Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zjednodušíme tarify, slibuje nový šéf Českých drah Daniel Kurucz

  11:32aktualizováno  13:56
Je už třetím ředitelem v posledním roce. Ekonom Daniel Kurucz se musel rychle zorientovat v drážní problematice, u státního dopravce s 26 tisíci zaměstnanci je necelý rok. V on-line rozhovoru iDNES.cz mimo jiné uvedl, že České dráhy zjednoduší tarify. "Jsou přijímána opatření, která mají vyhodnotit zájem o konkrétní nabídky," odpověděl.

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. | foto:  František Vlček, MAFRA

Kurucz slíbil, že se České dráhy pokusí systém tarifů zjednodušit. "Aktuálně provádíme analýzu tarifu a nabídky, o které není dostatečný zájem, budou postupně rušeny," řekl bez bližších podrobností. "Na druhé straně zhodnotíme rovněž všechny negativní dopady, které s sebou změny v označení tarifních nabídek přináší," doplnil v on-line chatu se čtenáři iDNES.cz Kurucz.

Už minulý pátek při svém jmenování do čela drah naznačil, že jeho prioritami budou úspory, prodej železničních stanic nebo urovnání sporů s konkurencí. Chce osekat náklady o zhruba 200 milionů korun. Je jasné, že jedním z hlavních úkolů bude boj s předlužením, které dosahuje 26 miliard korun.

Odpovědi nového šéfa drah Daniela Kurucze najdete ZDE

Zajímá vás, kam pojedou České dráhy pod Danielem Kuruczem? Nový ředitel byl hostem on-line rozhovoru iDNES.cz. Odpovědi můžete číst ZDE

Vedle rostoucích dluhů však musí státní dopravce udržet krok s konkurencí a nabídnout cestujícím lepší služby. Vlaky ČD jsou i přes postupné omlazování v posledních letech zastaralé, ale pořízení nových znamená další zadlužování. "S konkurenčními dopravci musíme ve férové soutěži poměřit své síly," uvedl.

Kurucz nedávno připustil, že místo nákupu novějších vlaků by se mohl opět oživit plán na modernizace. Řekl to poté, co Jančurův RegioJet drahám vykoupil část vlaků po rakouských státních drahách ÖBB, na něž měly ČD zálusk (více zde).

Investovat do modernizací se bude dál. "Je třeba si uvědomit, že období, kdy ČD a ČD Cargo zadávaly modernizace a střední a vyšší opravy externím dodavatelům, aniž to bylo nezbytně nutné, je minulostí. Budeme se chovat jako řádní hospodáři a modernizovat to, co opravdu potřebujeme," odpověděl čtenáři.

Tématem nadcházejících let bude i nedotažené otevírání tratí soukromníkům. Z dosavadních pokusů zatím sešlo, volná soutěž je jen na trati Praha - Ostrava, kde jezdí i RegioJet a Leo Express. Nejen dopravce, ale také stát šetří. Z rozpočtu ministerstva dopravy i krajů teče do dálkové i regionální železniční dopravy stále méně peněz (ročně kolem 12 miliard). ČD počet zákazníků neklesl, ale stagnuje.

Internet v dálkových spojích do 4 let

ČD chtějí do čtyř let vybavit všechny expresní dálkové spoje Wi-Fi připojením k internetu, prozradil jejich nový šéf. S dodavatelem se právě v úterý dohodl, že bude připojení osazeno do nových souprav RailJet. Dnes je v Pendolinech a některých regionálních spojích RegioPanter a RegioShark.

Kurucz je třetím šéfem Českých drah v posledním roce. Ještě loni vedl státního dopravce Petr Žaluda, po něm staronový ředitel Dalibor Zelený, který mluvil o nutnosti šetřit a zúžil například počet členů vrcholného managementu. Za jeho krátké éry se zredukovalo i příliš štědré odměňování. Sám nedávno odešel z ČD s odstupným ve výši dvou platů (cca 500 tisíc Kč), naproti tomu jeho předchůdce Žaluda vyfasoval zlatý padák ve výši 24 platů, tedy okolo 12 milionů korun.

Jaký plat bude mít Kurucz, zatím není jasné. "Bude stanoven Dozorčí radou společnosti. Zatím se tak nestalo," podotkl. 

Nový šéf Českých drah přišel podobně jako dříve Žaluda k železnici zvenčí a touto problematikou se nikdy nezabýval. Loni v květnu nastoupil do Českých drah jako náměstek pro ekonomiku a byl zvolen členem představenstva. Dříve zasedal v představenstvu Agrofertu a vedl jednu z předních chemiček Synthesia. Svou kariéru začínal v logistice firmy Lagermax.

Podle dříve zmíněných zdrojů MF DNES si Kurucze do vedení ČD vybral ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Nynějším ministrem dopravy je Antonín Prachař, který je členem Babišovy strany.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.