Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Neděle 21. prosince 2014. Natálie

Oprava D1 bude zkouškou pro všechny. Firmy musí dělat 16 hodin denně

  10:02,  aktualizováno  14:26
Ministerstvo dopravy zveřejnilo podrobné informace o chystané kompletní modernizaci nejstarší české dálnice. D1 se zatím rozšíří o 75 centimetrů na každé straně a upraví se středový pruh. Do roku 2050 se bude počítat s rozšířením na tři pruhy v každém směru.

Oprava D1 bude nejnáročnější akcí v českém stavitelství. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejnáročnější budou demolice mostů, při nich se podle ministerského zmocněnce pro modernizaci D1 Jiřího Švorce provoz zúží na jeden pruh v každém směru a demolovat se bude muset velmi rychle.

"Je to nejkomplikovanější stavební zakázka v Česku, na dálnici se pohybuje 40 až 60 tisíc vozidel a není je kam odklonit," řekl Švorc na tiskové konferenci.

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše momentálně probíhají tendry na opravu pěti nejstarších a nejpoškozenějších úseků. Dvě stavební povolení již byla vydána. "Částečně se na financování projektu bude podílet i EU v rámci programu Doprava. Půjde asi o poslední velký projekt, na který bude možné peníze čerpat," uvedl Dobeš.

Podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka v rámci rekonstrukce proběhne výměna celého povrchu dálnice. Modernizace je rozdělena na 21 úseků a bude probíhat v letech 2012-2018. Každý opravovaný úsek začíná a končí křižovatkou - nejkratší měří tři kilometry, nejdelší pak 14,5 kilometru (jde o úsek Velký Beranov - Měřín).

Na zhoršení průjezdnostli hlavní české dopravní tepny se připravují i dopravci. "Zpomalení průjezdu kamionů bude mít za následek snížení výnosů dopravců, protože stejně jako v jiných oborech tak i v dopravě platí, že čas jsou peníze" sdělil iDNES.cz Jan Rathouský z dopravní firmy DSV Road.

Podle něj by však díky vysoké konkurenci na českém trhu tento výkyv neměli koncoví zákazníci v cenách pocítit. Problémy ale mohou vznikat ve výrobních firmách, které nemají vlastní skladové zásoby a staví na včasném doručování zboží, které pak jde z kamionu přímo na výrobní linku. .

150 milionů za kilometr

Cena oprav se u jednotlivých úseků bude podle projektu pohyboval mezi jednou až dvěma miliardami korun, ŘSD ale doufá, že nakonec bude díky tendrům nižší. "Cena bude okolo 150 milionů za kilometr," vypočítal Čermák.

"Bude to zatěžkávací zkouška trpělivosti pro nás všechny. Zejména mosty jsou však v katastrofálním stavu a modernizace je nezbytná," argumentuje Čermák.

Během oprav bude veškerá doprava svedena do jednoho směru dálnice, který však bude rozdělen na čtyři pruhy. To by mělo podle ŘSD zabránit zácpám, které vznikají při doposud používaném rozdělení pruhů na 2+1 (dva v jednom směru a jeden v opačném).

Dopravní servis - Doprava.iDNES.cz

Každý úsek se bude opravovat 11 měsíců. Na stavbách mimo těleso dálnice se bude dělat i v zimě. Firmy budou muset pracovat minimálně 16 hodin denně, tedy i za tmy. Po celé délce zúžení budou umístěny kamery, které okamžitě vyhodnotí situaci a vyšlou informace na světelné dopravní tabule.

Rychlost bude při opravách omezena na 80 km/h. Vozy odtahové služby budou muset mít nonstop služby a budou připraveny vždy v krátké dojezdové vzdálenosti, aby mohly velmi rychle uvolnit ucpaný pruh při případných nehodách ve zúžených úsecích.

Úřady plánují i posílení dopravního zpravodajství v rozhlase a na internetu. Jednotlivá pracoviště správy a údržby silnic dostanou vysílačky pro kamiony, aby mohli operátoři o problémech komunikovat přímo s řidiči.






mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.