Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

  17:11aktualizováno  17:11
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën koupí evropskou divizi americké General Motors za 2,2 miliardy eur. Bude tak stát před otázkou, jak uřídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu. Jednou z možných cest je specializace německé značky na elektromobily.

(Ilustrační foto;) | foto: AP

Opel Astra se stal loni evropským autem roku, v těchto dnech po něm přebírá na ženevském autosalonu prestižní ocenění Peugeot 3008. Vavříny z novinářské ankety ovšem nejsou tím, co oběma výrobcům momentálně vrtá hlavou. Jde o to, aby se dvoumiliardový automobilový byznys dekády podařil nejenom na papíře.

„Pro PSA jde o náročný úkol, jak zvládnout řídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu,“ říká Olivia Walkerová z konzultantské firmy Frost & Sullivan.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Vyřešit rébus tří velkých značek v jedné skupině může být nakonec pro PSA Peugeot Citroën jednodušší, než se zdá. Už před potvrzením o prodeji evropské části General Motors francouzskému koncernu za 2,2 miliardy eur se objevily zprávy, že šéf Opelu Karl-Thomas Neumann vidí budoucnost značky v elektromobilech. Opel by se tak mohl stát značkou PSA právě pro auta na baterky. A Neumann zůstává v čele německé značky i s novými majiteli.

Už brzy navíc Opel čeká velká sláva. Na evropském trhu se začne prodávat nový elektromobil Opel Ampera-e (což je v podstatě Chevrolet Bolt uvedený v USA na konci loňského roku). Praktické rodinné auto má mít dojezd až 385 kilometrů, základní cena začíná v přepočtu pod milionem korun a díky podpoře elektromobility v mnoha evropských státech by mohl sklidit výrazný úspěch.

Jenže to jsou záblesky šťastné budoucnosti, která nemusí dorazit. PSA Peugeot Citroën se totiž nejdřív potřebuje vypořádat s tím, že za posledních sedmnáct let Opel ani jednou nebyl v zisku. A jenom od roku 2011 ztráty evropské divize General Motors přesáhly pět miliard eur.

Menší, zato ziskovější

Francouzský koncern, který vyrábí značky Peugeot, Citroën a od roku 2013 luxusní DS, věří, že se mu Opel podaří vzkřísit podobně, jako se podařilo vstát z hrobu jemu samotnému. Ještě před třemi lety byl v potížích, takže mu musel pomoci francouzský stát společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Následovalo zavírání továren a rušení pracovních míst. Z loňského zisku už však PSA plánuje výplatu dividend.

Koncern očekává od spojení s Opelem úspory v následujících letech ve výši 1,7 miliardy eur, což vede k velkým obavám mezi zaměstnanci německé automobilky. Transakce by měla být vypořádána do konce roku, musí ji nicméně schválit ještě evropské regulační úřady.

Pokud vše vyjde, vznikne skupina, která se velikostí výrazně přiblíží Volkswagenu a bezpečně si s tržním podílem okolo patnácti procent zajistí post evropské dvojky.

Analytici však zatím označují obchod za logický zvláště z pohledu General Motors. Nejenže se GM zbaví dlouhodobě prodělečné divize, navíc za ni dostane 1,3 miliardy eur (zbývající podíl v transakci představují peníze za finanční divizi Opelu, kterou bude provozovat PSA společně s bankou BNB Paribas).

Odchod General Motors z Evropy ostatně trvá už pár let. Automobilka se nejdřív zbavila značky Saab, poté v Evropě skončila se značkou Chevrolet a teď GM odchází i ze samotného Opelu.

Současná šéfka skupiny Mary T. Barraová tak ukazuje, že chce stát raději v čele menší, ale ziskovější automobilky než soupeřit o post největšího výrobce aut. General Motors přesto nezmizí z Evropy úplně, ponechá si vývojové centrum na dieselové motory v italském Turíně.

Prezident GM Dan Ammann tvrdí, že evropský trh je tak odlišný od jiných, že Opel má s ostatními značkami v portfoliu GM společných pouze dvacet procent modelů. Nelze proto dosáhnout takových úspor při výrobě. Jako další důvod prodeje přidává, že se americký koncern hodlá soustředit více na Čínu a Severní Ameriku. GM se každopádně s PSA Peugeot Citroen dohodl na pokračování spolupráce.

Pětimilionový cíl

Námluvy PSA Peugeot Citroën a Opelu začaly už v únoru 2012, kdy se koncerny dohodly na vzniku aliance a Američané získali v PSA sedmiprocentní podíl. O rok později však koncern General Motors podíl prodal a spolupráce se nerozvíjela přislíbeným tempem.

Přesto nyní v Ženevě Citroën vystavuje dva modely, které se začaly vyrábět v továrně Opelu ve Španělsku. „PSA se touto transakcí stane ještě evropštější než dosud,“ dodává analytička Walkerová.

Předpokládá se přitom, že do budoucna počet společných modelů poroste. Měl by, pokud chce nově zformovaná skupina vyrábět přes pět milionů aut ročně, jak tvrdí zástupci PSA. Loni jich značky Peugeot, Citroen, DS a Opel daly dohromady „pouze“ 4,3 milionu po celém světě.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.