Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konkurence Českým drahám pomohla k lepšímu, říká reportér iDNES.cz

  13:32aktualizováno  17:12
České dráhy už nejsou pro smích, říká reportér iDNES.cz, který v rámci test od úterý do čtvrtka vystřídal 45 vlaků, v nichž strávil 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2 976 kilometrů. Stejný test podnikl už před pěti lety. Na dojmy, zážitky a změny se ho čtenáři ptali v on-line rozhovoru.

Reportér iDNES.cz otestoval stav českých vlaků a železnic. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Třídenní cesta mě utvrdila v tom, že ČD začaly nepořádek brát vážně. Vlaky jezdí čisté a uklizené, a pokud natrefíte na nepořádek, s velkou pravděpodobností to bude kvůli jinému cestujícímu,“ říká Jan Sůra.

Odpovědi Jana Sůry na otázky čtenářů najdete ZDE

Podle něj konkurence výrazně pomohla Českým drahám zlepšit služby. „Co se týče kvality samotného servisu, zejména na hlavních tratích se ČD přiblížily, v některých případech i předehnaly soukromé dopravce. To samé platí i u vozového parku. Historický dluh ČD v modernizaci vozidel je ale vysoký a v řádu desítek miliard,“ uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři.

Za pět let se podařilo Českým drahám opravdu zásadně proměnit vozový park, i když stále řada hrůz zůstává na kolejích.

Jedny z nejhorších vlaků jsou podle reportéra iDNES.cz na jižní Moravě. Ostudnou tratí, kterou zmiňují tak čtenáři, je například spoj z Prahy do Hradce Králové. Starších vlaků i nádraží ve špatném stavu za pět let ubylo, ale stále jich je příliš. Například Brno je podle Sůry téměř žijící železniční muzeum.

A dodává, že české železnici by pomohly lepší tratě. „Můžete mít super služby, ale pokud cesta z Prahy do Liberce trvá vlakem dvakrát déle než po silnici, mnoho lidí tak jezdit nebude.“

I přes to, že je letos na českých železnicích mnoho výluk, České dráhy jsou na ně slušně připraveny: náhradní autobusová doprava je dobře značená, u větších výluk nechybí pomocný personál, který lidem ukazuje cestu od vlaku.

Ne všechno však na třídenní cestě bylo pozitivní. Za celou cestu redaktor potkal mnoho průvodčích: od lidí, které zjevně tato práce baví a dávají to najevo, až po jedince, kteří se chovají, jako by lidi nesnášeli a cestující je pro ně v podstatě přítěží.

Kapitola sama o sobě jsou jízdní řády. Nesestavují je většinou České dráhy, ale zajišťují je objednatelé, tedy stát a kraje. Najít v nich někdy logiku je opravdu náročné. Třeba když přijede spěšný vlak do Trutnova od Chlumce nad Cidlinou a jen chvíli před tím odjede vlak do Adršpašských skal, přičemž další jede až za několik hodin.

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2976 kilometrů.

TŘI DNY VE VLAKU. Reportér Jan Sůra během tří dnů strávil ve 45 vlacích 44 hodin čistého času a najezdil celkem 2976 kilometrů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.