Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

On-line rozhovor s Radkem Špicarem ze Svazu průmyslu a dopravy

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
velikost textu:
vydáno 28.6.2016 12:45
Čtenářům iDNES.cz odpovídal na otázky spojené s brexitem Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. června 2016 do 13:25

OTÁZKA: Dobrý den, můžete konkrétně uvést, co nejčastěji k nám Britové vyváží, a naopak co mi exportujeme k nim? Je něco z toho nenahraditelné? Děkuji. Dana
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Velká Británie je pro český export jedním z nejdůležitějších trhů. Vyvážíme tam za více než 200 miliard, což dělá z Británie náš čtvrtý nejvýznamnější exportní trh. Tahounem exportu je automobilový průmysl, pro Škodu auto je Británie 4. největším trhem, pro Hyundai je dokonce největším trhem. Na tomto trhu jsou závislí také čeští výrobci autodílů. Druhým nejvýznamnějším průmyslovým sektorem vyvážejícím do Británie je strojírenský průmysl, ať už se jedná o finální stroje nebo součásti strojů. Ne nevýznamnou součást exportu z ČR do UK tvoří také služby, kterých tam vyvážíme něco přes třicet miliard. Z Velké Británie dovážíme takové zboží jako je textil, léky, výrobky z oblasti elektrotechnického průmyslu a další. Nicméně v této souvislosti považuji za důležité zmínit, že britské firmy mají ČR velmi rády, nesoustředí se pouze na vývoz, ale intenzivně tady investují, čímž vytváří tisíce pracovních míst. K těm nejznámějším investorům patří Vodafone, Tesco nebo HSBC. Nahraditelné je v dnešní době téměř cokoli, otázkou je, zda by se jednalo o náhradu ve stejné kvalitě a za stejnou cenu. 28.6.2016 13:05
OTÁZKA: Kdo koho podle vás - z obchodního hlediska - víc potřebuje? My Británii nebo Británie Česko? Roman
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Pokud bychom se dívali pouze na obchodní výměnu mezi těmito dvěma zeměmi, potom by bylo možné říci, že více potřebujeme my Británii, protože do ní více vyvážíme nežli dovážíme, a je proto pro nás klíčovým odbytištěm. Na druhé straně ale stojí britské investice v ČR, které jsou velmi významné. Britští investoři patří mezi deset největších investorů u nás. Většina z nich je v ČR velmi spokojená a rádi by své investice rozšiřovali. Lze tedy říci, že závislí jsme na sobě navzájem. Spolupráce je prospěšná pro obě strany, pokud by v souvislosti s Brexitem došlo k jejímu narušení, oslabilo to Velkou Británii i Českou republiku. 28.6.2016 13:09
OTÁZKA: Proč zastáváte názor "ještě více Eura, ještě více Unie"? Není to cesta do pekel? Myslíte si, že EU je schopna reagovat na vnější okolnosti tak, aby se nerozpadla, když toho nebyla schopna doposud? Nehledá EU sama sebe a proč si myslíte, že se nejedná o nadbytečnou nefunkční instituci? Brešťan
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Optimální řešení v tuto chvíli by podle mého názoru bylo zachování evropské sedmadvacítky, kde o podobě a budoucnosti EU rozhodují země eurozony společně s nečlenskými zeměmi eurozony. To byla vždy správná politika ČR, kterou Británie podporovala. V tuto chvíli však o Británii přicházíme a může se stát, že země eurozony se budou chtít stát hlavní skupinou států rozhodujících o tom, jak se EU bude dále vyvíjet. Pokud by k tomuto vývoji, kterému se někdy říká vícerychlostní Evropa, došlo, potom považuji za nesmírně důležité, abychom byli členy skupiny, která bude rozhodovat, a nestáli mimo ni. Jedno britské přísloví totiž říká: Buďto jste u stolu, nebo jste na stole. ČR musí být u stolu, protože jsem na EU více závislí nežli většina ostatních států, proto se musíme snažit, abychom její podobu mohli v maximální možné míře ovlivňovat. 28.6.2016 13:13
OTÁZKA: Merkelová dnes řekla: Volný přístup ke společnému trhu dostane ten, kdo bude akceptovat čtyři základní evropské svobody pohybu - lidí, zboží, služeb a kapitálu. Souhlasíte s tímto tvrdým postojem k vyjednávání s Brity? Eugen
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: V šoku, který Brexit u některých představitelů EU vyvolal, se začínají objevovat, podle mého názoru, přehnané emocionální reakce typu "Británie musí okamžitě odejít z EU", "Zrušme angličtinu jako jednací jazyk EU", "Všechny členské státy EU teď musí okamžitě vstoupit do eurozony". To v tuto chvíli nepovažuji za rozumný postup. Myslím si, že je potřeba uklidnit emoce a jít do jednání s chladnou hlavou. Na druhou stranu, pokud někteří politici v VB předpokládají, že například omezí volný pohyb osob na svém území, ale EU jim bude nadále zpřístupňovat svůj vnitřní trh, myslím, že brzy poznají, že vyjednat něco takového bude problém. Podle těch prvních reakcí představitelů české vlády, které jsem viděl v posledních dnech na Twitteru, by s tím česká vláda, a nejenom ona, měla problém. Já s tímto přístupem, který možná můžete označit za tvrdý, naprosto souhlasím. Jinými slovy, ať už ta složitá vyjednávání po Brexitu mezi EU a VB dopadnou jakkoli, bude to muset být oboustranně výhodná a rovnocenná dohoda. 28.6.2016 13:18
OTÁZKA: Buďte konkrétní, jaké byrokratické povinnosti brzdí obchod v rámci EU nejvíce? Vítězslav
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Z pohledu českých exportérů je největším přínosem evropské integrace existence vnitřního trhu, který české ekonomice, která je absolutně závislá na exportu, exportujeme 80% našeho HDP, umožňuje úspěšně umisťovat naše zboží na trzích EU. Právě v oblasti vnitřního trhu, který stále ještě není plně liberalizovaný, například v oblasti služeb nebo ICT průmyslu, ale vidím největší prostor pro zlepšení. Pokud politici najdou odvahu vnitřní trh ještě více liberalizovat, pomůže to hospodářskému růstu většiny členských zemí včetně Unie jako celku. EU bývá často kritizovaná za příliš mnoho administrativy a regulace, ale musíme si uvědomit, že chcete-li sjednotit 28 zemí, jsou prostě společné standardy nutné a pro byznys nezbytné. Nesmí se to ale samozřejmě přehánět, což se v minulosti častokrát stalo. Dobrým příkladem je například regulace v oblasti emisí CO2, která mnohdy nerespektovala ekonomicky únosná řešení a vyháněla firmy z Evropy. Proto je nutné, aby brala Evropa víc vážně, nežli tomu bylo v minulosti, taková opatření, jako je používání RIA, to znamená vyhodnocovala u každého nového zákona jeho dopady do podnikatelského prostředí. 28.6.2016 13:25
OTÁZKA: Dobrý den, která další země kromě Británie by byla podle vás natolik ekonomicky a politicky silná, aby si po případném svém exitu vyjednala solidní podmínky spolupráce se zbytkem EU? Co třeba takové Dánsko? Ladislav Novák
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Dobrým příkladem země, která si vyjednala velmi dobré vztahy s EU, které pro ni byly výhodné, je například Norsko. Ne každá země má ale tak bohaté zásoby nerostných zdrojů, aby si něco podobného mohla dovolit. Proto doufám, že Brexit nepovede k dominovému efektu, ať už u zemí, které si to dovolit mohou, nebo u těch, které si to dovolit nemohou. Jednotní jsme společně a rozdrobeni bychom byli slabší všichni, včetně těch nejsilnějších. Myslím, že pro Evropu platí to samé, co platí pro Spojené státy, to znamená United we stand, divided we fall. 28.6.2016 13:29
OTÁZKA: Británie se obává že zchudne a hrozí zvýšením daním, podle různorodých zdrojů hrozí společenské nepokoje, které se mohou přenést až do ČR, protože lidé již nereagují jen na fakt, ale na pouhé očekávání. K "rozkladu" EU dojde různými formami, které budou mít dopady na obyvatelstva jednotlivých států. Myslíte si, že Česko dokáže takovým situacím čelit a domníváte se, že by zvolila obdobnou strategii jako VB, která plánuje zvýšit daně? Pepper
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Přestože se i v ČR v souvislosti s Brexitem začínají objevovat volání po odchodu z EU, pevně doufám, že k ničemu takovému nikdy nedojde. Nejsme Velká Británie a odchod z EU by pro nás byl ekonomickou sebevraždou, a to nehovořím o geopolitických rizicích, které by pro nás takovýto krok představoval. Věřím, že čeští politici najdou odvahu, přestože to možná v tuto chvíli není příliš populární, vysvětlovat občanům, jak důležitá pro nás EU je a jak moc jí vděčíme za svoji bezpečnost a prosperitu. 28.6.2016 13:32
OTÁZKA: Zdravím vás, která odvětví českého průmyslu může brexit postihnout nejhůře? Automotive?? Drahoš
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Máte naprostou pravdu. Pokud by jednání mezi EU a Británií nedopadla dobře a byly narušeny vzájemné obchodní vztahy, nejvíce by byl ohrožen automobilový průmysl, poté strojírenský a také sektor služeb. V tuto chvíli může ale říct, že firmy ve všech těchto sektorech nepropadají žádné panice, jen se zájmem a určitou nervozitou sledují současný vývoj a podle něj se budou situaci přizpůsobovat. Jinými slovy chovají se tak, jak jsou z byznysu zvyklí, to znamená, doufají v to nejlepší, ale připravují se na to nejhorší. Většina z nich předpokládá, že se podaří vyjednat dohodu, která obchod příliš neomezí, na druho stranu jsem přesvědčen, že jsou připraveni pracovat na získání alternativních odbytišť, pokud by to bylo nutné, a to přesto že by to bylo značně nákladné a trvalo by to dlouhou dobu. 28.6.2016 13:36
OTÁZKA: Máte potuchy, jak moc exportuje Německo do VB a obráceně? Zajímalo by mě, jak moc Německo má zájem na tom, aby se vyjednaly dobré podmínky. Olda
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Přesná čísla neznám, ale Německo je pro VB a obráceně jeden z nejvýznamnějších obchodních partnerů. Je tedy v zájmu Německa, aby vzájemný obchod byl co nejméně narušen. Na druho stranu jsem byl v posledních dnech v kontaktu s kolegy z Německého svazu průmyslu, kteří jasně říkají, že myslitelná je pouze férová dohoda pro obě strany a VB a její politici by neměli očekávat, že získají vše co chtějí, aniž by za to museli něco dát. Němečtí kolegové byli také velmi skeptičtí co se týká budoucích německých investic ve Velké Británii, vzhledem k nejistotě, kterou Brexit vyvolal. 28.6.2016 13:38
OTÁZKA: jak dlouho zustanou svetove trhy volatilni? cele ty roky, nez si britanie vyjedna nove podminky? co by ted prineslo zasadni uklidneni? zvedavec
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Zcela jistě se bavíme o dnech, s největší pravděpodobností i týdnech. Zda to budou měsíce nebo roky, bude záležet na tom, jak rychle se uklidní situace ve Velké Británii, jak rychle bude určen partner pro vyjednávání s EU a s jakým půjde do vyjednávání mandátem. Na to je teď potřeba počkat, protože každý, kdo někdy vyjednával složitější obchodní případ, ví, že není nic horšího, než mít naproti stolu partnera se slabým mandátem, který ani pořádně neví co chce a kam může ustupovat. Právě rychlost, jednozačnost těchto jednání a pokud možno pro obě strany výhodný výsledek, jsou tím, na co teď všichni čekají. 28.6.2016 13:42
OTÁZKA: Dá se nějak na brexitu vydělat? Skrblík
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Chce to trochu odvahy, ale jde to. Každá krize přináší i příležitosti. Zkuste nakoupit oslabené měny a akcie podniků, které Brexit negativně ovlivnil. Když to uděláte v dostatečném objemu a naplní se vaše optimistické očekávání, že se to jednou zlepší, tak na tom můžete vydělat. Ze zisku mě pak můžete pozvat na pivo za dobrý investiční tip. 28.6.2016 13:43
OTÁZKA: Jak konkrétně může Svaz průmyslu a dopravy pomoci a být přínosná exportérům v době nastávajících "exitů"? Luděk Moláček
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Svaz průmyslu je součástí Business Europe, což je jakýsi evropský svaz všech průmyslových svazů, který významně ovlivňuje evropskou politiku a je i u současné diskuze o dalších krocích EU vůči Británii. Jsme tedy schopni naše členy velmi rychle informovat o pravděpodobném budoucím vývoji a v souladu s tím, co je pro ně důležité, ovlivňovat skrz Business Europe evropské instituce. V případě, že by došlo k narušení obchodních vztahů mezi Británií a EU, které by negativně dopadly na český export, jsme samozřejmě připraveni jim pomoci s hledáním alternativních odbytišť, jako jsme to udělali při zhoršení obchodu s Ruskem v souvislosti s ekonomickou krizí a protiruskými sankcemi. Předpokládám, že jako v tomto případě budeme mít plnou podporu vlády, která nám s tím skrze svoji ekonomickou diplomacii pomůže. 28.6.2016 13:47
OTÁZKA: Může Česko na odchodu Británie z Evropské unie nějak ekonomicky vydělat? Petr Nováček
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Spíše se obávám toho, o co bychom mohli příjít, kdyby se nepodařilo situace stabilizovat, a vzájemné obchodní vztahy by byly narušené. Možná bychom mohli uvažovat o tom, že naši exportéři nahradí ty britské na vnitřím trhu za předpokladu, že by se těm britským zkomplikoval na vnitřní trh přístup. Ale vzhledem ke struktuře britského a českého exportu to příliš optimisticky nevidím. 28.6.2016 13:49
OTÁZKA: Ahoj Radku, myslíš, že je EURO+UNIE pro náš trh skutečně nejpřínosnější ? nebylo by jednodušší nastavit obchodní dohody s EU a vytvořit podobný model "spojenectví" jako Švýcarsko ? Jsme transitní země, také se bez nás neobejdou. a po včerejším dnu čtení, jak nás přehlíží nyní při jednáních v Bruselu se mi to moc nelíbí. Kryštof Klíma
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Zdravím do Dobřichovic! Obávám se, že zrovna bez nás by se ostatní obešli, byť máš pravdu, že tranzitní země jsme a vyžadovalo by to určité transakční náklady. Byl bych rád, kdyby tomu bylo jinak, ale Švýcarsko ani VB stále ještě nejsme. 28.6.2016 13:51
OTÁZKA: Co bude nebo může Brexit znamenat pro české pobočky Anglických mateřských firem? Děkuji James
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Radek Špicar: Včera jsem absolvoval debatu s šéfkou britské obchodní komory, která tvrdí, že tak jako české firmy nepodléhají žádné panice, to samé se dá říct o těch britských. Sám jsem však už hovořil s několika britskými firmami působících u nás, které mě informovaly, že alespoň pro tuto chvíli, než se vyjasní jak se bude postupovat dál, utlumily plánované investice v ČR a vyčkávají. 28.6.2016 13:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.