Reportáž skončila 27. 1. 2016 20:33

S ČD nebo soukromníky? Testujeme železnice

Reportér iDNES.cz Jan Sůra dva dny na cestách mezi Prahou a Ostravou

12:27
Příjezd do Pardubic s minutou zpoždění. Dnes jezdí vlaky všech dopravců podstatně přesněji než včera.
12:12
  • S výjimkou RegioJetu se prakticky všichni cestující během cesty dozvídají,...

    S výjimkou RegioJetu se prakticky všichni cestující během cesty dozvídají, jakou rychlostí jedou. Leo Express používá monitory ještě pro zpravodajství a reklamu. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

12:10
  • Když si sednou dospělí proti sobě v Leo Express na čtyřsedačce, mnoho prostoru...

    Když si sednou dospělí proti sobě v Leo Express na čtyřsedačce, mnoho prostoru pro své nohy nemají. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

11:08
Leo Express začal jako první ze soukromníků jezdit i do Přerova, letos tu zastavují všechny jeho vlaky. Využívá toho, že jezdí obousměrnými jednotkami, takže otočení soupravy trvá jen čtyři minuty. Pro cestující může být ale nepříjemné, že z Prahy do Ostravy jedou část po směru jízdy a pak v protisměru.
11:39
Přední část jednotky Stadler Flirt má pro cestující i jinou nevýhodu: je u motoru, takže i hlučnější.
10:15
Leo Expressem se vracím zpět do Čech. Jízdenky za 99 korun zjevně zabírají: vlak je plně vyprodán, zbylo na mě poslední volné místo na nepříliš atraktivní čtyřsedačce v Kubíkově dětském oddílu. Místo dětí převažují studenti.
09:51
Se sedmi minutami zpoždění kvůli výluce přijíždím do Ostravy.
09:14
  • Snídaně dorazila za zhruba 15 minut. Její servírování mě poněkud překvapilo....

    Snídaně dorazila za zhruba 15 minut. Její servírování mě poněkud překvapilo. Černý tác s dvěma miniaturními párky a k tomu velká papírová taška s pečivem, kečupem, hořčicí a marmeládou. Za 99 korun to není zrovna dobrý poměr cena / výkon. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

09:14
V pendolinu je možné si přes palubní portál jídlo objednat a rovnou zaplatit. Obsluha je přinese až na místo. Zkouším tedy objednávku Euro snídaně za 99 korun.
08:34
  • Pendolinem pokračuji dál na východ.

    Pendolinem pokračuji dál na východ. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

08:35
Od tragické nehody ve Studénce je patrná v rezervačních systémech i menší obliba prvního vozu ve směru jízdy. Dnes je situace podobná, první vůz je nejméně obsazený.
08:25
Pendolinem pokračuji dál na východ. Využívám tichý oddíl, tedy původní vůz první třídy. Ten se ale od druhé v pendolinu liší jen barvou sedaček.
08:13
S minimálním zpožděním přijíždím do České Třebové. Bezproblémová jízda.
06:56
Cestuji opět modernizovaným vozem Bdmpee, který vznikl přestavbou východoněmeckých vozů řady Bp. Šlo o jednu z největších modernizačních zakázek Českých drah, získala ji společnost Pars nova. Na rozdíl od včerejška je připojení k internetu naprosto bezproblémové.
06:24
Vlak EC Porta Moravica. Mezistátní vlak směřující do Varšavy. Kdysi se ČD posmívaly RegioJetu, že v začátku jezdil s krátkými soupravami, situace se postupně otočila. Tento vlak má pouze čtyři vozy, z toho tři druhé třídy.
06:10
Noční vlaky začal provozovat RegioJet mezi Českem a Slovenskem už loni, od aktuálního jízdního řádu jezdí každý den. Ve vlaku ze Slovenska je od Čadce noční klid až do Pardubic, cestující si mohou u posádky objednat buzení. Vlak byl zaplněn zhruba z poloviny. V ceně jízdenky je kromě kávy i croissant, posádka půjčuje deky.
05:58
Příjezd na čas do Prahy.
00:36
Po krátké zajížďce do Žiliny se vracím zpět nočním RegioJetem do Česka.
23:50
  • Kolem půlnoci se může cestujícím toužícím po lístku s RegioJetem objevit...

    Kolem půlnoci se může cestujícím toužícím po lístku s RegioJetem objevit nepříjemné překvapení. / Autor: Jan Sůra iDNES.cz

23:37
Nočním vlakem Leo Express mířím na Slovensko. Soukromníci krátce po svém nástupu začali rozšiřovat spojení i směrem na východ. Vlak je sporadicky zaplněn, končí ve Spišské Nové Vsi.