David Dao byl po násilném vyvlečený z letadla zmatený a celý od krve. | foto: Kaylyn Davis

United Airlines dál žehlí průšvih. Za vzdání se letu nabídnou až 250 tisíc

  • 31
Opožděně - po více než dvou týdnech - se šéf aerolinky United Airlines omluvil za násilné vyvedení pasažéra z letadla. Dopravce zároveň uvedl, že bude v budoucnu k zákazníkům vstřícnější. Podobným situacím se bude snažit předcházet, zároveň zvýší strop pro odškodné za uvolnění sedačky až na 10 tisíc dolarů (přibližně 246 tisíc korun).

Vše začalo amatérskými záběry z mobilních telefonů zachycujícími, jak ochranka za zděšení ostatních pasažérů vláčí uličkou v letadle devětašedesátiletého Davida Dao se zakrvaveným obličejem. Ten předtím odmítl uvolnit místo, které si normálně zaplatil. Běžně letecké společnosti prodávají víc letenek, než je kapacita letadel a spoléhají se na to, že se někdo nedostaví (poprvé jsme psali zde).

V neděli 9. dubna se ale před letem z Chicaga do Louisville stal opak a cestujících bylo víc než míst. Nejprve proto personál cestujícím nabídl 400 dolarů, pokud se vzdají svého místa. Nikdo zájem neměl. Situace se nezměnila ani po nabídce 800 dolarů.

Posádka proto náhodně vybrala čtyři cestující. Tři nakonec nabídku přijali, čtvrtý však nadále odmítal. Tvrdil, že je lékař a v pondělí musí ošetřovat pacienty. Dobrovolně uvolnit místo odmítl a vše skončilo nešetrným zásahem ochranky, při němž vyvedený muž přišel o dva zuby, utrpěl otřes mozku a zlomeninu nosu (psali jsme zde).

Reputační katastrofa

Z rychle se po sociálních sítích šířícího videa se stala pro aerolinku reputační katastrofa. Mnoho lidí kritizovalo jak samotný zásah, tak i vlažnou prvotní reakci vedení aerolinek. „Naši zaměstnanci postupovali podle zavedených postupů, aby zmíněnou situaci vyřešili. Hluboce lituji situace, která nastala, zároveň ale rozhodně stojím za vámi všemi,“ napsal šéf dopravce Oscar Munoz v interním e-mailu.

V aktuálním prohlášení už si Munoz hlavu popelem posypal o poznání důkladněji. „Před dvěma týdny jsme selhali a hluboce se omlouváme. Nicméně činy jsou silnější než slova. Ode dneška zavádíme konkrétní a smysluplné změny, které zajistí, že se nic takového nebude opakovat,“ řekl šéf aerolinek.

V desetibodovém seznamu se tak United zavázaly například, že budou používat násilí pouze v situacích, kdy to bude vyžadovat bezpečnost. Již usazené pasažéry by tak podle dalšího bodu osud pana Dao potkat neměl.

Aby se podobným situacím předešlo, hodlají aerolinky „omezit množství nadbytečně zabookovaných sedadel“ a zároveň zajistit, že bude dopravce minimálně hodinu před odletem vědět, zda musí v letadle přepravit i personál mimo službu. Právě souběh těchto faktorů měl zapříčinit incident na chicagském letišti.

United Airlines zároveň hodlají zvednout strop pro kompenzace za nedobrovolné opuštění sedadla. Ten by nyní dosáhl až deseti tisíc dolarů.

Aerolinky předběhla konkurenční Delta

I to přitom - stejně jako omluva - přichází celkem pozdě. Mnohem rychleji na incident konkurence zareagovaly třeba Delta Airlines, které v podstatě stejný strop odškodného ohlásily už týden po incidentu.

I když na strop u Delty zdaleka všichni nedosáhnou, znamená to zlepšení. Dosud se vyplácelo maximálně 1 350 dolarů, personál Delty bude nyní cestujícím nabízet až dva tisíce dolarů. Zmíněných deset tisíc dolarů už musí schválit nadřízení letištního personálu (psali jsme zde).

United Airlines používání kompenzačního stropu ve vydaném prohlášení ani podrobnější zprávě o incidentu a přijatých opatřeních nekonkretizují. Lze ale očekávat, že to bude podobné jako u Delty.

Ani v dalším srovnání s Deltou, které se týká aktuální situace, nevycházejí United Airlines dobře. Podle údajů firem loni muselo nedobrovolně opustit palubu 3 800 cestujících United Airlines. Manažeři to v podrobnější zprávě hodnotí jako úspěch. Má jít o meziroční pokles 44 procent oproti roku 2015 a zároveň o přibližně třetinu nižší výskyt, než je u amerických aerolinek běžné.

U Delty to bylo ale jen 1 200 cestujících. Delta přitom podle nejnovějších statistik v roce 2015 celkem přepravila o polovinu pasažérů víc než United Airlines.

Těšit manažery United Airlines - které jsou podle statistiky šestým největším leteckým dopravcem na světě - mohla už před vydáním aktuálního prohlášení jiná věc. I když na celý skandál akcie zareagovaly prudkým poklesem, do dneška už se vzpamatovaly a vrátily na původní hodnotu. Mimochodem: Za poslední rok vzrostly akcie přepravce o velmi pěkných 45 procent.