Manchester United vs Liverpool. Zápasy britské Premier League jsou k vidění jen na Digi TV.

Manchester United vs Liverpool. Zápasy britské Premier League jsou k vidění jen na Digi TV. | foto: AP

Velká bitva o sport. Operátoři bojují o diváky pomocí exkluzivních práv

  • 113
Kdo bude mít víc sportu, vyhrává. Operátoři se pustili do boje o diváky pomocí exkluzivních práv. Zatímco O2 TV před časem koupila práva na fotbalovou Ligu mistrů, Digi TV zase vysílá britskou Premier League. A nákupy pokračují.

Nejbohatší Čech Petr Kellner proti málo známému podnikateli Petru Lamichovi. O2 TV proti Digi TV, fotbalová Liga mistrů proti britské Premier League. Tak by se jednoduše dala shrnout přestřelka operátorů o televizního diváka. Ta nebere konce a nákupní horečka má údajně pokračovat i v létě.

„Sport je pro naše diváky důležitý, a proto je pro nás i otázkou prestiže nejlepší ligu světa na Nové Digi TV vysílat i nadále. Nákup práv Premier League, ale i španělské La Ligy a nákup exkluzivních práv na další sporty a soutěže, které zveřejníme v dalších dnech, má ovšem i svůj obchodní smysl,“ říká výkonný šéf Digi CZ Vladimír Rusnák.

Nedávno firma z obchodně-energetické skupiny Lama Energy Group Petra Lamicha získala exkluzivní vysílací práva na druhou anglickou ligu.

Jak se vysílá český fotbal. Někdy je to větší zábava než na hřišti

Operátoři se zaměřují na práva exkluzivní, to znamená, že je na daném území nesmí vysílat nikdo jiný. Digi TV tak počítá s tím, že na Premier League mohou zapomenout zákazníci konkurenčního O2, které původní stanice Digi Sport v nabídce mělo.

Stejně tak O2 před časem připravila o Ligu mistrů diváky, kteří ji sledovali na kabelové televizi či satelitu na zahraničních stanicích. Od té doby se situace vyhrocuje.

Obchodní logika je jasná. „Chceme nabízet exkluzivní službu našim zákazníkům, přeprodávat exkluzivní obsah konkurenci nedává smysl,“ dodává Rusnák, který odmítá, že by se s O2, ale i dalšími operátory nakonec domluvili.

O2 startuje vlastní fotbalový kanál

Šéf Digi TV nechce komentovat výše investic ani současný počet zákazníků. Odhady z trhu hovoří asi o 130 tisících přípojkách a ročních tržbách kolem 400 milionů korun.

Naproti tomu cena televizních práv na prestižní fotbalovou soutěž typu Ligy mistrů či Premier League se pohybuje v desítkách milionů za jeden ročník. Digi, které se ekonomickým zázemím nemůže rovnat O2, pod novým majitelem rozjíždí velkou a možná i riskantní hru.

„Jde o dlouhodobou záležitost. Lama Energy je silný investor, který v ČR poskytuje více retailových služeb - satelitní televizi, internet, mobilní volání a prodej elektřiny, plynu i tepla. Nejde tedy jen o rozvíjení jednoho byznysu, ale postupné využití synergií, které z toho vyplývají,“ dodává Rusnák.

Operátor O2, kterého většinově ovládá PPF Petra Kellnera, na nástup konkurenta odpovídá po svém. V srpnu startuje vlastní fotbalový kanál, přidal zápasy české Synot ligy i další soutěže.

„Stanice O2 Sport získala exkluzivní práva také na přímé přenosy ze Španělského, Italského a Francouzského poháru. S nákupem fotbalových práv jsme ještě neskončili, plánujeme další akvizice,“ popisuje Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2. Dodává, že do budoucna plánuje O2 investovat do obsahu miliardu korun. Poslední data hovoří o tom, že O2 TV má 206 tisíc zákazníků.

Operátoři komplikují život divákům

To, že na pole televizního obsahu vstoupili přímo někteří operátoři, nedělá radost dalším distributorům a svým způsobem to komplikuje život i samotným divákům. Pokud budou chtít sledovat všechny prestižní soutěže, nezbývá jim než si zaplatit více operátorů najednou.

Například největší poskytovatel placené televize v Česku, společnost UPC, se s O2 dodnes soudí kvůli blokování Ligy mistrů. Jeho sportuchtiví zákazníci se musí spokojit se sportovními přenosy na České televizi, Eurosportu či na stanicích Sport 1 a Sport 2. Tedy se stanicemi, které nejsou spojeny s konkrétním operátorem a nabízí je většina distributorů na trhu. Na dohodu s O2 ani Digi TV ohledně zařazení jejich stanic s exkluzivními právy to nevypadá.

„Pokud naše konkurence vidí ve vzájemném přeplácení se u jednotlivých sportovních práv nějaký smysl, tak my v tom vidíme především fakt, že za onu exkluzivitu si budou muset připlatit jejich zákazníci,“ říká mluvčí UPC David Frodl. Podle něj se do přetahování o sportovní práva UPC, které má v Česku 600 tisíc zákazníků, nezapojí.

„To není cesta, kterou bychom se chtěli vydávat. Z našich průzkumů jasně vyplývá, že exkluzivní práva na jednotlivé sportovní podniky nejsou pro naše zákazníky prioritou a že šíře sportovní nabídky, která u nás čítá více než desítku stanic, našim zákazníkům vyhovuje,“ říká Frodl. UPC chce jít naopak směrem k posilování vlastní videotéky s filmy a seriály.