Olpran stlačil cenu odpruženého kola na 4000 korun - kvalita šla stranou

Myslíte už na Vánoce? Nemáte moc peněz? A co takhle koupit kolo? V módě jsou teď celoodpružená! Asi tak nějak uvažovali obchodníci z Teska ruku v ruce s výrobci od Olpranu a vrhli na trh bicykl za 3999 korun. Jmenuje se Crazy, reklamní leták o něm říká, že je za šílenou cenu, a jeho kvalita plně odpovídá názvu. Je totiž stejně špatný jako jeho konkurenti za dvojnásobnou cenu, kteří se podle výsledků jarního testu (zveřejněného v MF DNES 14. června) rozpadli nejpozději po dvou stech kilometrech ježdění.

Olpranu Crazy hned od prvního šlápnutí do pedálů přestávaly fungovat brzdy, přední vidlice nepružila, zadní tlumič se rozvrzal, kola se kroutila do osmiček, sedlo nedrželo na svém místě a přehazovačka odmítala poslušnost.

"Dílem za to může Olpran, který na kovové části použil příliš měkký materiál a mnohdy i obyčejný plast, a své způsobila také nekvalitní montáž v Tesku," uvedl po prohlídkách kola ve svém servisu v Praze-Suchdole David Adam. Díky tomu, že mechanici některé díly neutáhli a jiné nenamazali, začaly se viklat už po pár ujetých kilometrech.

David Adam i jeho kolegové z ostatních cyklistických servisů tvrdí, že majitele právě takových kol, jako je Olpran Crazy, mohou pouze litovat. Mnoho důležitých součástek totiž nelze vyměnit, protože nemají standardní velikost.

Podle mnoha pražských i mimopražských mechaniků se problémy objevily až letos, protože levná celoodpružená kola začaly prodávat ve velkém supermarkety. Na kola si stýskají i někteří majitelé cyklistických obchodů, přestože se jedná o rychle prodejný sortiment. Zadělali totiž na problémy při reklamacích nejen zákazníkům, ale i sobě.

"Myslel jsem si, že mám nejhorší kolo na světě, ale oproti Crazy je ještě zlaté," hodnotil s trochou nadsázky jeden ze zkušebních jezdců Lukáš Bludský prvních deset kilometrů testovací túry a co chvíli odkládal bicykl na zem, aby si odpočinul od věčného houpání během šlapání, nepohodlného posazu a nesnesitelného vrzání.

"Takové kolo bych si nepořídil, ani kdyby mne za ježdění platili," uzavírá rekreační cyklista, který má zkušenosti z minulých let jako testovací jezdec MF DNES.

Protokol o kole Olpran Crazy (klikni)

Jak se testovalo

Kolo bylo koupeno v obchodním domě Tesco na pražské Národní třídě.

Prodavači ho před zákazníkem nijak neseřizovali a jen mu ho předali z regálu.

Poté na něm dva muži a jedna žena najeli během dvou týdnů celkem 135 kilometrů.

Protože měli zkušenosti z podobného jarního testu levných celoodpružených kol, neodvážili se do náročnějšího terénu a nezkoušeli na něm skákat přes překážky.

Nejvíce kilometrů tedy ujeli po chodnících, silnicích, kostkách a kolejích v Praze, na rozbitých lesních silničkách v bývalém sovětském vojenském prostoru Ralsko a pouhých deset kilometrů patřilo písčitým lesním cestám.

Před začátkem praktického testu a po jeho ukončení prošel bicykl běžnou prohlídkou v suchdolském servisu Cyklo Adam. Jeho majitel David Adam nemá se značkou Olpran nic společného a neprodává žádný model z kategorie levných odpružených kol.

Jízda na nejlevnějším odpruženém bicyklu Olpran není žádný med, majitele čekají časté opravy.