Coloring Book jsou omalovánky pro dospělé. | foto: Technet.cz

Dospělí na celém světě propadli omalovánkám, pomáhají jim proti stresu

  • 43
Američané jsou rok od roku přepracovanější a unavenější. V posledních dvou letech ale propadli zábavě, kterou si každý pamatuje z dětských let, omalovánkám. Tvrdí, že jim aktivita proti stresu pomáhá. Trend se už rozšířil takřka do celého světa včetně Česka. Poptávka je tak vysoká, že na ni museli reagovat už i výrobci pastelek.

Pokud se podíváte na stránky jakéhokoliv knihkupce, najdete tam nabídku omalovánek pro dospělé. Na českém trhu nabízejí více než 60 titulů a sešity prodávají i v trafikách a papírnictvích.

„Jde o velmi nový fenomén, tzv. antistresové omalovánky se objevily zhruba v polovině roku 2015 jako relaxace či zábava pro volný čas. Do té doby vycházely omalovánky pro dospělé spíše okrajově v rámci např. esoterického žánru (mandaly apod.),“ řekl iDNES.cz majitel sítě knihkupectví Jan Kanzelsberger.

V konkurenční síti Neoluxor byly v loňském roce mezi padesáti neprodávanějšími tituly právě omalovánky pro dospělé. V obchodním oddělení potvrdili, že poptávka byla v loňském roce vysoká, i když pochopitelně po Vánocích poklesla. Přesto je to stále velmi zajímavý segment.

Antistresové omalovánky se k nám dostaly z Ameriky. Tam jsou relaxační aktivity velmi populární. Ať už se jedná o háčkování nebo meditační centra, přepracovaní Američané lační po činnostech, které by jim od stresu ulevily. Informuje o tom americký server Quartz.

Poptávka vytvořila lukrativní odvětví a nabídka je opravdu široká. Za poslední dva roky vzrostl bleskovým tempem právě prodej omalovánek pro dospělé. Příznivci tvrdí, že je tato dětská aktivita uvolňuje.

„Uklidňující účinek omalovánek vzniká ve chvíli, kdy člověk nechce na nic myslet a jen se ponoří do světa barev a užívá si naplno samotné vybarvování. Nemusíte dokonce umět ani kreslit, stačí mít tu správnou náladu a chuť,“ říká arteterapeutka Hana Kandlerová. V praxi ovšem využívá raději spontánní techniky. Výhodou je, že z vybarveného „minidíla“ má člověk radost. S výsledkem se člověk může dokonce pochlubit na sociálních sítích.

Zájem rostl především loni

Prodejci se snaží uspokojit poptávku, a tak nabízejí stále více rozličných motivů. Na pultech najdete motivy mandal, květin, zvířat, abstraktní tvary, pohádky, výběr je opravdu široký. V Česku si pak můžete koupit třeba knížku s českými motivy nebo Prahou.

Jak uvádí Jan Kanzelsberger - těch nejprodávanějších se v jejich síti prodá měsíčně desítky až stovky kusů. Omalovánky pro dospělé se od těch dětských liší. Tvary jsou složité a části k vybarvení drobné. Navíc vazba nevypadá jako malý sešit, ale jako knížka. Ta je pěkným dárkem.

V Americe se loni prodalo 12 milionů kusů, uvedla agentura Reuters. Popularita omalovánek bleskově stoupá po celém světě. Kanzelsberger potvrzuje, že v roce 2014 se omalovánky prakticky neprodávaly. Loni v létě ale prodej začal stoupat. Před Vánoci vzrostl oproti předchozímu období až o 70 procent.

Globální mánie omalovánek pro dospělé. Nestíháme vyrábět, radují se firmy

A jak stoupá prodej antistresových omalovánek, roste i prodej barev. Světový přední výrobce pastelek, společnost Faber-Castell, uvedla, že zaznamenala dvojciferný nárůst prodeje uměleckých pastelek. A trend potvrdil i českobudějovický Koh-i-Noor Hardmuth. Poptávka je prý vyšší než výrobní kapacita.

Nová móda začala vytvářet bizarní subkulturu. Konají se fanouškovské srazy, vytvářejí se aplikace do telefonů. Na internetu si můžete pustit video, jak jiní vybarvují. Šíří se také posměšné příspěvky na adresu fanoušků.

Na pultech se omalovánky nějakou dobu udrží

„Jako arteterapeutka se na omalovánky dívám jako relaxační techniku pro maminky na mateřské nebo pracující, kteří potřebují na chvíli „vypnout“ mozek a jen tak si vybarvovat,” vysvětluje Hana Kandlerová.

Prodejci ještě nějakou dobu očekávají rostoucí poptávku, než se trh zcela nasytí. „Napadá mě srovnání s podobným fenoménem, a to sudoku. To se v knižní podobě začalo u nás objevovat kolem roku 2006 a také šlo v té době o velmi populární artikl, jehož nadstandardní obliba trvala zhruba 2 roky. V současnosti se sudoku opět zařadilo mezi standardní hlavolamy,“ uvádí Kanzelsberger.

Lidé si při vybarvování odpočinou od počítačů a na chvíli si nostalgicky zavzpomínají na dětství. Je to snazší než jóga nebo meditace, ale produktivnější než sledování televize. „Děti se učí být při omalovánkách dospělými a naopak dospělí se při omalovánkách učí být zase dětmi,“ uvedla Kandlerová.