Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.

Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. | foto: České dráhy

Poučili jsme se, musíme však více komunikovat, říká člen vedení Drah

  • 148
Situaci s ledovkou jsme zvládli, komunikace však může být lepší. Pomoci by mělo kontaktní centrum, které je ve výstavbě. Čtenářům iDNES.cz to řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. V příštím týdnu čeká Dráhy velké hájení. O lidech na dlouhé hodiny uvězněných v nevytápěných vlacích se diskutuje i mezi politiky.

O tom, zda České dráhy (ČD) zvládly krizovou situaci, se bude mluvit i ve Sněmovně. Kritici jim vyčítají například liknavost při odtahování vlaků. Část čtenářů se proto Michala Štěpána ptala právě na tento problém.

Člen vedení ČD tvrdí, že v pondělí večer zůstalo na trati už jen minimum vlaků, naprostá většina byla odtažena do maximálně tří hodin. Podle něj je navíc dispečink ČD na jednorázové výpadky velmi dobře připraven.

„Razance a celoplošnost námrazy však ukázala, že musíme zvýšit kapacitní možnosti komunikačních zařízení (web, sms zprávy,...). Například editaci mohl provádět omezený okruh dispečerů, nyní připravíme systém s možností zásahu více zaměstnanců. Připravujeme nové kontaktní centrum, které zvýší kapacitu odbavení hovorů,“ uvedl v odpovědi na jeden z dotazů Štěpán.

Odpovědi člena vedení Českých drach čtěte zde

Michal Štěpán z Českých drah odpovídal čtenářům iDNES.cz ve čtvrtek 4. prosince 2014. Odpovědi můžete číst ZDE

Jednoho ze čtenářů zajímalo, proč ČD nevyužily autobusů najímaných od externích firem, jak to běžně dělají. „Tato extrémní situace byla velmi odlišná: byly namrzlé vozovky a dopravci se obávali zajištění bezpečné náhradní přepravy, druhým aspektem byla skutečnost, že městské dopravní podniky řešily náhrady vlastních výpadků tramvají a trolejbusů,“ odpověděl člen představenstva.

Čas hájení

ČD se ocitají pod palbou kritiky části veřejnosti, odborníků na dopravu i politiků kvůli své roli v kalamitní krizové situaci, která začala v pondělí. „Nepochopitelné je hlavně nestažení volných dieselových lokomotiv v noci z úterý na středu, které mohly tahat vlaky po elektrifikovaných tratích. Zbytečně tak vlaky stály,“ řekl Jindřich Berounský, místopředseda Svazu odborářů služeb a dopravy pro čtvrteční MF DNES. Drážní odboráři pochybení odmítli.

List nicméně připomíná, že z pěti set dieselových lokomotiv zastoupily elektrické jen tři desítky. A  situace se bude řešit i na úrovni Poslanecké sněmovny a Ministerstva dopravy, které si nechává zpracovat zprávu o průběhu celé akce. Ta by měla odpovědět na otázku, zda a v čem České dráhy pochybily.

Do normálního provozu se České dráhy vracejí teprve dnes, tedy po třech dnech od doby, kdy ledovka kompletně paralyzovala provoz na dráze, ale i jinde v dopravě. Na trati uvázly desítky vlaků, některé z nich přitom státní dopravce na trati nechal i s lidmi až do druhého dne. Ve vlacích se netopilo, v Expresu Landek na Přerovsku lidé trčeli 17 hodin a čekali na pomoc. České dráhy liknavost odmítají, argumentovaly třeba tím, že vlaky se musely odtahovat postupně a nejdříve se pomáhalo těm soupravám, které netopily.

Také podle Správy železniční dopravní cesty víc udělat nešlo, mluvčí Jakub Ptačinský nicméně připustil, že pro České dráhy je to velký reputační problém. „Škody jsou ohromné. Z výběru poplatků, i z poškození na tratích. Největší škody však jsou na reputaci železnice. Lidé ve vlacích zůstali velmi dlouho. Situace však byla extrémní, o moc víc se dělat nedalo,“ řekl iDNES.cz v pondělí. České dráhy jako náplast poškozeným cestujícím vyplatí stokorunové poukázky (více zde).