Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava D1 u Velké Bíteše se zpozdí, další úseky dálnice čeká modernizace

  12:36aktualizováno  17:42
Zpoždění rekonstrukce úseku D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině se protahuje a může dosáhnout až 230 dnů. Mohou za to problémy v podloží. Další dva úseky nejvytíženější dálnice v Česku se však blíží k obnově. Ředitelství silnic a dálnic na ně totiž získalo stavební povolení.

Na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stavebníci frézují odstavný pruh. Přípravují se tak na rozšíření dálnice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Podloží dálnice mezi Lhotkou a Velkou Bíteší mělo být zpevněno už loni v červenci, firma OHL ŽS však na něm bude pracovat do začátku dubna.

Řekl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Stavební společnost OHL ŽS žádá prodloužení dohodnutého harmonogramu stavby o 230 dnů. V délce zpoždění je započítaná i zimní stavební přestávka. Čistého času je stavební firma ve skluzu zhruba sto pracovních dní, odhadlo ředitelství.

Kvůli problémům s nestabilním podložím krajnic firma loni opakovaně přerušila stavební práce a požadovala víc peněz na pokrytí víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ŘSD rozpočet navýšilo o deset milionů korun.

Jednání mezi ŘSD a stavební firmou o případném prodloužení termínu zatím řešení nepřinesla. "My je vyzýváme, aby splnili to, k čemu se zavázali. To znamená, aby dokončili stavbu do konce roku," uvedl Jan Kroupa, ředitel závodu Praha na ŘSD. Vyjádření společnosti OHL ŽS se nepodařilo získat.

Firma má na dokončení prací a uvedení stavby do provozu podle smlouvy 62 týdnů a za každý den prodlení jí hrozí pokuta milion korun. Během loňska se jí na svém úseku podařilo dokončit provizorní přejezdy a demolici mostů přes dálnici. Do ukončení prací v listopadu však nezvládla dokončit provizorní rozšíření komunikace a na rozdíl od ostatních úseků nejsou rovněž hotové práce ve středním dělícím pásu, uvedlo ŘSD.

Tendr na opravu devítikilometrového dálničního úseku vyhrála OHL ŽS s cenou 600 milionů korun, což bylo o více než 360 milionů lacinější, než kolik předpokládal projekt. Během letošní stavební sezóny by měly stavební společnosti postupně v obou jízdních pásech položit nový povrch vozovky dálnice.

Letos mají jít k obnově tři úseky, stavby na dvou mohou brzy začít

Kromě úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se D1 modernizuje i mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Během letoška by k těmto úsekům měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem.

Na poslední dva zmíněné úseky už ŘSD získalo stavební povolení, ještě však nenabylo právní moci, uvedla Česká televize. Pokud ho nikdo nenapadne, plánuje ředitelství vypsat výběrová řízení na stavbu uvedených úseků na konci března. Zatím ŘSD zveřejnilo pouze předběžné informace, ve kterých hodnotu všech tří zakázek odhadlo na necelé dvě miliardy korun.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Peníze na stavbu by měly být využity evropských fondů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.