Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operátoři šetří na reklamních výdajích, místo nich mají investovat banky

  1:02
V době, kdy se firmy kvůli krizi bojí za propagaci příliš utrácet, by měly reklamní trh zachránit banky. Ty částečně zaplní díru po mobilních operátorech, kteří přestávají do reklamy investovat. Takový reklamní "program" na příští rok předpovídají odborníci z mediálních agentur.
Mobilní operátoři začínají šetřit na reklamách. Například Vodafone se úplně stáhl z klasických médií. Ilustrační foto

Mobilní operátoři začínají šetřit na reklamách. Například Vodafone se úplně stáhl z klasických médií. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Všechny firmy na reklamě letos výrazně šetřily – podle ceníkových nákladů, které sleduje společnost TNS Media Intelligence, se trh s reklamou propadl v období od ledna do září 2009 o necelá čtyři procenta. Podle mediální agentury OMD se však díky četným slevám, které si inzerenti vymohli, reálně v reklamě utrácelo až o čtvrtinu méně.

I banky sice v první polovině letošního roku výdaje na marketing výrazně snížily, v závěru roku už však opět dostaly chuť dávat o sobě vědět.

"Krize jim paradoxně přinesla nové produkty, které lidem musí představit. Navíc v Česku je stále mnoho bankovních poplatků, jejichž odstraněním se budou banky chtít pochlubit, a přesvědčit tak klienty k ukládání peněz právě do jejich bankovního domu," říká Michal Štochl, zdejší ředitel výzkumné společnosti TNS Media Intelligence, která celosvětově zkoumá investice do komunikací a reklamy.

Podle dalších zdrojů z agentur jsou banky navíc jedny z mála společností, které si v dnešní době "sedí" na velkých penězích – a ty chtějí utratit za reklamu, i když samy se zatím k útratám na příští rok vyjadřovat nechtějí.

Banky sedí na penězích

"Marketingové výdaje na letošní rok a rok příští považujeme za důvěrné informace," říká Ivo Měšťánek, mluvčí ČSOB. Potvrdil však, že v průběhu letošního roku došlo ke snížení těchto výdajů.

Naopak opačný trend očekávají obchodníci s reklamou u mobilních operátorů. I ti sice šetřili už letos, ale ještě zdrženlivější by mohli být příští rok.

"Penetrace mobilních telefonů už je tak vysoká, že význam masivních kampaní operátorů pomalu mizí. Společnosti se budou zaměřovat spíše na menší a cílenější reklamu, u některých je to vidět už dnes," říká Petr Majerik, šéf české pobočky mediální agentury ZenithOptimedia.

Naráží tím třeba na společnost Vodafone, která se už letos zcela stáhla z klasických médií. "Trend posunu od masové k přímé komunikaci bude i nadále pokračovat," potvrzuje Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu.
Dalším důvodem, proč budou "mobilkáři" šetrnější, je podle Štochla z TNS Media Intellignece i fakt, že jejich velké příjmy ořezala regulace cen mezinárodního volání a SMS Unií.

Velkou neznámou zůstávají propagační výdaje automobilek. Ty letos měly značné výkyvy, především v souvislosti se zaváděním a následným dobíháním šrotovného v okolních zemích.

Reklama na auta s výkyvy

Další mírný pokles pro příští rok čekají agentury především u západoevropských značek, a to hlavně proto, že šrotovné například v sousedním Německu skončilo a vlna optimismu s ním.

Výjimkou by zvlášť v českém inzertním rybníce mohla být kampaň k představení nového modelu Škoda Superb Kombi, na které mladoboleslavská Škodovka šetřit určitě nebude.

"Zlevněného" reklamního prostoru také využívají asijští automobiloví tygři, jako je Hyundai a Kia, kteří o sobě v druhé polovině roku dávali výrazně vědět.

"Reklamní rozpočet společnosti Hyundai Motor Czech se v období leden–srpen byl 178 milionů korun hrubého, zatímco v roce 2008 to bylo ve stejném období 127 milionů," říká Andrej Bobák, marketingový šéf Hyundai Motor Czech. Rozpočet na příští rok zatím nezná, ale počítá s minimálně stejným objemem peněz jako letos.

Jistotou by i příští rok měly být maloobchodní řetězce a výrobci potravin a dalšího rychloobrátkového zboží. Pro ně je komunikace se zákazníky tradičně klíčová. Druhým extrémem budou podle mediálních agentur výdaje na reklamu stavebních a presonálních firem. Ty by příští rok měly být prakticky neviditelné.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...