Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016 | foto: Yan Renelt, MAFRA

Opravy Fantovy budovy skončí za pět let, vyjdou na tři čtvrtě miliardy

  • 3
Rekonstrukce historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží bude dokončena zřejmě v roce 2022. Správu železnic vyjde na 730 milionů korun. V únoru vypíše výběrové řízení na výběr projektanta pro první fázi oprav, která zahrnuje opravu historické fasády, oken, dveří, zastřešení nebo úpravu a opravu veřejných ploch. Stavět by se mělo začít v roce 2018.

„V roce 2019 by měly začít stavební práce na druhé etapě, která obsahuje dokončení rekonstrukce a oprav zbývajících vnitřních částí Fantovy budovy,“ řekl náměstek Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro správu majetku Tomáš Drmola.

Veškeré veřejně přístupné prostory budou uvedeny do původního stavu, ostatní získají podobu odpovídající jejich budoucímu využití. Dále budou kompletně obnoveny veškeré rozvody a technické zařízení budovy a elektroinstalace. Tendr na vypracování projektové dokumentace by měl začít letos v dubnu.

Rekonstrukce vnějšku historické budovy má vyjít na 210 milionů korun, náklady na práce uvnitř SŽDC vyčíslila na 520 milionů korun.

SŽDC vypověděla loni na podzim nájemní smlouvu na nádraží firmě Grandi Stazioni, která nestihla komplex včas zrekonstruovat. SŽDC zaplatila firmě 565 milionů korun jako úhradu prokazatelných nákladů, které při rekonstrukci proinvestovala, a o dalších 200 milionů se správa železnic s italskou firmou soudí (více čtěte zde).

Grandi Stazioni měla nádraží v nájmu od roku 2003 výměnou za rekonstrukci objektu. Pokud by rekonstrukci zvládla dokončit do loňského 16. října, získala by právo na pronájem nádražních prostor na dalších třicet let.

Úřady na nádražích

Rekonstrukce a opravy všech ostatních nádraží, které převzala Správa železniční dopravní cesty, do stavu v souladu s normami by si vyžádaly deset miliard korun. Peníze chce správce získat od státu a z evropských dotací.

Během příštích tří až čtyř let chce SŽDC zrekonstruovat 60 až 80 nejvíce frekventovaných budov. Správa vlastní 1 500 budov na 900 nádražích.

Ve zrekonstruovaných budovách by podle Drmoly mohly vedle komerčních subjektů sídlit například státní úřady nebo policie. Například v Břeclavi SŽDC jedná o umístění okresní správy sociálního zabezpečení.

Letos plánuje SŽDC investovat do oprav nádraží 470 milionů korun a 123 milionů na rekonstrukce. Rekonstruovat se budou nádražní objekty v Náchodě, Turnově, Přerově, Břeclavi, Lipníku nad Bečvou, Kuřimi, Sokolově nebo Hradci Králové. Zhruba 120 milionů správa investuje do přípravy projektů.

Vloni, kdy SŽDC nádraží převzala od Českých drah, realizovala 161 akcí za 102 milionů korun a 50 milionů korun investovala do odstranění havarijního stavu na vybraných objektech.

Zhruba patnáct set nádraží a dalších budov získala SŽDC od Českých drah loni v létě za 3,3 miliardy korun. Po jejich převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov.

31. července 2015