Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 25. 9. 2015 20:21

Emisní skandál Volkswagen

Automobilka Volkswagen přiznala, že software falšující výsledky emisních testů se týká 11 milionů aut po celém světě. Problémové motory do automobilů instalovala i česká Škodovka. Emisní skandál společnosti otřásl akciemi největší automobily světa.

17:27
Česko
Kauza Volkswagen by neměla mít na Česko makroekonomické dopady, shodují se analytici. Podle nich lze spíše očekávat dopad na firmy dodávající německému koncernu. "Potíže Volkswagenu patrně nestrhnou Německo do recese, zpomalit růst HDP o několik desetin procentního bodu by ale mohly. Při vazbách české ekonomiky na Německo, by to bylo cítit i zde. Nicméně spíše na úrovni konkrétních firem než v makroekonomických číslech," uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek. Dodal, že Volkswagen je pro německou ekonomiku podobně důležitý jako Škoda Auto pro Česko.
17:20
Automobilový průmysl
VIDEO: Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu motoru.
17:08
Automobilový průmysl
Více o emisních normách automobilů BMW čtěte v rubrice Auto na iDNES.cz.
17:00
Globální dopad
K prošetřování případu podvodů s emisemi se přidává i Indie. Zjišťovat, zda-li Volkswagen v druhé nejlidnatější zemi světa používal ve svých vozech podvodný software, bude Státní agentura Automotive Research Association of India, informovala agentura Bloomberg.
16:48
"Volkswagen musí změnit firemní kulturu," píše se v dopise, který obdrželi zaměstnanci koncernu. V textu zároveň stojí, že management společnosti udělá vše pro to, aby nebyla ohrožena pracovní místa ve společnosti.
16:30
Evropská unie
Francie plánuje testování, které zaručí, že auta na tamních silnicích nepoužívají software, který Volkswagen nainstaloval do svých vozů, aby oklamával emisní normy. Oznámila to francouzská ministryně životního prostředí Segolene Royalová po schůzce se zástupci automobilek Renault a PSA Peugeot Citroen.
16:04
Automobilový průmysl
  • Reklamní kampaně Volkswagenu se často opíraly o spolehlivost a hospodárnost,...

    Reklamní kampaně Volkswagenu se často opíraly o spolehlivost a hospodárnost, což může ve světle nedávného zjištění působit lehce ironicky. / Autor: Volkswagen

16:03
Automobilový průmysl
Dva vysocí inženýři koncernu Volkswagen skandál neustojí, píše německý list Bild. Ředitel vyývoje a výzkumu Audi Ulrich Hackenberg a hlavní inženýr Porsche Wolfgang Hatz budou podle deníku propuštěni po pátečním zasedání dozorčí rady společnosti.
15:47
Evropská unie
Skandál s manipulací s emisemi u naftových vozů automobilky Volkswagen se dotýká také Seatu. Španělská filiálka německého kocernu vyrobila od roku 2009 přes půl milionu vozidel s upraveným motorem, píše s odvoláním na zdroje z automobilky španělský deník El País. Španělská automobilka oficiálně pouze potvrdila, že do některých ze svých vozů namontovala dotčené motory EA189. Nepotvrdila, ani nevyvrátila však jejich počet a odkázala na oficiální údaje mateřské společnosti.
15:38
Automobilový průmysl
Winterkorn má nárok na 70 procent svého fixního platu. Podle výroční zprávy Volkswagenu by též mohl získat dvouleté odškodné pro případy, kdy "je ukončeno působení člena vedení z důvodů, které nezavinil". Winterkorn při své rezignaci prohlásil, že "si není vědom osobního pochybení".
15:13
Automobilový průmysl
Začíná se spekulovat o tom, jaké odstupné dostane generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn, který ve středu rezignoval. Winterkorn obdrží milion eur z 28,5milionového rozpočtu pro plat ředitele koncernu. Na kompenzacích by si potom mohl odnést 3,2 milionu eur. Winterkorn patří se základním platem 1,6 milionu eur mezi nejlépe ohodnocené evropské manažery. Jeho roční kompenzace včetně bonusů a věrnostního příplatku loni vzrostla na 16 milionů eur.
15:11
Akciové trhy
V nejbližších týdnech se podle analytiků vyplatí nakupovat akcie konkurenčních automobilek. Dá se ale předpokládat, že ostatní automobilky na celé kauze vydělají, protože samotnou světovou poptávku po automobilech by skandál ohrozit neměl a VW jistě klesnou prodeje.
15:08
Akciové trhy
Emisní skandál bude akciové trhy ovlivňovat minimálně celý říjen. "Již teď je vidět, že kauza kolem VW se negativně projeví na víceméně všech kotovaných automobilkách. Důvodem je, že budou probíhat zřejmě intenzivnější testy na všech vozidlech. Regulatorní zásahy či přinejmenším jejich riziko se zřejmě projeví na ochotě investorů do daných titulů investovat," řekl analytik J&T Banky Milan Vaníček. Situace si podle něj vyžádá zvýšenou pozornost přinejmenším na celý říjen. "Vše bude záležet na dalším průběhu a dokážu si představit scénáře, kdy může být průběh delší a bolestivější, ale i naopak," dodal.
14:44
Akciové trhy
Skandál s emisemi u Volkswagenu se negativně projevuje i na akciích dalších firem automobilového průmyslu. Řada výrobců aut už vykázala dvouciferné ztráty.
14:17
Automobilový průmysl
Škoda a VW prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 000 nových vozů s naftovými motory. Značná část byly agregáty, které mohly obcházet emise.
14:15
Automobilový průmysl
Některé dieselové vozy BMW v běžném provozu výrazně překračují evropské emisní normy. S odvoláním na informace mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT to napsal v nejnovějším čísle časopis AutoBild. Podle něj by tak mohl skandál s emisemi zasáhnout po Volkswagenu další německou automobilku. BMW už dříve jakékoliv pochybení popřela.
14:10
Evropská unie
Evropská komise vyzvala všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu manipulací s emisními testy u naftových vozů.
13:20
Automobilový průmysl
Novým generálním ředitelem Volkswagenu by se mohl stát Matthias Müller, současný šéf Porsche. Mezi další potenciální kandidáty na nejvyšší post v koncernu patří Herbert Diess, Rupert Stadler (Audi), Andreas Renschler a šéf dcery Škoda Winfried Vahland.
13:15
Automobilový průmysl
Je možné, že Volkswagen zítra vyvodí z celé kauzy širší personální důsledky. Agentura Reuters napsala, že by mohli být nahrazeni top manažeři společnosti, i když o podvodu s emisemi nevěděli. V souvislosti s případným vyhazováním padají jména ředitele americké divize VW Michaela Horna a šéfa prodejů Christiana Klingera.
13:08
Automobilový průmysl
Francouzský ministr hospodářství Emanuel Macron prohlásil, že neexistují žádné důkazy, které by naznačovaly, že velcí francoužští autovýrobci jako Renault a Peugeot podváděli při testech s emisemi. Zároveň varoval, že přehnané reakce by mohly ohrozit pracovní místa. "Musíme být opatrní. To, že někdo lhal, neznamená, že budeme trestat všechny," řekl Macron před investiční konferenci, která se koná v Londýně.