Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stále více Čechů dává přednost půjčení auta před vlastnictvím

  9:35aktualizováno  9:35
Čím dál více Čechů dává přednost půjčování auta před jeho vlastnictvím. Domácnosti si oblíbily operativní leasing. Jezdit autem dráž, zato bez starostí, přitahuje hlavně mladou generaci.

Škoda Rapid Spaceback | foto:  Tomáš Benedikovič, SME.sk

Tuzemská zastoupení automobilek objevila nový způsob, jak zvýšit prodeje nových vozů. Ve velkém nabízejí pronájem aut prostřednictvím operativního leasingu soukromým osobám. Řidičům odpadá prakticky jakákoliv starost o auto kromě tankování. Stačí jen každý měsíc odeslat několikatisícovou splátku.

Čísla za loňský rok ukazují, že se dlouholetý trend mění. Vlastnictví auta přestává být pro řadu Čechů statusovou záležitostí. A k radosti automobilek službu využívá hlavně mladší generace.

Jak se prodávají auta v Česku

Podle údajů České leasingové a finanční asociace (ČLFA) loni smlouvu o operativním leasingu uzavřelo přes 7 000 lidí, což je meziroční nárůst o více než padesát procent. Tvoří už tak zhruba sedminu všech prodejů aut fyzickým osobám.

Celkem se v Česku takto loni pronajala auta za 1,9 miliardy korun. V nákupech s financováním přesto nadále vede spotřebitelský úvěr.

Pro zákazníky znamená operativní leasing náklady od čtyř a půl tisíce korun měsíčně. Započítáno v částce bývá téměř vše včetně pojištění či kontrol v servisu.

Prodejci vozů mají zase jistotu, že auto zůstane servisované u nich, obvykle ho i po skončení smlouvy prodávají jako mírně ojeté.

Fakta

Kolik stojí operativní leasing pro soukromníky

  • Škoda nabízí soukromým osobám smlouvy na 24 měsíců, při nichž se předpokládá nájezd 40 tisíc kilometrů. Nová Škoda Fabia Combi vyjde při dvouleté smlouvě se Škofinem na 5 999 Kč měsíčně s kompletním servisem a pětiprocentní spoluúčastí.
  • Hyundai nabízí smlouvy na 24, 36 a 48 měsíců. Za Hyundai ix20 s dvouletou smlouvou, maximálně 40 tisíc najetých kilometrů, kompletním servisem a pětiprocentní spoluúčastí zaplatíte 5 936 Kč měsíčně.
  • Volkswagen má k dispozici zatím pouze model Golf. Na dva roky a 40 tisíc kilometrů stojí Volkswagen Golf s kompletním servisem a pojištěním s pětiprocentní spoluúčastí 6 999 Kč měsíčně.
  • Peugeot nabízí operativní leasing buď na 24, anebo 36 měsíců. Peugeot 2008 na 24 měsíců a 40 tisíc kilometrů s pojištěním s pětiprocentní spoluúčastí stojí 7 199 Kč měsíčně.
  • Renault nabízí smlouvy na 24 a 36 měsíců. Za Renault Clio Grandtour zaplatí klient měsíčně 6 100 Kč s kompletním servisem a pojištěním s pětiprocentní spoluúčastí, a to při smlouvě na dva roky a 40 tisících najetých kilometrů.

„Operativní leasing umožňuje prakticky neustále jezdit novým vozem, aniž byste se příliš vydali. Obvykle odpadá úvodní akontace a v pravidelných splátkách pak uhradíte pouze rozdíl mezi pořizovací cenou vozu a jeho zůstatkovou cenou na konci leasingu,“ vysvětluje člen představenstva ČLFA Jaromír Hájek. Lidé po skončení pronájmu ani nemusí řešit, co s autem. Bere si ho zpět prodejce či leasingová firma.

Operativní leasing se nevyplatí lidem, kteří s autem nenajedou mnoho kilometrů. S čím dál větší nabídkou podobných produktů ale odborníci varují před unáhlenými podpisy smlouvy. „Zvláště pro zákazníky, kteří se s produktem teprve seznamují, může být problém objektivně posoudit jednotlivé nabídky. Nejnižší splátka nemusí znamenat nejvyšší kvalitu,“ dodává Hájek. Je potřeba vědět, co vše ve splátce je a jaké je třeba penále za překročení najetých kilometrů.

Automobilky zjistily, že jsou schopny přilákat více zákazníků, pokud převezmou některé aktivity pod svá křídla. „Financování koupě aut formou úvěru nebo leasingu je jednou z cest, jak mohou přinášet nové služby nebo akční nabídky bez nutnosti koordinace s dalšími subjekty,“ uvádí Jan Linhart, partner v KPMG odpovědný za služby pro automobilový průmysl.

Mladí nepotřebují věci vlastnit

Vojtěch Opleštil z automobilové expertní skupiny PwC potvrzuje, že hlavní cílovou skupinou je mladá generace. „Nepotřebuje věci, tedy ani automobily vlastnit, ale chce je jen používat. U ní bude pravděpodobně dalším krokem sdílení vozidel, které se v Česku také pomalu rozmáhá,“ domnívá se Opleštil.

Jinou velkou cílovou skupinou jsou ti, kteří se dosud o auto starali sami, ale dosloužilo jim. „Teď zjišťují, že i pět či deset let staré auto je technicky na takové úrovni, že jeho servis svépomocí nezvládnou,“ podotýká Opleštil.

S nabídkou operativního leasingu pro fyzické osoby přišly za poslední rok všechny největší značky na českém trhu. Začala s ním Škoda Auto loni v červnu, která za polovinu roku získala 1 100 klientů. Letos chce získat tři tisíce lidí. Škodě ze statistik vychází, že typickým klientem je muž ve věku 39 let, který si pořídí model Yeti v bílé metalické barvě.

Díky operativnímu leasingu se na trh dostávají ojetiny ve stáří do tří let. Taková kategorie patří v posledních letech mezi velmi žádané, měla by navíc vést k omlazení tuzemského vozového parku.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.