Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při prvním nákupu v e-shopu volte platbu na dobírku, radí odborník

  9:30aktualizováno  9:30
Nešvarem některých e-shopů bývá předstírání toho, že je zboží skladem, skutečnost je však jiná. V rozhovoru se čtenáři iDNES.cz to řekl předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Ten zároveň radí, že při prvním nákupu v e-shopu je bezpečnější volit platbu na dobírku.

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška | foto: Archiv Jana Vetyšky

Vánoční nákupy jsou v polovině, zatěžkávací zkouška však teprve přijde. Nejvíce lidí dárky pořizuje až v prosinci, ale všichni je chtějí mít včas pod stromečkem. Jan Vetyška diskutoval se čtenáři iDNES.cz o tom, jakých chyb se vyvarovat a co si mohou e-shopy dovolit.

Internetové obchody čekají další rekordní rok. Objem prodejů zboží přes internet letos stoupne o pětinu na nový rekord. Prodá se zboží za 96 až 97 miliard korun, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci, která zastupuje největší hráče na trhu. Vánoce jsou pro e-shopy rok co rok logisticky náročnější.

Častým nešvarem českých e-shopů je chápání pojmu „skladem“ jako: „známe někoho, kdo by nám to případně byl schopný do 14 dnů sehnat“, popsal svou zkušenost jeden ze čtenářů. Vetyška s ním souhlasí. „Toto je nešvar mnohých podnikavců,“ uvedl s tím, že asociace APEK vydala ke lhůtám dodání kodex.

Předseda sdružení, které zastupuje hlavní velké hráče (s výjimkou Alza.cz), dále doporučil, že jednou z cest, jak se při nákupu nenapálit, je při prvním nákupu zvolit platbu na dobírku.

U méně kvalitních e-shopů se také podle něj někdy expedice zdrží, protože přijatou platbu na účet zaregistrují pozdě. Podle něj by to kvalitní obchod měl provézt zpravidla do dvou dnů. Pokud se výdej zdržuje, radí odstoupit od smlouvy a nakoupit jinde.

Internetové obchody letos rekordně posilují řady brigádníků a zaměstnanců. APEK tvrdí, že jsou na prosincový nápor připravené. „Nemám zatím žádný signál, že by kvůli rostoucí ekonomice a nedostatku lidí měly nějaké e-shopy problémy. Naopak velcí hráči se tváří, že jsou nejvíc připraveni. Otázkou je, jaká bude realita,“ říká Vetyška.

ON-LINE rozhovor

Odpovědi Jana Vetyšky čtěte zde

Letos očekává, že by se při vánočních nákupech měl poprvé více projevit trend objednávek přes mobilní telefony. Zejména méně zkušené lidi varuje Vetyška před podvodníky. Ačkoliv jich zřejmě nepřibývá a jejich metody jsou často průhledné, zejména senioři se stále stávají obětmi jejich útoků.

„Na pozoru je třeba být, pokud vám například někdo nabídne trendový produkt, který bude třeba o třetinu levnější než jinde. Někteří podvodníci se zas vymlouvají, proč nelze poslat zboží na dobírku, nebo nabízejí slevy na zboží 20 procent při platbě předem,“ popsal některé triky neseriózních obchodníků.

Mezi nejméně věrohodné pak patří e-maily lámanou češtinou. „Obávám se, že zejména starší generace na to může skočit,“ myslí si Vetyška a radí zkontrolovat důvěryhodnost e-shopu například podle jeho historie. Tu za sebou podvodníci nemají.

Podle Vetyšky je výhoda velkých e-shopů například v přístupu k zákazníkovi. „V případě konfliktu raději seriózní obchodník vyjde zákazníkovi vstříc, než aby šel proti němu. Velké e-shopy na to mají rozpočet,“ uvedl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.