"Někteří nemají k dispozici potřebné doklady nebo neposkytnou rozhodné údaje," uvedl Motejl.
Kvůli špatně spočítaným důchodům se na ombudsmana ročně obrací 400 až 500 lidí. Lidé podle Motejla mohou dostat případný nedoplatek zpět. "Ale výplata nedoplatku je možná pouze tři roky zpětně," upozornil v on-line rozhovoru.
Česká správa sociálního zabezpečení ale podle ombudsmana nedostatečně informuje. Vinou toho dostávají lidé i o tisíce korun měsíčně méně.
"K chybě dochází na samotném začátku, na okresních správách sociálního zabezpečení. Přestože tedy stěžovatelé splnili veškeré podmínky pro vznik nároku na důchod v určité výši, nesprávným postupem pracovníků okresní správy jim byl důchod výrazně snížen, a to bez možnosti nápravy a do konce života," píše se na internetových stránkách veřejného ochránce práv.
. Otakar Motejl v on-line rozhovoruVšechny odpovědi ombudsmana čtěte zde |
Vzhledem k množství rozhodnutí, která ČSSZ ročně udělá, prý ale nelze samotný systém zásadně kritizovat. "Opravovaná či vadná rozhodnutí tvoří nepatrný zlomek, který zřejmě odpovídá možné statistické chybě. Selhání lidského faktoru nelze nikdy zcela vyloučit. Pokud zjistím chybu, je obvykle urychleně napravena," vysvětlil.
Někteří čtenáři však s prací ČSSZ spokojeni nejsou. Ombudsmanovi si stěžovali na nedostatek informací a také na chování úředníků. Ptali se, zda mají alternativu informovat se na svůj důchod z některých jiných zdrojů.
"Odbornou pomoc ve věcech sociálního zabezpečení jsou povinny poskytovat okresní správy sociálního zabezpečení. ČSSZ zasílá na vyžádání informativní osobní list důchodového pojištění," odpověděl Motejl.
Podle něj se úroveň úředníků obecně zlepšuje. "Ale vzájemné chování lidí se spíše zhoršuje. Měli bychom se nad tím každý zamyslet, jací opravdu jsme, nejen jako úředníci, ale i jako občané, nabádal čtenáře Motejl.
Se stovkami případů se setkala i Helena Bajerová, která si na přepočítávání důchodů založila živnost. Během třiceti let, kdy penze počítá a kontroluje, narazila na několik set chybně vydaných rozhodnutí správy sociálního zabezpečení. -čtěte Stovky lidí se soudí, spočítali jim špatně důchod
"Jen v loňském roce si na důchody stěžovalo 422 občanů. Přestože je každý podnět do značné míry jedinečný, u starobních důchodů jednoznačně převládají stížnosti na výši přiznaného důchodu," uvádí ombudsman na svých stránkách.
Podle současných zákonů navíc proti rozhodnutí neexistuje opravný prostředek. Jedinou možností, jak rozhodnutí změnit, je soud. Řada lidí ale jakýkoliv protest předem vzdává, odrazena zmínkou ČSSZ, že "opravné prostředky se nepřipouštějí". A to je podle Motejla špatně. Soudní jednání je přitom v důchodových otázkách zdarma a poměrně rychle může věci napravit.
. OMBUDSMANNeboli veřejný ochránce práv je zástupce, který dbá na chování státních úřadů. Stojí mimo soudy, kontroluje chování úředníků i dodržování zákonů a je tak pojistkou v jednání státu. Jedná buď na základě stížností nebo provádí nezávislá šetření. Jeho pravomoci jsou ale omezené. Nemůže měnit rozhodnutí, není ani odvolacím orgánem. Může pouze instituce, které udělaly chybu, vyzvat, aby ji napravily. |