Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Okamura vzkázal turistům: Nečekejte na pomoc a kupte si rychle letenku za své

  • 110
Společnost SkyEurope v noci oznámila krach. Firma nemá peníze ani majetek. V zahraničí tak skončily asi tři tisíce českých turistů, kteří se s ní měli vrátit domů. Další tisíce lidí mají letenku doma. "Bohužel jim není pomoci, firma jim to nemá z čeho vrátit," uvedl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Krach nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope se podle Okamury dotýká deseti tisíců Čechů. Někteří již se společností odletěli do zahraničí, jiní se na dovolenou teprve chystali.

Máte představu, kolik lidí zůstalo v zahraničí?
Zrovna včera mi známý v rychlém občerstvení říkal, že má v zahraničí přátele, kteří letěli se SkyEurope. Ale přesný počet lidí, kteří se společností za hranicemi uvízli, se jen těžko odhaduje. SkyEurope odlétá asi desetkrát denně, pokaždé se zhruba 150 lidmi na palubě, z toho tak polovinu mohou tvořit Češi... Hádám, že momentálně jsou v zahraničí asi 3 tisíce lidí.

A pak jsou tu lidé, kteří měli na dovolenou teprve odjet...
Ano, to je asi sedm tisíc klientů. SkyEurope je nízkonákladová společnost, takže lidé mají ve zvyku si výhodné letenky kupovat i dva až tři měsíce dopředu. Nyní jim místo letenek zůstaly v rukou bezcenné papírky. A bohužel nemají v podstatě žádný právní nárok na vrácení peněz.

Tomio OkamuraMohou spoléhat na nějakou pomoc?
Rozhodně ne. Firma nebyla pojištěna proti úpadku, toto pojištění u nás není povinné. Navíc SkyEurope nemá žádný majetek, nevlastní ani jedno letadlo, vše měla na leasing. Jediná možnost je vymáhat peníze po firmě prostřednictvím konkurzního řízení, to však půjde bez majetku jen velmi těžko, navíc přednost zřejmě dostanou větší věřitelé. Pak se mohou klienti soudit, otázkou je, zda se jim to při částce odvedené za letenku vyplatí...

To neexistuje žádné opatření, které by takovým situacím zabránilo?
Je to problém v rámci celé Evropské unie. Od roku 2000 zkrachovalo v zemích evropské patnáctky více než 50 leteckých společností. V rámci novely směrnice o zájezdech se v EU chystá povinné pojištění leteckých firem proti úpadku. Momentálně je novela v připomínkovém řízení, pokud vše půjde dobře a leteckým společnostem, které s tím samozřejmě nesouhlasí, se nepodaří zalobbovat, zákon by mohl projít v roce 2011. Pak je jej ale ještě třeba odsouhlasit v jednotlivých členských zemích Unie.

Co byste tedy dělal, kdybyste byl klientem společnosti a uvízl jste v zahraničí?
Ze všeho nejdříve bych si zajistil novou letenku, abych se dostal v plánovaném termínu domů. Za své náklady, ale rychle, než stejná myšlenka napadne ty tisíce dalších klientů SkyEurope. Pokud si lidé chtějí stěžovat a o peníze se soudit, budou na to mít dostatek času doma. Ale s koupí letenky bych neváhal ani minutu. Nemá cenu čekat, není proč váhat, nikdo turistům v zahraničí nepomůže.