"Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Proto také v tom smyslu podáváme odvolání," říká Jiří Hájek z RadioMobilu. Rozdílné ceny vysvětlují přitom obě společnosti stejně. Zástupci Eurotelu tvrdí, že k účtování rozdílných cen do sítě Oskar ho vedly nejen tržní, ale i faktické důvody.
Firmy neměly podle Jana Kučmáše podepsanou propojovací dohodu, Eurotel nevěděl, zda dostane za hovory zaplaceno, a neznal ani náklady na tyto hovory. "V úvodní fázi jsme měli vyšší náklady, protože byla rozdílná kvalita sítí RadioMobilu a Oskara," tvrdí Kučmáš.
Český Mobil se ovšem cítí chováním Eurotelu a RadioMobilu poškozen a tvrdí, že utrpěl značné finanční ztráty. "Jsme přesvědčeni, že jsme získali významně nižší počet zákazníků v přímé souvislosti s cenovou politikou ze strany ostatních mobilních operátorů," řekl generální ředitel Českého Mobilu Al Tolstoy.
Zájemce podle něho odradily vysoké ceny za volání do sítě Oskar z jiných mobilních sítí. RadioMobil i Eurotel to ovšem odmítají. "Účtování jiné ceny do rozdílných sítí je běžné v Německu, Velké Británii a dalších zemích," vysvětluje Kučmáš.
Přesto Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dospěl k názoru, že Eurotel i RadioMobil diskriminovaly Oskara. Úřad v původním návrhu uvažoval o pokutě pro obě společnosti v řádu stovek milionů korun. Spočítal totiž ve stejné výši i způsobenou škodu.
Pokuty udělené Eurotelu i RadioMobilu ovšem nakonec nepřesáhnou padesát milionů korun. "Pokud jde o výši pokut, nepovažuji za správné o nich informovat. Otázka oprávněnosti jejich uložení i výše v rozkladovém řízení posoudíme a mohou být i změněny," říká šéf antimonopolního úřadu Josef Bednář.
Podle Bednáře při ukládání pokut úřad postupuje v souladu s postupy zahraničních antimonopolním úřadů. Ty jsou sice přísnější, ale současně se snaží zmírňovat postih, pokud společnost spolupracuje.
Napomůže například k odhalení kartelové dohody. Bednář předpokládá, že odvolání obou společností by úřad mohl vyřešit ve třetím čtvrtletí letošního roku.