Velký test Českých drah

Reportáž skončila 10. 9. 2015 20:45

Velký test Českých drah

Reportér iDNES.cz Jan Sůra tři dny testuje vlaky po celé republice

00:40
  • Čekat v noci na vlak na brněnském nádraží není zrovna bezpečný nápad. Naštěstí...

    Čekat v noci na vlak na brněnském nádraží není zrovna bezpečný nápad. Naštěstí vietnamské bistro na Masarykově třídě skrývá nerušenou kancelář v prvním patře. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

22:29
Brněnské nádraží je bezesporu jedním nejošklivějších a nejzanedbanějších v zemi. Zvláště v noční hodiny je průchod touto oblastí silným zážitkem. Velké plus ale přesto má: mají zde veřejné sprchy, na českých nádražích už věc nevídaná. Před nočním přesunem napříč republikou vítaná záležitost, která dodá další síly.
22:29
Jsem v Brně, kde pro dnešní den mé putování opět končí. Za středu jsem jel celkem celkem 17 vlaky a najel 908 kilometrů. Zpoždění se mi dnes opět nevyhla: načas jelo osm vlaků, u ostatních bylo ale zpoždění drobné do 10 minut. Výjimkou byly oba vlaky ze Slovenska, které přijíždí se zpožděním a ještě nabírají další kvůli stavebním pracem na české straně. Vyplatí se ale vždy se obrátit na průvodčí a zeptat se jich, jak je řešený přípoj na další vlak, ochotně volají na dispečink a zjišťují, zda budou čekat nebo ne. Takto na mě nečekal s téměř půlhodinovým zpožděním rychlík v Hulíně (na čekání jsem nijak netrval, když jsem zjistil, že naplánované pokračování z Olomouce na Krnov je opět náhradní autobus), naopak na mě počkal náhradní autobusy ve Valašském Meziříčí a railjet v České Třebové.
21:40
Díky průvodčímu z EC Hradčany čeká Railjet z Prahy do Brna v České Třebové, takže se bleskově přesouvám na jiné nástupiště a odjíždím do Brna. Vlak je velmi málo obsazený, což je dané především denní dobou.
21:00
EC Praha ze Žiliny si přiváží patnáctiminutové zpoždění, dnes prakticky minimum na této trase. Na rozdíl od ranního žilinského spoje jsou vozy podstatně „použitější“, zásuvky jsou například v jediném voze. Ve voze už chodí ochranka, protože jede v nočních hodinách. České dráhy a slovenský ZSSK ale slibují, že i na této trase sjednotí standardy.
20:38
Osobní vlaky mezi Šumperkem a Nezamyslicemi nepatří zrovna ke špičce ČD, staré koženkové, případně revitalizované koženkové vozy. V diskuzích často slýchám, co proti koženkám mám. Není to nic proti samotnému materiálu, je tyto vozy jsou už technicky i morálně zastaralé a tomu také odpovídá i „vůně“ celého vlaku. Vystupuji v Zábřehu na Moravě.
20:04
Momentálně ze Šumperku. Teplé letní noci už vzaly za své.
16:53
Pokračuji regionálním vlakem přes Uničov do Šumperka. Jde o první regionální trať, kde chce SŽDC zavést rychlost 160 kilometrů za hodinu. Jedním z důvodů je velký potenciál pro růst počtu cestujících.
17:58
Zaplněným pendolinem vyrážím do Olomouce. Po krátkém přesunu po koridoru se vrátím zpět na pomalejší tratě.
17:56
  • Zaměstnanci dep mají v oblibě vlaky pojmenovávat po ženách. Alenka jede do...

    Zaměstnanci dep mají v oblibě vlaky pojmenovávat po ženách. Alenka jede do Těšína, Ivanka už odjela do Opavy. / Autor: iDNES.cz

16:51
Po dlouhé době je trať na letiště Mošnov úplně novou v české železniční síti. I díky blízkému odletu charteru do Řecka jelo vlakem 25 lidí.
15:29
Ráno jsem si liboval nad krásnou krajinou Bílých Karpat. Ostravsko příliš estetický zážitek není, zvláště v takový zatažený den. Vlaky tu jsou ale dobře řešeny: region je protkaný sítí S linek, na kterých jsou většinou nasazeny patrové jednotky City Elefant.
15:09
Z Českého Těšína jsem na sedmdesátikilometrové cestě na mošnovské letiště.
14:31
Jedu podmračeným Ostravskem do Českého Těšína. Za chvíli přes Bohumín zpět do Ostravy. Český Těšín je další totálně rozkopané nádraží.
13:28
  • Ze Svinova vyrážím poznávat Ostravsko. Elefantem do Českého Těšína.

    Ze Svinova vyrážím poznávat Ostravsko. Elefantem do Českého Těšína. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

12:39
  • Expres Slezan do Ostravy. Takhle nějak si představuji cestování ve 21.století.

    Expres Slezan do Ostravy. Takhle nějak si představuji cestování ve 21.století. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

11:19
  • Restaurační marketing u Hulína aneb jak využít zpoždění.

    Restaurační marketing u Hulína aneb jak využít zpoždění. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

11:00
Polským motorákem jsem dojel do Hulína. Přípoj na Olomouc nečekal, takže měním plány a jedu poznávat Ostravsko.
10:22
  • Poloprázný autobus z Valmezu do Kunovic.

    Poloprázný autobus z Valmezu do Kunovic. / Autor: Jan Sůra, iDNES.cz

10:10
A opět autobusem, výluka z Valašského Meziříčí do Kunovic. Zpoždění vlaku narostlo, autobus ale počkal. Jedou dva poloprázdné autobusy, bohatĕ by stačil jeden. Pochybuji, že s touto sekyrou ještě stihnu rychlik z Hulína do Olomouce.