SkyEurope bojují s nedostatkem letadel, načas přiletělo jen čtyřicet procent letadel.

SkyEurope bojují s nedostatkem letadel, načas přiletělo jen čtyřicet procent letadel. | foto: SkyEurope

Odškodné za zpožděný let často nestačí ani na vodu a jídlo

  • 31
Hodiny čekání na zpožděný let by mělo cestujícím alespoň částečně zpříjemnit občerstvení zdarma, které jsou aerolinky povinné jim uhradit. Příklady z posledních dnů však ukazují, že rozdávané poukázky často stačí nanejvýš na malou housku a vodu.

Více než sto šedesát cestujících nízkonákladové společnosti Wizz Air si včera v Praze na svůj let do švédského Malmö počkalo. Místo v půl sedmé ráno odletěli kvůli technické závadě letadla až po deseti hodinách.

To vše s poukázkou na občerstvení v hodnotě 12 eur, za kterou v tranzitním prostoru ruzyňského letiště pořídíte většinou opravdu jen hodně skromné jídlo.

Jsou i dopravci, kteří dávají pasažérům poukazy na 110 korun – ty nestačí ani na letištní kafe. Podobný scénář letos zažívají tisíce lidí, kteří letí na dovolenou. I když méně než v minulosti.

"Zpoždění ubývá. Ale pokud nastane, tak jde už opravdu o velké průšvihy, kdy lidé čekají na letadlo třeba i den," říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

To potvrzuje i Tomio Okamura z konkurenční Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Zpoždění patřila k nejčastějším stížnostem klientů, ale letos se na asociaci s tímto problémem obrací mnohem méně lidí," říká Okamura.

Dlouhá zpoždění českých dovolenkářů jsou čím dál častěji v médiích, ale ve skutečnosti létají letadla více načas než v minulosti. Podle statistik Letiště Praha bylo například za první pololetí průměrné zpoždění na nejčastějších linkách 7,5 minuty při odletech a na příletech 8,5 minuty. Meziročně je to zhruba o dvě minuty lepší čas.

Evropské nebe je přeplněné

Na charterových letech, které vypravují aerolinky na objednávku cestovních kanceláří, je zpoždění zhruba dvojnásobné. Letiště sice nezveřejňuje statistiky podle dopravců, ale u jedné z aerolinek se letos o zlepšení dá hovořit jen těžko: SkyEurope své statistiky dochvilnosti zveřejňují každý týden.

Poslední čísla však nejsou povzbudivá: jen 40 % letů přiletělo načas a čtyři z deseti letů měly zpoždění přes hodinu. SkyEurope totiž bojují s nedostatkem letadel.

Řada společností se naopak svou přesností chlubí. Například České aerolinie jsou pátými nejpřesnějšími aeroliniemi v Evropě. Přes osmdesát procent všech letů proběhlo načas bez minuty zpoždění, do hodiny odlétlo 99 % všech spojů.

Výrazně svou bilanci se zpožděními vylepšil i Travel Service. Podle mluvčí Vlaďky Dufkové letělo s maximálně patnáctiminutovým zpožděním přes 88 % všech letadel.

Proč mají letadla taková zpoždění hlavně v létě? Důvodů je hodně: cestuje nejvíce lidí a letecké společnosti mají málo letadel v záloze pro případ poruchy. Navíc je evropské nebe čím dál plnější, a tak pokud posádka zmešká přidělený časový úsek pro let, musí čekat třeba další hodinu na další "místo" ve vzdušném prostoru.

Aerolinky musí lidem podle evropské směrnice zajistit po dvou hodinách zpoždění již občerstvení. Jenže při cenách z pražského letiště často cestující narazí. Směrnice totiž neříká, jak velkou částku musí dopravci zaplatit. Lidé mohou být rádi, že jim poukaz vystačí na vodu a housku. Při zpoždění, kdy je odlet až další den, musí dopravci zajistit ubytování.

"Aerolinky také musí umožnit cestujícímu dva telefonní hovory nebo poslání faxu či e-mailu," upozorňuje Okamura.

Při více než pětihodinovém zpoždění může klient odstoupit od letu a nechat si vrátit peníze. Finančně nejvýhodnější je pak pro zákazníka zrušení letu: za to musí aerolinky nejen vrátit peníze, ale ještě vyplatit odškodné. V případě dálkového letu až 600 eur.