Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velký test Českých drah

Reportáž skončila 10. 9. 2015 20:45

Velký test Českých drah

Reportér iDNES.cz Jan Sůra tři dny testuje vlaky po celé republice

09.září 2015 v 12:06, příspěvek archivován: 10.září 2015 v 12:39

Tahle povinná publicita,to je stejně nápad :-)fakt je potřeba se chlubit tim,že v roce 2015 umime jezdit 160 max? pic.twitter.com/q319sUa6oJ

11:18
  • Nádražní budova v Mariánských Lázních.

    Nádražní budova v Mariánských Lázních. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

10:55
Odjezd vlakem Rx Křivoklát do Plzně. Kategorie vlaků Rx je od loňska nová, má značit rychlíky vyšší kvality. V soupravě jsou prakticky jen nové nebo modernizované vozy, kde je samozřejmostí například klimatizace, vakuová toaleta nebo informační systém. Další typ vlaků, kde jsou investované miliardy vidět. Velmi příjemné svezení.
10:30
Příjezd přesně podle jízdního řádu do Mariánských Lázní. Zdejší nádraží je jedním z pohrobků ambiciózního projektu Živá nádraží, kdy ČD začala některá nádraží dlouhodobě pronajímat výměnou za jeho opravu. Nájemcem je Grandi Stazzioni, pod který spadá i Hlavní nádraží v Praze. Nádraží v Mariánských Lázních se mu ale nedaří pronajmout, je tu jen trafika Relay.
10:49
  • Interiér první třídy v motorových jednotkách RegioShark.

    Interiér první třídy v motorových jednotkách RegioShark. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

09:59
Dieselová jednotka jede opět po elektrifikované trati, mohla by se přitom lépe uplatnit i na jiných tratích, kde mohou jezdit pouze dieselové stroje.
10:06
Odjíždím z Chebu osobním vlakem do Mariánských lázní. V ceně druhé třídy je i několik sedaček první třídy, které ve vlaku jsou. ČD zjevně rezignovaly na to, že by si někdo na krátkou jízdu osobním vlakem kupoval jízdenku do první třídy. Rozdíl je jen v sedačkách a jejich barvě.
12:09
09:50
Příjezd do Chebu asi se čtvrthodinovým zpožděním. Průvodčí se opakovaně za zpoždění omlouvá.
09:35
  • Interiér modernizovaného multifunkčního vozu, který ČD s oblibou nasazují na...

    Interiér modernizovaného multifunkčního vozu, který ČD s oblibou nasazují na jinak hlavně "koženkové" rychlíky. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

09:02
Karlovy Vary patřily dlouho na seznam měst s nejošklivějšími nádražími. Už nebudou, rekonstrukce odpudivé budovy začala.
08:25
Odjíždím rychlíkem Větruše z Klášterce nad Ohří do Chebu, rovněž cestou nabral zpoždění 15 minut, ve výluce mezi Mostem a Chomutovem. Ještě donedávna byl složen pouze z vozů z osmdesátých let, teď je nově i s modernizovaným vozem, který nabízí dostatečný komfort. Rychlíky Praha – Ústí nad Labem – Cheb by měly být další soutěží, kterou ministerstvo vyhlásí. Stát si slibuje především nasazení výrazně lepších vlaků, než dosud.
7:56
Krátký přesun motorovým vozem 810 do Klášterce nad Ohří.
07:55
Wifi se nakonec místy na chvilku chytla. Vystupuji v Kadani Prunéřově se zpožděním 24 minut.
07:35
Mezi Mostem a Chomutovem je další z velkých výluk, vlaky jezdí po jedné koleji. Nabíráme zpoždění téměř 20 minut.
06:48
Projíždím po takzvané Podkrušnohorské magistrále. Vlak je velmi slušně zaplněn, především mládeží dojíždějící do škol. Ve vlaku je wifi, jde sek ní přihlásit, ovšem získat z ní nějaká data je naprosto marné.
05:58
Pokračuji osobním vlakem směr Kadaň. Na trase jezdí nízkopodlažní jednotka regiopanter, čím dál častější vlak na české železnici. Pro potřeby příměstských linek ideální.
05:50
S několikaminutovým zpožděním jsem dojel do Ústí nad Labem. Cesta maďarským vozem příliš pohodlná na vyspání nebyla.
01:18
  • Odjíždíme. Maďarský vagón.

    Odjíždíme. Maďarský vagón. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

01:13
Odjíždím nočním vlakem Metropol, který jezdí mezi Budapeští a Berlínem. Čeká mě prakticky nejdelší možný noční přesun v rámci republiky až na sever Čech do Ústí nad Labem, kde bych měl být v 5.40. Pokus využít lehátkový nebo lůžkový vůz nevyšel: lístek jde koupit v Česku v tomto případě jen z Břeclavi.