Opel Manta A Luxus (1970-1975).

Opel Manta A Luxus (1970-1975). - Opel. | foto: Opel, iDNES.cz

Opel začínal šicími stroji, sto padesát let poté čelí krachu

  • 14
Když v roce 1862 Adam Opel zakládal v německém městečku Rüsselsheim firmu na výrobu šicích strojů, netušil, že se jednou stane největší automobilkou v Evropě. Stejně tak ještě před půl rokem současný majitel Opelu nepředpokládal, že by značku mohla z trhu smést finanční krize. Nyní ale automobilka prosí stát o pomoc.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Všechno začalo před téměř sto padesáti lety výrobou šicích strojů. Adam Opel byl původně nenápadný kovodělník, obchodního ducha ale prokázal velmi rychle. Po šicích strojích v roce 1862 se o čtyři roky později začal orientoval na bicykly.

Tato sázka se mu vyplatila. V té době jízdní kola zažívala velký boom, na svět se totiž dostala jejich bezpečnější nízká verze, která vytlačila původní vysoká a nebezpečná kola. Popularita nízkých bicyklů stoupala a firma Adam Opel rostla. K urychlení výroby přispěla také malá inovace - stroje v továrně začala pohánět pára.

Auto se vyrábělo několik dní

V dalších desetiletích Opel vyrostl do největšího výrobce bicyklů na světě.

Z továrny vyjel první automobil v roce 1899. Nesl název Opel Patent Motor Car. Za dva roky zúročil Opel své zkušenosti s bicykly při výrobě motorek.

Opel z roku 1904.

V první polovině dvacátého století s výjimkou druhé světové války se Opelu nebývale daří. V roce 1906 z firmy vyjíždí tisící automobil. Firma do té doby jedno auto vyráběla dva a půl dne. Jen pro srovnání - kolínská TPCA je dnes schopna každou minutu vyrobit jedno auto.

Už v roce 1912 ale Opel vyráběl čtyři auta denně. Branami závodu vyjelo do ulic auto s pořadovým číslem deset tisíc. Další urychlení výroby přineslo zavedení pásové výroby v roce 1924. V tomto směru se firma stala v Německu průkopníkem.

Automobily Opel se v té době stávají díky razantnímu snížení jejich ceny široce dostupné pro veřejnost. Model Three Forg slevil z původních 4 500 marek na 2 980 marek, ale Němci jej mohli sehnat i pod dva tisíce.

V roce 1929 vstupuje do Opelu americký mamutí koncern General Motors. Získává v něm osmdesát procent akcií a prakticky jej ovládne. O dva roky později ho "spolkne" úplně. Dnes se zdá, že symbióza General Motors s Opelem spíše táhne tradiční evropskou automobilku ke dnu.

Plány automobilky narušili nacisté

V roce 1936 se Opel stává největším výrobcem a exportérem automobilů v Evropě. Jeho roční produkce stoupla na 120 293 vozů. Opouští výrobu kol a začíná se specializovat jen na auta pro obyčejné lidi.

Do toho ale vstupuje válka a nacisté. Jejich direktivy zní jasně. Auta pro veřejnost se vyrábět nebudou, potřebujeme letadla. A tak Opel vyrábí součástky do letadel nebo kokpity. Spojenecká letadla ho za to odměnila tím, že jednu továrnu Opelu srovnala se zemí úplně a druhou rozbombardovala jen z půlky.

Opel veterán.

Po válce opět Opel rozbíhá výrobu, expanduje a v podstatě roste až dodnes. Opel vyrobil mnoho modelových řad, úspěšnými se staly například variace modelu Kadett.

Opel v současnosti jedná s německou vládou o poskytnutí státní pomoci kvůli špatným hospodářským výsledkům mateřské společnosti General Motors a kvůli poklesu prodejů automobilů v důsledku hospodářské recese. Od státu chce získat asi 3,3 miliardy eur, tedy 94 miliard korun.

Německý ministr vnitra Wolfgang Schäuble nedávno řekl, že by měl Opel uvažovat o konkurzu. - více čtěte zde