždění hlavně v létě? Důvodů je hodně: cestuje nejvíce lidí a letecké společnosti mají málo letadel v záloze pro případ poruchy. Navíc je evropské nebe čím dál plnější, a tak pokud posádka zmešká přidělený časový úsek pro let, musí čekat třeba další hodinu na další "místo" ve vzdušném prostoru.

Aerolinky musí lidem podle evropské směrnice zajistit po dvou hodinách zpoždění již občerstvení. Jenže při cenách z pražského letiště často cestující narazí. Směrnice totiž neříká, jak velkou částku musí dopravci zaplatit. Lidé mohou být rádi, že jim poukaz vystačí na vodu a housku. Při zpoždění, kdy je odlet až další den, musí dopravci zajistit ubytování.

"Aerolinky také musí umožnit cestujícímu dva telefonní hovory nebo poslání faxu či e-mailu," upozorňuje Okamura.

Při více než pětihodinovém zpoždění může klient odstoupit od letu a nechat si vrátit peníze. Finančně nejvýhodnější je pak pro zákazníka zrušení letu: za to musí aerolinky nejen vrátit peníze, ale ještě vyplatit odškodné. V případě dálkového letu až 600 eur.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.