HLASUJTE V ANKETĚ:
Koupili byste si raději levné nové auto, nebo ojetinu lepší značky?
Pomyslná druhá příčka patří Renaultu, třetí skončil Volkswagen.
Výrazněji se zvýšil prodej lehkých užitkových vozů. Do této kategorie patří i mírně upravená osobní auta, u nichž lze následně uplatnit vrácení DPH. Jejich prodeje stouply o 35 procent na 39 047 kusů. To je nejvíc za posledních třináct let.
Právě proto jsou na tom nejhůř registrace vozů pro soukromé účely. U těch totiž odpočty možné nejsou.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia. Čeští zákazníci si jich z autosalonů odvezli 36 258. To pro představu znamená 58,8 procenta všech automobilů prodaných v kategorii malých vozů.
V roce 2005 se také poprvé podařilo překročit hranici půl milionu v tuzemsku vyrobených vozů. „Patrně se podařilo zdolat i mez 600 tisíc,“ řekl šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Katastrofa to není, ale...
Výsledky ho ale celkově nepotěšily. Alarmující je podle něj zejména fakt, že téměř o pětinu vzrostl dovoz ojetin do Česka. Celkem jich v ČR za loňský rok skončilo 141 tisíc. „Řekl bych, že loňský rok byl lepší než rok 2004. Rok 2004 byl ale katastrofální,“ komentoval Šípek výsledky.
Šípek uvedl, že v ČR je registrováno na 3,8 milionu vozů. Přijatelné hodnota by byla, aby se nově registrovala každý rok zhruba desetina z tohoto čísla, tedy kolem 380 tisíc. „Jsme ale sotva na polovině,“ řekl Šípek. Dodal, že vozy, které v Česku končí, jsou často v Německu už dávno úplně vyřazeny z provozu. „Prakticky se jedná o šrot,“ doplnil Šípek.
„V současné době se už do Česka nesmí dovážet automobily, které nesplňují emisní limit Euro 3. Jsou to přitom v podstatě ekologická vozidla. A pak jsou tady tisíce ojetin, které nesplňují vůbec nic, zaplavují naše silnice a nikomu to nevadí,“ řekl při setkání s novináři. Výrazné zlepšení nečeká ani v příštím roce.
„Vysoké ceny pohonných hmot nebo také zavedení bodového systému pro řidiče, to jsou všechno faktory, které lidi sledují a při nákupu o nich rozhodují,“ řekl Šípek. Dodal, že s rostoucí ekonomickou úrovní by se snad situace přeci jen trochu zlepšit mohla.
Nové osobní automobily v roce 2005 | ||
---|---|---|
Značka | Počet | Podíl na trhu nových |
Škoda | 56743 | 44,55 % |
Renault | 9 123 | 7,16 % |
VW | 6 926 | 5,44 % |
Hyundai | 6 378 | 5,01 % |
Ford | 5 763 | 4,52 % |
Peugeot | 5 661 | 4,44 % |
Citroën | 3 972 | 3,12 % |
Toyota | 3 728 | 2,93 % |
Opel | 3 500 | 2,75 % |
Fiat | 2 822 | 2,22% |
Zdroj: www.autosap.cz |