"Bohužel některé regionální tratě bude nutné zrušit. Jedná se o tratě, které jsou dlouhodobě nevyužívané, není na nich objednávka veřejné dopravy a žádný dopravce je nevyužívá. Do údržby těchto tratí není možné vkládat veřejné prostředky," oznámil Kolář čtenářům. Konkrétní tratě ale neupřesnil.
Jiří Kolář vede státní organizaci SŽDC, která spravuje železniční síť, od 18. dubna. Zatímco jeho předchůdce Pavel Habarta byl spojován s bývalým ministrem a odsouzeným poslancem Vítem Bártou, o něm se říká, že má blízko k ODS.
Vít Bárta na jeho adresu v nedělním vysílání Primy vznesl závažné obvinění. O Kolářovi řekl, že změnil podmínky pro vypisování veřejných soutěží tak, aby padly na míru jen úzkému okruhu několika vyvolených firem. Uvedl, že kvůli tomu změnil směrnice správy železnic. A také zmínil, že ony vyvolené firmy si mezi sebou měly rozdělit zakázky na společné schůzce 18. května v jedné z malostranských restaurací.
ON-LINE ROZHOVORRozhovor čtenářů se šéfem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Kolářem skončil. Odpovědi čtěte ZDE |
"Zde tyto firmy pan Ondřej Novák, ředitel společnosti Viamont, organizoval z hlediska toho, která z firem bude mít jak velký podíl na trhu s opravami a údržbou," uvedl Bárta, který tvrdí, že šlo o zakázky za tři miliardy ročně.
"K žádné účelové úpravě podmínek zadávání soutěží SŽDC nedošlo. Zadávání zakázek probíhá podle zákona," odpověděl Kolář čtenáři, který se ptal na Bártovu kritiku.
Správa železnic už dříve na dotaz iDNES.cz uvedla, že ke změně směrnic, která upravuje ve firmě podmínky tendrů došlo, ale směrnici prý připravovalo ještě vedení Pavla Habarty. "Upravená Směrnice č. 53 přináší mimo jiné možnost přihlášení většího počtu uchazečů a je plně v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," sdělil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
"Všechna probíhající výběrová řízení na investiční akce, včetně dosud největšího projektu na modernizaci trati Rokycany - Plzeň, kde jsou předpokládané náklady cca 7,5 miliardy Kč, byla připravována ještě za bývalého vedení SŽDC," doplnil.
Koláře čekají zakázky za desítky miliard
Modernizace trati Rokycany - Plzeň je největší zakázkou spolufinancovanou Evropskou unií za existenci správy železnic. Na stole má tato organizace ale projekty po svých předchůdcích za desítky miliard. Kolář bude muset rozhodnout například o tunelu do Berouna nebo o stěhování brněnského nádraží. "V případě tunelu do Berouna si nejsem jist, že je to skutečně potřebná stavba," řekl v rozhovoru pro MF DNES.
Jedním z populárních témat, která se v souvislosti s novým šéfem SŽDC zmiňovala, bylo i možné zvýšení rychlosti na vybraných tratích ze současných 160 km/h až na 200 km/h. Kolář zároveň upozornil, že výstavba nových vysokorychlostních tratí nebude zřejmě za současné ekonomické situace možná.
Ředitel SŽDC chce také zlepšit komunikaci s dopravci i státem nebo čerpání peněz z evropských fondů. Státní organizace se mimo jiné zajímala o odkoupení nádražních budov.
Zpozdí se vlaky mezi Kolínem a Prahou?
SŽDC má také za úkol ladit jízdní řády vlaků jednotlivých dopravců, aby nedošlo k problémům. Například na vytížené trati z Prahy do Kolína se příští rok chystají rozsáhlé stavební práce a dá se čekat omezení. "Cesta z Kolína do Prahy se prodlouží o 3 až 6 minut po dobu výlukových prací," upřesnil Kolář v on-line rozhovoru.
Bývalý šéf státní firmy Pavel Habarta skončil údajně kvůli nedostatečné praxi v železniční dopravě. Jedním z jeho posledních zásahů do železnice bylo letošní zdražení ceny za používání tratí bez pravidelného provozu. To ohrozilo řadu lokálek, které zdražení ze zhruba 5 Kč na 50 Kč za kilometr považují za likvidační.