"Nebudou v roce 2010, ani 2012. Jestli se opravdu něco zásadního nezmění, tak je ohroženo celé dokončení dálnice, možná to také nebude nikdy,“ řekl včera radní pro dopravu Jiří Šulc po jednání kraje a starostů s vedením Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Problémové úseky na D8Kvůli dvěma úsekům hrozí, že se zastaví práce na stavbě dálnice D8. Jde o 1,5 kilometru u Řehlovic a 0,5 kilometru dlouhý tunel Radejčín. ŘSD pro ně dosud nemá stavební povolení. |
Úřad a starostové, přes jejichž obce se valí přetížené kamiony, lidé v nich se dusí výfukovými plyny a přejít zde silnici je téměř nemožné, chtěli od ŘSD vědět, proč se stavba pro kraj důležité tepny prodlužuje.
Výsledek jednání je více než pesimistický. ŘSD totiž nechybí už jen povolení pro necelé dva kilometry dálnice u Řehlovic a tunelu Radejčín, což dosud platilo, firma se potýká i s problémem, kdy odpůrci dálnice začali zpochybňovat již vydaná platná stavební rozhodnutí, a dokonce i územní plány a takzvanou EIA, tedy původní posouzení vlivu stavby na životní prostředí. "Stavba běží a my se najednou dostáváme do fáze, kdy je všechno vlastně na začátku," řekla hejtmanka Jana Vaňhová.
Ve stručnosti jde ekologům o to, že jim nevadí stavba samotná, ale důsledně kontrolují a soudně napadají i drobná pochybení v dokumentech pořád dokola - stavební povolení, povolení ke kácení keřů. A při pomalosti českých soudů se z toho stal mimořádný problém.
Stavba se při oddalování prodraží
Jedno je jisté již nyní. Přestože 12 miliard na stavbu od Lovosic do Řehlovic je připravených, bude muset být vydáno mnohem víc. Pokud se přestane stavět, což kvůli chybějícím rozhodnutím hrozí, bude muset být stavba zakonzervována.
"Dražší stavba bude v každém případě. A to i když nedojde k žádné technické změně. A bude v řádech stamilionů," sdělila Marie Nádvorníková z vedení ŘSD. Sama nebyla na konferenci o dálnici D8 schopna ani naznačit termín dostavby. A to byl jeden posunutý z roku 2010 na 2012. Už ani toto datum neplatí. "Nevím, prostě nevím," uvádí Nádvorníková.
"Máme velké problémy a situace je téměř neúnosná. Nemáme zdaleka ani všechna stavební povolení. Pro stavbu dlouhou 16,4 kilometru nám chybí na 400 metrů u tunelu Radejčín a 1,5 kilometru trasy A u Řehlovic. Bez nich nelze dálnici zprovoznit. A pokud budou pokračovat další a další odvolání a žaloby ekologů, tak je stavba nejistá,“ přiblížila Nádvorníková.
Kdy lidé začnou po D8 jezdit, bude jasné, až ŘSD dostane poslední stavební povolení.
Zastupitelé chtějí pomoc vlády
Situaci musí podle krajských i obecních politiků vyřešit vláda. Žádají změnu zákonů tak, aby nebylo možné zpochybňovat již vydaná stavební povolení a napadat je neustále dokola.
"Bez toho, aby dálnice D8 byla označena za veřejný zájem, není možné ve stavbě pokročit," řekl Šulc. "Jednou byla ministerstvem životního prostředí vydána výjimka průchodu dálnice přes CHKO České středohoří, tak není možné to za 15 let napadat," dodal Šulc. Ke stavebnímu řízení by se také měli vyjadřovat jen lidé, kterých se stavba bezprostředně týká.
ŘSD odmítlo, že chyba je i na jeho straně, když si včas nezajistila všechna stavební povolení na zbylých 16,4 kilometru. "Zajistili jsme nejprve povolení na největší a nejsložitější stavby, jako jsou mosty a tunely. Nepředpokládali jsme, že dojde k žalobám a zrušení některých stavebních povolení," vysvětlila Nádvorníková.
Miroslav Patrik z Dětí Země, jednoho ze sdružení, které proti dostavbě brojí, uvádí, že jen hlídá ochranu přírody a řádné jednání úředníků. Proti stavbě samotné nic nemá.