Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podnikatelé s hubnutím útočí na emoce, říká výživová poradkyně

  16:34aktualizováno  6. srpna 13:34
Od magických čajů přes mýdla, náplasti až po vložky do bot. Receptů od různých firem a poradců, které ženy i muže zaručeně připraví o pár nadbytečných kilo váhy, je na trhu bezpočet. „Byznys s hubnutím útočí na vaše emoce s cílem prodat potravní doplněk.“ řekla čtenářům v rozhovoru Hana Málková ze sdružení STOB.

Hana Málková | foto: archiv H. Málkové, koláž iDNES.cz

Firmy zaměřené na hubnutí často lákají zákazníky k otestování výrobků na redukci váhy a v případě neúspěchu slibují vrácení peněz. Tak podle Málkové vypadá typický případ byznysu s hubnutím.

ON-LINE rozhovor o hubnutí

Jak zhubnout a nenechat se napálit? Hana Málková odpovídala čtenářům.

Společnosti orientující se na potravinové doplňky se snaží tímto způsobem své produkty prodat. „Prodejce spoléhá prostě na to, že o vrácení peněz většina lidí už nepožádá a pokud ano, tak je proces vrácení tak složitý, že to nakonec vzdají,“ popsala výživová poradkyně v on-line rozhovoru čtenářům.

Obchodníci každým rokem nabízejí nové nebo pseudonové přípravky a teorie. Jako zaručené recepty na zhubnutí se prodávají například čaje, kávy, koření, mýdla, náplasti, pyžama, vložky do bot nebo pilulky. Podle Málkové se tyto přípravky a různé teorie vrací ve vlnách. Dnes převládají doporučení výživových směrů, které nevycházejí z racionálních podkladů, např. syrová strava nebo bezlepková dieta pro zdravé lidi.

Emoce často ovládnou rozum a my nabídkám podlehneme. Lidé jsou ochotní utratit velké peníze za zázračné metody na snižování váhy místo toho, aby změnili svůj životní styl. „Lidé bez ohledu na inteligenci podléhají emocím, a tudíž i úderným reklamám na nový převratný přípravek, který za ně vyřeší problém s nadváhou,“ říká členka České obezitologické společnosti.

Poradkyně však připouští, že občas drahé doplňky stravy díky placebo efektu fungují. „Čím je reklama více působivá a přípravek dražší, tím více se zákazník, který přípravek koupil, zamyslí nad svým jídelníčkem a jí vědomě.“

Hana Málková

Má za sebou studium na Vysoké škole chemicko-technologické se zaměřením na kvalitu a bezpečnost potravin a několik výživových kurzů. Působí ve společnosti STOB (Stop obezitě), která se již dlouhou dobu zabývá redukcí hmotnosti se zaměřením na trvalou změnu životních návyků. Je spoluautorkou několika knih o výživě, internetového programu Sebekoučink a dalších pomůcek k rozumné redukci váhy. Je členkou České obezitologické společnosti.

Nesmyslem je podle ní slibování zhubnutí velkého množství kil v krátkém čase - slogany typu „Zhubněte pět kilo za týden navždy a natrvalo“.

Jak poznat seriózní poradnu

Seriozní poradci musí mít patřičné vzdělání. Musí být diplomovaní jako nutriční terapeuti nebo mít vysokou školu se zaměřením na výživu, případně kvalitní výživový kurz.

U konkrétních firem záleží také na jednotlivých konzultantech. Často se jedná spíše o šikovné obchodníky než o skutečné odborníky na výživu. Doporučení jídelníčku je často kombinováno s prodejem velmi drahých potravin a doplňků. Jedná se přitom o výrobky, bez kterých se lidé během diety obejdou.

„Seriozní poradny by nabízet potravinové doplňky na hubnutí neměly. Jejich úkolem je pomáhat postupně změnit životní styl klientů tak, aby byly váhové úbytky trvalé,“ dodává Málková.

Na to, aby člověk shodil pár kil, speciální pokrmy nepotřebuje. Existuje spousta běžných jídel, které se dají připravit během pár minut. I ve většině restaurací se dá zvolit nutričně vhodné jídlo. Zhubnout a trvale si udržet normální váhu se podaří těm, kteří začnou přemýšlet o tom, co každý den jedí a vyvíjet přiměřenou fyzickou aktivitu.

Autor:


Témata: BMI




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.