Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odtahovat porouchaná auta z dálnic bude smět jen pár firem

  5:00aktualizováno  5:00
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zásadním způsobem změnit systém odtahování porouchaných aut z tuzemských dálnic a rychlostních silnic. O tom, kdo auto odtáhne, už nebudou rozhodovat v případě těžkého zranění majitele vozu či jeho smrti policisté, ale Ředitelství silnic a dálnic.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Počítá s tím nová verze zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou projednávají poslanci. Nový paragraf do zákona vložil poslanec Martin Kolovratník (ANO). „Nařídit odstranění překážky bude možné pouze majiteli vozidla nebo správci komunikace, tedy ŘSD,“ řekl Kolovratník.

Stát chce tímto způsobem z dálnic eliminovat jednak firmy, které se specializují na předražený odtah, takzvané crashhuntery. Současně jde proti pojišťovnám, které dlouhodobě s podobnými firmami mají problémy a nechtějí majitelům jejich služby proplácet v plné výši.

„Pojišťovny tlačí pouze na cenu odtahu, ale neřeší standardy odtahu. Jde hlavně o to, aby nebyla překážka na dálnici příliš dlouho,“ dodal Kolovratník.

ŘSD už poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o chystané soutěži, z níž chce vybrat odtahové firmy. Ty budou mít právo na dálnicích odtahovat, nikdo jiný. „Není to tak, že chceme trh uzavřít pro pár firem, ale potřebujeme mít jistotu nastavených standardů,“ prohlašuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Správce silnic odhadl hodnotu prací na 157 milionů korun za pět let. Na přípravě zakázky spolupracovalo ŘSD s Ústavem soudního inženýrství. Díky soutěži by měly mít vítězné firmy nastavené fixní ceny za jednotlivé úkony, nemělo by se tedy stát, že odtah z dálnice bude výrazně dražší než z jiných silnic. Pokud se změna osvědčí, chce ji Kolovratník prosadit i na silnice nižších tříd.

Změna se nelíbí České kanceláři pojistitelů, která sdružuje pojišťovny nabízející povinné ručení na automobily. Podle mluvčího Aleše Povra nabízí ŘSD využívání Nehodového centra pojišťoven, s nímž pracuje policie už od roku 2009. „Na rozdíl od policie se ŘSD vždy k této nabídce postavilo zády,“ podotkl Povr.

Podle pojišťoven je zbytečné, aby se budoval další systém. „Současné systémy jsou funkční, garantují rychlé odstraňování nepojízdných vozidel a jsou výhodné pro motoristu, který využívá služby předplacené v pojištění,“ dodal Povr.
Ředitelství silnic a dálnic ale nesouhlasí s tím, že pojišťovny posílají vždy odborníky. „Spousta odtahů je velmi amatérských. Nám jde o bezpečnost provozu na dálnici,“ dodal Rýdl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.